Red Bull Racing heeft een vrij degelijke tweede oefensessie achter de rug op donderdag. Sergio Pérez viel vlak voor de lunchpauze stil met een versnellingsbakprobleem. Dit probleem zou makkelijk te verhelpen zijn, maar in de middagsessie was het team niet zo productief als dat ze op de woensdag waren. En dat terwijl teams als Ferrari en Mercedes wél veel meters wisten te maken. Geen ideale dag voor de Oostenrijkers dus. Andere teams die het op woensdag matig deden, wisten zich daarnaast goed te herpakken op dag 2.
Aan de start van de middagsessie werd het spoedig duidelijk dat Red Bull geen enorme stappen zou maken op donderdag. Terwijl de meeste teams zich binnen het eerste half uur meldden, bleef het in de Red Bull-garage stil. Er werd druk gesleuteld aan de RB18, die het einde van de ochtendtest dus niet haalde. Sergio Pérez mocht halverwege de middag dan toch het circuit op, maar moest genoegen nemen met iets meer dan de helft van de testronden van teamgenoot Max Verstappen.
Ferrari en Mercedes met goede dagen
Ferrari en Mercedes, de twee teams die hoogstwaarschijnlijk op het niveau zitten van Red Bull in 2022, kenden wél prima sessies. Charles Leclerc eindigde de middag op de eerste plek, met een snelste tijd van 1:19.689, bijna drie tienden sneller dan de nummer twee, Pierre Gasly. Ook reed de Monegask heel veel ronden. Hij voltooide er 79. Teamgenoot Carlos Sainz, die de op vier na snelste tijd klokte, reed er ook al 71. Goede cijfers voor de renstal uit Maranello, dus.
De regerend constructeurskampioenen deden het ook verdienstelijk. Lewis Hamilton wist zijn volledige schema niet af te werken. Wat er daar misging, is niet helemaal duidelijk. Wel weten we dat hij tot veertig ronden kwam en met een 1:22.562 onderaan de tijdstabel te vinden is op dag twee. Nou zeggen die tijden nog niet heel veel, maar veertig ronden over een hele sessie is ondergemiddeld. Teamgenoot George Russell deed het beter met 66 gereden laps.
Haas en Alfa Romeo vinden vorm
Haas en Alfa Romeo waren de twee teams die op dag 1 tegenvielen, maar van die matige vorm is op donderdag geen sprake. Allereerst kijken we naar Haas. Mick Schumacher nam de ochtenddienst op zich en reed daarin 66 ronden. Dat is een prima resultaat. 's Middags was het de beurt aan Nikita Mazepin, die er 42 reed. Dat zijn dus meer dan honderd ronden over een hele dag, en dat zien we als een redelijke prestatie.
Alfa Romeo worstelde in de ochtendsessie nog wat, wederom in de periode dat Valtteri Bottas het stuur in handen had. Slechts 21 ronden zaten er in voor de Fin. 's Middags nam zijn kersverse teamgenoot Guanyu Zhou de C42 over, en die sessie verliep een stuk soepeler. De Chinees zit op een negende tijd, met 71 gereden ronden. Aardige cijfers, die ook nog eens in een heel vroeg stadium tonen dat hij over snelheid beschikt.
Also read
Gasly, Ocon en Ricciardo de morele winnaars
Als we een paar morele winnaars van de dag aan moeten wijzen, dan staat Pierre Gasly bovenaan op die lijst. De Fransman reed voor AlphaTauri maar liefst 147 ronden, en dat zijn er heel erg veel. Ook Yuki Tsunoda wist aardig veel ronden te rijden op de woensdag, wat betekent dat het Italiaanse team, én de Red Bull Powertrains-afdeling flink wat data te analyseren hebben. Ze doen dus goede zaken in de eerste twee dagen.
Ook scharen we Esteban Ocon en Daniel Ricciardo onder deze morele winnaars. De Australiër mocht heel de dag in de McLaren doorbrengen, en heeft daarin 126 ronden af weten te leggen. Ook Ocon kreeg een volledige dag toegewezen, wat tot 125 ronden geleid heeft. Daarmee doorbraken diverse heren de grens van de honderd ronden, en is het nu interpreteren geblazen voor de ingenieurs.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties