Pierre Gasly heeft verrassend de snelste tijd van de middagsessie en de dag weten te rijden. Met een 1:33,902 was de coureur van AlphaTauri uiteindelijk ruim vier tienden sneller dan Carlos Sainz, die ook onder de snelste tijd van de ochtendsessie van Charles Leclerc dook. Uiteindelijk gooide de rode vlag roet in het eten van de coureurs. Met nog acht minuten op de klok spinde Sergio Pérez de grindbak in en kon de sessie niet meer worden hervat.
Na tien minuten kwam de eerste bolide naar buiten en dat was Pietro Fittipaldi. Hij mocht de eerste kilometers van Haas voor deze wintertest op zich nemen, maar dook na één shakedown-ronde direct de pitsstraat weer in. Lando Norris was in de beginfase de enige coureur die Fittipaldi volgde. De meeste coureurs lieten het in de beginfase afweten en bleven geruime tijd in de garage staan. Bij Mercedes en Ferrari duurde het lang voordat de auto überhaupt gereed was de baan op te gaan.
De temperaturen waren inmiddels een stukje gestegen. Coureurs hadden duidelijk moeite met de temperaturen, aangezien de degradatie van de banden redelijk hoog lag. Hierdoor lag de grip op de baan heel erg laag. Coureur hadden dan ook moeite om hun auto onder controle te houden in bocht 10 en de laatste bocht. Norris had het vooral lastig in bocht 10. De rijder was daar vaak buiten de baan te vinden en soms probeerde de coureur de bocht niet eens te nemen.
Snelle tijden aan het einde van de test, Gasly de snelste
Het was lang wachten totdat de coureurs snellere tijden neerzetten. Door warmere temperaturen was het lastig voor de coureurs om een snelle tijd neer te zetten. Hierdoor leek het alsof Charles Leclerc de snelste tijd van de dag mocht behouden, maar toen de zon eenmaal onder was, doken de tijden ook naar beneden. Onder andere Carlos Sainz, Lance Stroll en Valtteri Bottas wisten een goede tijd neer te zetten.
De meest indrukwekkende ronde kwam uiteindelijk op naam van Gasly. De Fransman reed, met nog ongeveer drie kwartier op de klok, met de C5-band naar een tijd van 1:33,902. Hiermee was de man van AlphaTauri ruim een halve seconde sneller dan Ferrari-coureur Leclerc. Aangezien Sainz eerder een snelle tijd reed dan Gasly leek het er even op alsof Ferrari er met een één-twee vandoor zou gaan.
Zelfde problemen McLaren, kortstondige rode vlag door Stroll
Tijdens de ochtendsessie had het team van McLaren al problemen met de bolide en dat zette zich voort tijdens de middagsessie. De MCL36 stond een tijd lang in de garage, omdat er problemen waren met de remmen van de auto. Die problemen waren tijdens de middagsessie nog niet weg. Norris reed enkele ronden aan het begin van de sessie, maar moest snel de garage in. De monteurs hebben ruim een uur naar de auto moeten kijken. Het team wist dus opnieuw weinig ronden te rijden.
Lance Stroll was bezig aan een wat snellere ronde, maar moest deze snel staken. De sensoren aan de achterzijde van de bolide waren namelijk afgebroken. De coureur reed net iets te gretig over de kerbs, waardoor het sensorpakket aan flarden werd gereden. Dit sensorpakket kwam op het circuit te liggen en daardoor werd er besloten om de rode vlag te wapperen. De rode vlag situatie duurde niet langer dan vijf minuten.
Pérez rijdt meer dan honderd ronden, maar veroorzaakt vreemde rode vlag
Waar McLaren een zeer lastige middagsessie kende, was Pérez opnieuw heel erg nuttig voor Red Bull. De coureur kwam na ongeveer 25 minuten voor het eerst de baan op. Hiermee was hij de vierde coureur die de baancondities even kwam testen. Buiten de rode vlag om was de coureur na zijn eerste ronde op het Bahrain International Circuit heel erg lang op de baan te vinden. Hierdoor kwam de coureur als eerste boven de honderd ronden uit.
Uiteindelijk bracht Pérez de middagsessie eigenhandig tot een halt. De wedstrijdleiding testte opnieuw de Virtual Safety Car en tijdens een langzame ronde verloor Pérez de auto in bocht 8. Dat was een vreemd gezicht, aangezien de coureur recht achteruit de grindbak in reed. De coureur stond daardoor vast in de grindbak en door de tijd die nog te gaan was, besloot de wedstrijdleiding de sessie niet te hervatten.
Albon ook productief, Alonso op zeer weinig ronden
Ook Alexander Albon reed gedurende de dag meer dan honderd ronden. De Thaise coureur was net zoals zijn collega er ook al bij vanaf de ochtendsessie. De Williams-rijder reed wel wat minder ronden dan Pérez, maar de Britse renstal zal blij zijn met de data die Albon heeft weten te vergaren. Bovendien was de vijfde plek met een tijd van 1:34,962 hoopgevend voor Williams.
Een renstal waarbij het helemaal niet goed ging vandaag was Alpine. Het Franse team moest Fernando Alonso voor het grootste gedeelte van de test binnen houden. Met nog een uur te gaan had het team tijdens de middagsessie nog maar dertien ronden verreden. Aan het einde mocht de Spanjaard nog enkele ronden rijden voor Alpine, maar tevreden zal de renstal niet zijn.
Mercedes en W13 voldoen niet aan verwachtingen
De nieuwe auto van Mercedes was het onderwerp van gesprek tijdens de eerste testdag in Bahrein. Desondanks ging het op het circuit niet geweldig voor de Duitse renstal. Tijdens de eerste sessie had het team al last van porpoising en dat werd tijdens de middagsessie niet minder. Hierdoor schraapte de vloer van de auto telkens over het circuit. Bovendien moest het team het eerste uur van de sessie laten schieten. De auto stond achter de schermen, wat betekent dat de vloer niet op de auto zat. Hierdoor wist George Russel uiteindelijk niet zo heel veel ronden te rijden.
Haas maakt eindelijk eerste kilometers
Het was nog even spannend, maar Haas had de auto op tijd klaar voor de middagsessie. Door een storing op de luchthaven van Istanbul waren de onderdelen en de auto's van Haas vertraagd. Hierdoor moest het team de ochtendsessie laten schieten. Het was duidelijk dat wanneer Haas naar buiten zou gaan, Fittipaldi achter het stuur zou zitten. Kevin Magnussen neemt natuurlijk permanent het tweede zitje over.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties