Het Grand Prix-weekend van Rusland was op aerodynamisch vlak aardig interessant. Teams en coureurs moesten kwalificeren in de regen, maar hierin ook hun bolide afstellen voor een droog circuit. Bij Red Bull Racing zorgde dit voor verschillende afstellingen. Daarnaast kreeg de Oostenrijkse renstal onlangs een nieuwe batterij van Honda. In de Rusland-editie van F1 Techniek belichten beide gevallen.
De motorwissel voor Max Verstappen betekende dat de Nederlander veel vrijer kon zijn in de afstelling van zijn RB16B. De overige teams en coureurs die wel meededen aan de kwalificatie (Verstappen reed slechts één out-lap en kwam verder niet in actie, red.) moesten de afstelling meer richten op de regenval tijdens de sessie. In de regen is meer downforce belangrijker, maar op het Sochi Autodrom is teveel neerwaartse druk erg nadelig omdat inhalen dan zeer beperkt kan.
Met het oog op de race had Verstappen hier een klein voordeel op de andere coureurs, en dat was duidelijk te zien in het verschil van de afstelling bij de Nederlander en zijn teamgenoot, Sergio Perez. Laatstgenoemde moest met een afstelling waarbij veel meer downforce wordt gebruikt azen op een zo goed mogelijk kwalificatierondje, uiteindelijk kwam de Mexicaanse coureur niet verder dan P9 op de startgrid.
Verschil in afstelling bij Verstappen en Perez
Op bovenstaande foto's is het verschil tussen de bolides van Verstappen en Perez duidelijk te zien. Verstappen, de linker foto, heeft een aanzienlijk plattere vleugel en heeft dus op het lange rechte stuk in Sochi een voordeel met hogere topsnelheid. Perez moest op zaterdag met meer vleugel rijden, na de parc fermé-regel mag dit niet meer aangepast worden voor de race.
De afstelling bij Verstappen bevorderde zijn inhaalacties, maar ook in de regen tegen het einde van de Russische GP won de Limburger veel terrein na een juiste strategische beslissing van hemzelf en Red Bull. Ook bij de voorvleugels zat een verschil tussen de coureurs, hier reed Verstappen eveneens met vlakkere plaatjes dan zijn Mexicaanse teamgenoot.
Red Bull en Ferrari met belangrijke updates aan motor
Op aerodynamisch vlak was er dus voldoende te benoemen, maar ook op motorisch gebied hebben de teams niet stil gezeten. Zo kregen Verstappen en Charles Leclerc beiden een straf voor het vervangen voor de motor. De reden? Er werd een nieuwe batterij in de bolides geplaatst die ervoor moet zorgen dat de prestaties bij beide bolides toenemen.
Bij Ferrari gaat het om een groter totaalpakket aan updates, die de Ferrari-bolide van 2022 een zetje in de juiste richting moet geven. Bij Red Bull ging het enkel om het vervangen van de zogenoemde 'Energy Store', ofwel de batterij die ervoor zorgt dat er genoeg energie wordt opgeslagen om uiteindelijk meer pk's los te kunnen laten vanuit het ERS-systeem.
Gewichtsbesparing helpt prestaties Red Bull
De batterijen slaan de energie op die wordt vergaard vanuit de MGU-H en MGU-K, de componenten die kinetische- en hitte-energie omzetten in elektrische energie. Deze kinetische- en hitte-energie ontstaat onder andere bij het remmen en het besturen van de bolide. Die energie wordt in het kort gebruikt om de extra kracht los te laten op het rechte stuk, of tijdens een kwalificatierondje.
Honda heeft de afgelopen maanden niet stilgezeten en heeft het gewicht van de batterij met zo'n vijf kilo weten te verlagen. Daardoor komt Honda dichter bij het minimale streefgewicht van 150kg. Dat is het minimumgewicht dat de motor moet wegen. het lagere gewicht resulteert in een lichtere bolide, wat de RB16B na rato iets wendbaarder kan maken. Ook zorgt de update voor de nodige extra effectiviteit. De batterij levert namelijk 120KW (161pk), extra op wanneer de ERS wordt losgelaten, en is dus betrouwbaarder te noemen. Kortom, minder zorgen over de levensduur en dus ook meer zekerheid over de betrouwbaarheid.
Door: Merijn Kramer en Marnik Kok
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties