Na een uurtje trainen en de sprintkwalificatie was het alweer tijd voor de sprintrace op het Lusail International Circuit. Max Verstappen begon op de zesde plek en verloor tot overmaat van ramp ook nog een paar plekken. De Nederlander wist uiteindelijk de achtste plaats te bemachtigen en haalde daarmee toch nog één punt. Lando Norris ging lang aan de leiding, maar schonk de overwinning uiteindelijk aan teamgenoot Oscar Piastri. George Russell werd ondanks vele inhaalpogingen derde.
Ferrari oogde tijdens de vrije training al ontzettend snel, met Charles Leclerc die tijdens zijn kwalificatieruns maar liefst acht tienden onder zijn eigen tijd dook. Echter leken de Ferrari's tijdens de sprintkwalificatie niet zo goed in balans te zijn. De koelere temperaturen en de wind speelden ook een grote rol. Lando Norris, die de sprintpole bemachtigde, verklaarde na afloop daar ook veel last van te hebben. Met name in de snelle bochten kon de sterke wind de auto gauw instabiel maken, wat een verklaring was voor een aantal slordige rondjes tijdens de training.
George Russell kwam als het duveltje uit het doosje door de McLarens voorin te splitten, hij nestelde zich namelijk tussen Norris en Oscar Piastri en zal vanaf de eerste startrij mogen starten tijdens de sprintrace. Op P4 en P5 staan Leclerc en Carlos Sainz. Verstappen zal de race vanaf de derde startrij aanvangen, en dat was eigenlijk niet de bedoeling. 'We hadden gewoon geen snelheid, om eerlijk te zijn', legde de viervoudig wereldkampioen uit tegenover F1TV. 'De auto voelde gewoon niet goed aan, en dat maakt het hier altijd lastig. In de snelle bochten voelde het wel oké aan, maar de rest allemaal niet.'
Lees ook
Horner stipt lichtpuntje voor Verstappen aan en fileert Pérez: 'Echt een vreselijk seizoen'
Verstappen ziet slechts één sterk punt van de RB20: 'De rest was allemaal niet oké'
Wie managet zijn banden het beste?
In de laatste sector zitten die snelle bochten dan ook, maar alleen in die sector paars pakken was tijdens de kwalificatie op vrijdagavond helaas niet voldoende. Met een sprintweekend zijn de data uit de long runs van VT1 ook niet altijd representatief, maar het lijkt erop dat Red Bull wat dat betreft de derde snelste auto heeft. Verstappen was stukken langzamer dan de concurrentie, al reed hij zijn long run vroeg in de sessie. De baan evolueert snel, dat hebben we tijdens de kwalificatie kunnen zien. Wat opviel was een gebrek aan consistentie in zijn ronden, wat Verstappens ontevredenheid na afloop extra benadrukt.
Al met al was het een teleurstellende vrijdag in Qatar voor Red Bull, met Sergio Pérez die niet eens uit Q1 wist te komen. De kampioensformatie besloot op vrijdagavond daardoor wat wijzigingen door te voeren, waardoor Pérez uit de pitstraat zal starten. De Mexicaan staat opnieuw voor een inhaalrace als hij in de buurt van de punten wil komen. De temperaturen stijgen gedurende de rest van het weekend niet, en aangezien Red Bull met wat minder downforce lijkt te rijden dan de rest van de topteams, zullen de rijders vooral op hun banden moeten letten. Minder downforce betekent minder makkelijk temperatuur in de banden krijgen, en het is toch wel verrassend koud in Doha. De sprintrace zal vermoedelijk een race van bandenmanagement worden voor Red Bull.
McLaren domineert sprintrace
Norris gaf de leiding in de sprintrace niet uit handen bij de start en reed vrijwel de hele race ongestoord vooraan. Achter hem was wel een gevecht gaande tussen Piastri en Russell. De Brit verloor zijn tweede plek aan de Australiër en opende daarna de jacht op Piastri om deze tweede plaats en de bijbehorende zeven punten terug te pakken. Het was op meerdere momenten erg close. Norris schoot zijn teamgenoot te hulp door hem in zijn DRS te laten rijden en liet hem uiteindelijk, tot grote ergernis van Russell, de sprintzege pakken.
Achter de top drie reed Carlos Sainz, gevolgd door Charles Leclerc en Lewis Hamilton. Hamilton lag op koers voor de vijfde plek, maar raakte later in gevecht met Leclerc, aan wie hij die plek uiteindelijk verloor. De coureurs zaten erg dicht op elkaar en gaven daarmee een voorproefje op het komende seizoen, waarin ze als teamgenoten op de baan zullen staan. Nico Hülkenberg reed naar een zevende plek en twee extra punten voor Haas, terwijl Verstappen na een korte terugval nog net het laatste puntje wist te pakken.
Wie gaat met poleposition aan de haal?
Na de sprintrace zijn alle pijlen gericht op de poleposition voor de Grand Prix van Qatar. Pérez lag er tijdens de sprintkwalificatie al in Q1 uit en moet dus alles op alles zetten om dit te voorkomen tijdens de kwalificatie voor de hoofdrace. Ook Verstappen zal gebrand zijn op een betere startpositie dan de P6 die hij pakte in de sprintkwalificatie. De McLarens, Ferrari's en Mercedessen waren op vrijdagavond erg aan elkaar gewaagd en zullen ook op de zaterdag azen op de felbegeerde poleposition. Wordt het weer Norris, of weet een van de andere coureurs hem letterlijk te snel af te zijn?
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties