Stefano Domenicali verdedigt de keuze van de Formule 1 om in Qatar te racen. Met oog op het WK voetbal dat 20 november begint is en blijft het de vraag of sporten er goed aan doen om de oliestaat te bezoeken. De CEO van de Formule 1 denkt in ieder geval van wel.
'Ik heb dingen gelezen over FIFA en Qatar die niks met onze situatie in Qatar te maken hebben', vertelt Domenicali tegen persbureau AFP. 'De baan is er nu al tien jaar. Wij moeten een heel serieuze aanpak hebben. We controleren, wanneer we naar een land gaan, of de promotor bepaalde punten respecteert. Als de promotor ze niet respecteert, staan er clausules in het contract die het onmiddellijk kunnen eindigen.'
Domenicali: F1 een 'accelerator voor verandering'
Domenicali bespreekt niet over welke punten dit gaat. Er is echter wel veel kritiek met oog op de mensenrechtensituatie in het land. Zo worden vrouwen als minderwaardig bestempeld en ook homoseksuele mensen zijn hun leven er niet zeker. Qatar is bovendien niet het enige land dat vraagtekens oproept. Ook Bahrein, Saoedi-Arabië, Abu Dhabi, China en Azerbeidzjan, allemaal landen op de F1-kalender, worden regelmatig bekritiseerd vanwege soortgelijke kwesties.
'We zeggen elke keer hetzelfde', gaat Domenicali verder. De Italiaan vindt de Formule 1 een kracht voor verandering. 'We zijn een heel open systeem. Er zijn landen die dingen willen veranderen, en we denken dat we een schijnwerper zijn om dingen te veranderen. We werken samen met de Verenigde Naties. Er is geen probleem, we hebben niets te verbergen.'
Domenicali vindt het verder ook niet zijn rol om over politiek te praten. 'Maar deze landen willen culturen veranderen die duizenden jaren oud zijn. Denk je dat het van de ene op de andere dag mogelijk is? De Formule 1 is een accelerator voor verandering. Als we er niet waren, zouden we minder over deze landen praten, het zou negatiever zijn.'
F1-kalender groeit en de kritiek daarop ook
De Formule 1 wordt niet alleen bekritiseerd met oog op keuzes voor bepaalde landen. Ook de ecologische voetafdruk die de sport achterlaat door de steeds groter wordende kalender mag rekenen op kritiek. Het strookt met de wens om in 2030 klimaatneutraal te zijn, iets dat volgens Domenicali belangrijke verantwoordelijkheid vergt.
'F1 kan aandringen op verandering in een wereldwijd kader', zegt de voormalig teambaas van Ferrari. 'In de toekomst gaan we duurzame brandstof gebruiken. We zijn een wereldwijd kampioenschap, dus om waar dan ook ter wereld te komen, hebben we een ecologische voetafdruk. Maar we denken dat dit met duurzame brandstof zal worden opgelost. We hebben doelstellingen en we denken dat we die eerder kunnen bereiken.'
Wat er ook gebeurt, de Formule 1 zal nooit elektrisch worden als het aan Domenicali ligt. 'Als onderdeel van ons transportnetwerk zijn er boten en vliegtuigen. Die zullen nooit totale elektrificatie gebruiken. Dus we gaan duurzame brandstof gebruiken om een groter effect te hebben. Met alle initiatiefnemers hebben we een programma voor het gebruik van hernieuwbare energie. Op het circuit hebben we de best presterende hybride motoren, de meest efficiënte ter wereld.'
Domenicali zegt wel dat de toegenomen populariteit van de Formule 1 de al grote kalender nog meer kan laten groeien. 'Met 24 (races, red.) naderen we de limiet, maar je kunt nooit zeggen dat het voorbij is. F1 had periodes met zeventien Grands Prix die echt moeilijk te vinden waren. Vandaag zijn we daar omdat ons succes ongelooflijk is, maar als we een balans moeten vinden, denk ik dat 24 goed is. Morgenochtend zouden we met zeven of acht andere landen kunnen tekenen, maar dat moeten we niet doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties