Formule 1 blijft als sport groeien in populariteit en ook de cijfers liegen er inmiddels niet meer om. Tijdens het derde kwartaal van 2023 groeide de winst van de sport met maar liefst 24 procent ten opzichte van 2022, waardoor de teller momenteel 887 miljoen dollar staat. Er zijn hier en daar verschillen op te merken tussen de twee seizoenen, maar betrokkenen zijn het met elkaar eens: deze stijging is indrukwekkend.
De tien Formule 1-teams konden zich ook na het derde kwartaal weer opmaken voor de verdeling van de winst, die in 2023 uit 432 miljoen dollar bestond. In 2022 viel er nog 370 miljoen dollar te verdelen dus 2023 pakt hoe dan ook gunstiger uit voor de teams, en dat is niet geheel zonder reden. In 2022 vonden er van juli tot en met september namelijk zeven Europese races plaats, terwijl de Formule 1 in 2023 koos voor acht races, inclusief de Grands Prix in Japan en Singapore.
De twee Aziatische circuits betaalden een over het algemeen hogere rekening om toestemming te krijgen races te organiseren, dus de stijging van de winst komt niet zomaar uit de lucht vallen. Verder worden enkele inkomstenstromen verdeeld op basis van het aantal races per kwartaal, dus de financiële vooruitzichten zagen er vanaf dag één al veelbelovend uit. Liberty Media benadrukte nog wel dat de kosten van het derde kwartaal ook hoger uit zouden vallen, vooral door de twee races buiten Europa, maar wat de cijfers betreft hebben de betrokkenen weinig te klagen.
'Historische' GP van Las Vegas doet er mogelijk een schepje bovenop
Ieder voordeel heeft dus zo zijn nadeel, en het promoten van de Grand Prix van Las Vegas en de komst van de nieuwe F1 Academy-klasse maakten dus deel uit van de groep nadelen. De kosten liepen daardoor hoger op, maar Formule 1-CEO Stefano Domenicali benadrukte tegenover Motorsport.com dat hij het volste vertrouwen heeft in huidige stand van zaken. 'De Formule 1 bestaat alleen nog maar uit uitverkochte races, recordbrekende bezoekersaantallen én een snelle groei op onze sociale- en digitale platformen en kanalen. Hiermee winnen we het van andere grote sportcompetities.'
Volgens de CEO brengt de groeiende populariteit daarom ook interessante kansen met zich mee. 'Deze groei zorgt ook voor het van nieuwe commerciële partners, waaronder onze meest recente overeenkomst met American Express, die voor het eerst in een decennium weer in zee gaan met een sportcompetitie.' Volgens Domenicali is de Formule 1 verder ook niet van plan om de inzet in de nabije toekomst te staken. 'We blijven materiële vooruitgang boeken, vooral binnen onze initiatieven om duurzaamheid te vergroten. We verminderen de uitstoot van Formule 1 als bedrijf én integreren de F1 Academy-kalender volledig in de Formule 1-kalender.'
Ook Liberty Media-CEO Greg Maffei ziet de veranderingen vooral als een positieve vooruitgang, en benadrukte ook het belang van de Grand Prix van Las Vegas voor Liberty Media. 'De Grand Prix van Las Vegas, die als één van de races in de slotfase van het seizoen verreden zal worden, zal het meest bezochte sportevenementen met het grootste aantal bezoekers worden in de geschiedenis van Las Vegas.' De derde race in de Verenigde Staten zal dus aan een hoop verwachtingen moeten voldoen, maar volgens Maffei is er geen vuiltje aan de lucht. 'Dit evenement zal een spectaculaire ervaring opleveren voor de fans en levert zelfs langdurige commerciële voordelen op voor de Formule 1.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties