Jack Doohan staat aan de vooravond van zijn eerste Formule 1-seizoen, maar er lijken nu al haken en ogen aan zijn debuut te zitten. Volgens Autosport krijgt Doohan een aantal races de tijd om zich te bewijzen bij de Franse renstal. Als Alpine dan niet tevreden is, staat Franco Colapinto klaar om het zitje over te nemen. De Argentijn maakte indruk tijdens zijn optreden in 2024.
Alpine maakte eind vorig jaar bekend dat Esteban Ocon het team zou gaan verlaten om naar Haas te gaan. Doohan werd aangesteld als zijn vervanger. De Alpine-junior werd in 2023 derde in het Formule 2-kampioenschap en werd door de Franse renstal een jaar langs de zijlijn gezet. Hij mocht een aantal keren in actie komen tijdens testdagen en tijdens vrije trainingen.
Voor Alpine liet hij voldoende zien om een Formule 1-zitje te bemachtigen. De Australiër kreeg in Abu Dhabi al een voorproefje, waar hij Ocon verving. Hoewel Alpine enthousiast is over het jonge talent, keek adviseur Flavio Briatore ook naar Colapinto. De Argentijn debuteerde bij Williams in Monza om Logan Sargeant te vervangen voor de rest van het seizoen.
Aangezien hij een paar weekenden achter elkaar punten wist te scoren, waren velen direct onder de indruk. Colapinto werd zelfs in verband gebracht met een zitje bij het juniorenteam van Red Bull Racing, maar volgens de geluiden uit de geruchtenmolen ebde de interesse een beetje weg na een aantal flinke klappers.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doohan krijgt nu al een ultimatum
'Ik ben geïnteresseerd in elke rijder die snel is. Colapinto heeft iedereen verrast', stelde Briatore tegenover Auto, Motor und Sport. 'Maar we hebben contracten met Pierre Gasly, Jack Doohan en Paul Aron voor het aankomende seizoen. Als er een mogelijkheid zou zijn om Colapinto voor het jaar 2026 te krijgen, moet je daarover nadenken', aldus de Italiaan. Volgens Autosport denkt Alpine erover na om de Argentijn eerder naar het team te halen, en krijgt Doohan een ultimatum aan zijn broek.
Volgens andere geruchten houdt dat ultimatum in dat hij binnen vier à vijf races de gewenste resultaten moet leveren, anders is de kans groot dat Doohans F1-carrière niet langer wordt dan die paar races. Colapinto's management heeft eind 2024 een ontmoeting gehad met Briatore en teambaas Oliver Oakes, die vooral bedoeld was om de contractuele positie van de Argentijn bij Williams te begrijpen. Argentijnse media melden dat ook wordt overwogen dat Colapinto als reserverijder wordt ingezet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vowles wil Colapinto niet kwijt
Hoe dan ook zou dat betekenen dat Colapinto geen onderdeel meer is van Williams. Teambaas James Vowles heeft echter herhaaldelijk benadrukt dat hij niet van plan is om Colapinto te laten gaan. Zonder adequate financiële compensatie zou de formatie uit Grove er wel voor openstaan om de Argentijn uit te lenen, terwijl de contractuele banden intact blijven. De aanwezigheid van Colapinto op de rijdersmarkt vergoot de druk op Doohan, die in de eerste races van 2025 het management van Alpine direct zal moeten overtuigen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties