Jack Doohan, de reservecoureur van het team van Alpine en voormalig Formule 2-coureur, positioneerde zichzelf recent als één van de meest aantrekkelijke opties voor een plek in de Formule 1 vanaf 2025. Volgens de Australiër biedt het team van Alpine hem meer dan genoeg kansen om de nodige ervaring op te doen, en Doohan weet als geen ander dat hij wat ervaring betreft een streepje voor heeft in de strijd om een stoeltje.
De carrière van Doohan staat momenteel op een lager pitje, want na enkele jaren in de Formule 2 zit de nog jonge Australiër in 2024 zonder stoeltje. Die gedachte zou menig jong talent de stuipen op het lijf jagen, maar Doohan maakt zich geen zorgen. Hij zit als reservecoureur van Alpine namelijk goed op zijn plek, en na drie jaar aangesloten te zijn bij de Franse renstal wordt zijn lijstje met taken alleen nog maar langer voor het komende seizoen. Doohan klaagt echter nergens over, want volgens de voormalig Formule 2-coureur is dat op eerste oog ellenlange lijstje zo vervelend nog niet.
Geduld is een schone zaak volgens Doohan
In gesprek met Motorsport.com lichtte de Australiër vooral toe dat zijn ervaringen bij Alpine uiteindelijk in zijn voordeel zullen werken. Hij staat in 2024 namelijk al op de planning voor enkele testsessies en hij is ook al verzekerd van een kans tijdens twee vrije trainingen. 'Ik ben daardoor degene die de meeste Formule 1-kilometers achter de rug heeft van alle coureurs die momenteel niet op de Formule 1-grid staan en verder nog nooit een race heeft gereden. Ik heb het dan niet over één ronde, maar juist over volledige raceafstanden. Regen, zonneschijn, warmte en kou, ik heb alles al meegemaakt. Daarom ben ik één van de aantrekkelijkste opties voor Formule 1-teams als er vanaf 2025 nieuw bloed moet komen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch zal Doohan nog even geduld moeten hebben, want in 2024 zit hij dus zonder fulltime stoeltje. Toch maakt hij er zaak van om ook van die situatie het beste te maken, en met de hulp van teambaas Bruno Famin biedt Alpine hem een helpende hand. 'Dat stoeltje in 2025 is mijn enige focus, maar om dat te bereiken moet ik tijdens al die trainingen en testsessies wel presteren. Dat is ook cruciaal als ik mijn doel wil behalen. Maar dat is sowieso mijn plan en Famin en het team helpen me daar goed bij.'
Menig jong talent zou een kans in de Formule 1 niet afstaan, ongeacht het team of de rol, maar Doohan denkt daar toch anders over. 'Ik heb nog een meerjarig contract bij Alpine en ik ben niet van plan hier weg te gaan. Ik ben hier al drie jaar bezig met dezelfde mensen, ik ken ze en heb een goede band met ze. De sfeer is hier ideaal en de mentaliteit van het team bevalt me heel erg, en ik zou het fijn vinden om dan hier achter het stuur te kunnen stappen.'
Doohan gaat Piastri achterna met voorbereiding op F1
Doohan zit momenteel dus zonder stoeltje, maar de Australiër heeft reden genoeg om te geloven dat zijn plan een grote kans van slagen heeft. McLaren-coureur Oscar Piastri zat nog geen twee jaar geleden namelijk nog in een soortgelijke situatie als reservecoureur bij Alpine, maar de landgenoot van Doohan rijdt nu de sterren van de hemel bij McLaren. Doohan heeft dus wel een idee wat hem te wachten staat in 2024. 'Ik weet al dat ik één dag in de bolide van 2021 zal rijden, om er vervolgens negen dagen in de bolide van 2022 achteraan te plakken. Aan het einde van de rit heb ik dan best wel wat Formule 1-kilometers op de teller staan.'
Tussen circuits als Yas Marina en de Red Bull Ring door staat ook Zandvoort op de planning, en daar kijkt Doohan erg naar uit. 'Het is niet gebruikelijk om daar Formule 1-auto's te testen, maar we weten wel dat het een technisch circuit is en dat maakt het wel heel gaaf om daar twee dagen lang te mogen testen.' Doohan heeft dus een volle planning voor de boeg het komende jaar, maar uiteindelijk hoopt de Australiër dat het het allemaal waard zal zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties