De Formule 1-kalender gaat in de aankomende jaren mogelijk flink op de schop. De organisatoren, promotors en de sport zijn steeds meer aan het kijken naar nieuwe, exotische locaties die er mogelijk voor zorgen dat historische circuits hun (vaste) plek op de kalender verliezen. De Grand Prix van België zal gerouleerd worden na 2027, maar het is nog de vraag met welk circuit. F1-CEO Stefano Domenicali gaat in op plannen voor zijn thuisbanen.
De F1-kalender van vroeger, met minder dan twintig races, één race in de Verenigde Staten en een paar in Azië, is niet meer. In bijna elke uithoek wordt wel een Formule 1-race georganiseerd tegenwoordig, en dat heeft vanzelfsprekend van alles met geld, de groei van de sport, en de nieuwe waarden en eisen te maken. Een circuit moet tegenwoordig niet alleen de hosting fee, het geld dat een baan betaalt om op de kalender te staan, betalen, maar ook investeren in gloednieuwe faciliteiten, denken om duurzaamheid, en voor de beste fan experience zorgen.
Domenicali heeft al vaker gewaarschuwd dat een aantal circuit daar echt mee moeten beginnen, als ze hun plek op de kalender willen behouden. De verlenging van Spa-Francorchamps om vier races in zes jaar te organiseren, met het overslaan van de edities in 2028 en 2030, brengt een onderwerp naar voren dat in de achtergrond al een tijdje speelde: het rouleren van circuits. Dat zou het mogelijk maken om de kalender uit te breiden. De Formule 1 heeft haar interesse in een terugkeer naar Afrika immers niet onder stoelen of banken gestoken, en een circuit in Rwanda lijkt ook steeds realistischer te worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Italië met twee races
Op dit moment heeft Italië een bijzondere positie op de kalender, aangezien het tot ten minste eind 2025 het voorrecht blijft houden om twee races te organiseren, op Monza en Imola. Één ander land heeft meer races, dat is de Verenigde Staten, met drie races. Monza heeft een belangrijke stap gezet om contractverlenging te krijgen tot en met 2031, maar Domenicali stelt dat er nog meer nodig is. 'Het contract met Monza is vernieuwd met belangrijke verplichtingen betreft de modernisering van de infrastructuur', zegt hij in gesprek met Autosprint.
'Wat vorig jaar in Monza is gedaan, was slechts een eerste noodzakelijke stap. Het feit dat het circuit als een historische locatie wordt beschouwd, betekent niet dat het oud moet blijven. Historisch heeft alleen waarde als het gericht is op de toekomst', is de Italiaan van mening. Naar zijn idee moet Monza nog meer stappen zetten om te moderniseren. 'De voorzitter van de ACI (Automobile Club Italia) heeft zich al uitgesproken om bepaalde verplichtingen aan te gaan, zonder welke het moeilijk zou zijn geweest om bepaalde overeenkomsten te sluiten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Imola wil F1-project graag voortzetten
Imola, dat sinds 2021 weer op de kalender staat, wil ook na 2025 graag races blijven organiseren. 'Imola heeft die wens inderdaad, en het is een belangrijk circuit dat mogelijk in de logica van rotatie kan opgenomen worden, maar niet met Monza', zegt Domenicali. 'Uiteraard, als Brianza (regio van Monza, red.) de gemaakte afspraken niet nakomt, is er al een sterke kandidaat in de vorm van Imola. Zeg nooit nooit. Voor de start van het volgende seizoen zullen we duidelijkheid hebben over de toekomstige positie van het circuit.'
Tot slot schetst Domenicali nog een dynamisch scenario, waarin Imola een rol zou kunnen spelen met andere circuits, en niet alleen met Spa-Francorchamps. De puzzel is niet eenvoudig te leggen, aangezien er op dit moment veel vraag is naar het organiseren van een Formule 1-race. In 2026 zal Spanje zich richting op de stratenrace in Madrid, en zullen de knopen doorgehakt moeten worden over de projecten die zijn voorgesteld in Thailand, het terugbrengen van Istanbul Park, en Zuid-Korea, en mogelijk ook Argentinië, nu Franco Colapinto actief blijft in de Formule 1.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties