Stefano Domenicali heeft aangegeven dat hij denkt dat de sport een tijdje 'te arrogant' is geweest om echt van de grond te komen in de Verenigde Staten. De baas van de Formule 1 is blij om te zien dat de koningsklasse nu een grote groei doormaakt in populariteit binnen de Verenigde Staten, maar hij denkt wel dat dat vooral komt door de input van Liberty Media, waardoor er een verandering in de manier van denken moest komen, vertelt Domenicali bij Speedcafe.
De laatste paar jaar is de Formule 1 sterk gegroeid in populariteit bij Amerikaanse fans, met name de kijkcijfers op de televisie en de volgers op sociale media zijn extreem omhoog gevlogen. De sport heeft daar natuurlijk geen gras over laten groeien en heeft vorig jaar meteen een Grand Prix in Miami toegevoegd. Ook dit jaar staat er weer een nieuwe Grand Prix in Amerika op de planning, ditmaal in Las Vegas.
Domenicali: 'Nieuwe manier van denken maakte F1 populairder'
Traditioneel gezien was de Verenigde Staten altijd een lastige plek voor de Formule 1, maar sinds Libery Media de commerciële rechten voor de sport heeft gekocht lijkt dat te zijn veranderd. Volgens F1-baas Domenicali komt dit doordat Liberty Media een nieuwe manier van denken naar de sport heeft gebracht.
'De reden waarom de Formule 1 nooit echt een groot succes was in de Verenigde Staten was omdat we te arrogant waren', stelt Domenicali. 'We kwamen naar het land toe met het idee dat de Amerikaanse fans wel zouden begrijpen wat de Formule 1 was en waar we voor stonden, maar we hebben nooit eerder de tijd genomen om de sport echt aan hen uit te leggen, met de juiste taal.'
Domenicali: 'Goede balans tussen traditionele F1 en moderne tijd is belangrijk'
Volgens Domenicali was de traditionele manier van denken dat 'we naar de VS gingen voor het weekend en maar geloofden dat iedereen superveel interesse had in ons'. Daar ging het dus fout, denkt Domenicali, 'want dat was gewoonweg niet zo.' Met de komst van Liberty Media werd beter begrepen wat de Amerikaanse fans nodig hadden van de sport, en daardoor heeft de populariteit kunnen stijgen.
Daarnaast is de Formule 1 ook bereikbaarder geworden door de komst van sociale media. Fans van over de hele wereld kunnen nu in contact zijn met de sport, maar een jongere demografie is nu ook makkelijker aan te spreken. Volgens Domenicali is het belangrijk dat de traditionele basis van de sport goed gebalanceerd wordt met de moderne, commerciële vereisten. 'De jongere generatie willen meer betrokken zijn bij de sport, dat kan door middel van sociale media. Maar de oude garde wil ook nog genieten van het traditionele racen, dat is ook belangrijk', aldus Domenicali.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties