In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: AlphaTauri, Williams, Alpine, Alfa Romeo en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de kwalificatie in de Mexico.
AlphaTauri (Ricciardo, P4; Tsunoda, P15)
AlphaTauri wist tijdens de kwalificatie op knappe wijze het maximale te halen uit een tegenvaller. Yuki Tsunoda begon de kwalificatie met een straf en zou dus gegarandeerd vanaf de achterkant van het veld starten, maar met een aantal slimme tactieken van het team konden ze de positie van Daniel Ricciardo maximaliseren. De Australiër kreeg, dankzij de inzet van Tsunoda, de kans om in Q3 op eigen houtje een indrukwekkende vierde plek te bemachtigen. 'Ik ben heel tevreden,' benadrukte de Australiër na afloop. 'De vierde plek is beter dan we verwacht hadden, maar de snelheid is vanaf het begin van het weekend al super.' Het sprintweekend in Austin was eerder een generale repetitie voor het team, aldus Ricciardo. 'Na Austin wisten we dat we in Mexico een normaal weekend zouden hebben waar we dingen met onze afstelling konden proberen, dus ik begon al met een auto die beter paste bij mijn wensen.' De Australiër uit ook zijn waardering voor zijn teamgenoot, die een grote rol speelde in het behaalde resultaat. 'Yuki deed het echt top door me een slipstream te geven in Q1 en Q2, dus daardoor kon ik echt veel tijd winnen. In Q3 was het volledig onze eigen snelheid.' Ricciardo sluit af met duidelijke taal. 'Als team moeten we hiervan genieten, want het gebeurt niet vaak dat we zo hoog in de top tien eindigen.'
Ook Tsunoda kan, ondanks zijn eigen straf, niet geheel ontevreden terugkijken op de kwalificatie. De Japanse coureur feliciteert zijn teamgenoot met het fantastische resultaat, en benadrukte ook de reden achter de onderlinge hulp. 'Het was een geweldige kwalificatie voor het team en voor Daniel. We wisten dat ik een straf zou krijgen door het wisselen van de motor, dus we wilden de kansen voor mijn teamgenoot maximaliseren.' Toch kan de Japanner de teleurstelling niet volledig onderdrukken na zijn eigen tegenvallende resultaat. 'Ik ben natuurlijk gefrustreerd omdat de potentie er wel was om met beide auto's Q3 te halen, maar ik ben blij met mijn prestatie en dat ik het team en Daniel kon helpen.'
Alpine (Gasly, P11; Ocon, P16)
Het team van Alpine had het op de eerste dagen in Mexico een stuk lastiger. Pierre Gasly spinde tijdens de derde vrije training, en bleef over met ernstig beschadigde banden, en ook Esteban Ocon kreeg de snelheid maar niet te pakken. Ocon bleef, voornamelijk dankzij externe factoren, steken in Q1. 'Ik heb een lastige zaterdag achter de rug,' benadrukte de Fransman. 'Het is echt een teleurstellende dag voor ons. Na een positieve vrijdag, met het doel om Q3 te halen tijdens de kwalificatie, is het frustrerend om er na Q1 al uit te liggen.' Het Franse team heeft er alles aan gedaan om er het maximale uit te halen, maar door verkeer op de baan en andere incidenten mocht de agressieve strategie niet baten. 'Ik weet dat er meer in het vat zat, vooral omdat de onderlinge verschillen zo klein waren.'
Gasly kwam op zijn beurt niet verder dan Q2, nadat hij Q3 net misliep met maar acht honderdsten van een seconde. Toch benadrukte de Fransman dat hij wel tevreden is met het resultaat, en dat het zelfs nog boven de verwachtingen lag. 'Ik ben tevreden met de elfde plek, omdat het beter was dan we verwacht hadden.' Volgens Gasly is het onvermijdelijk dat het circuit niet per definitie bij de auto van Alpine past, dus ook voor de Franse renstal was maximaliseren van groot belang. 'Het was cruciaal om alles zo goed mogelijk te maximaliseren. We wisten dat het een lastige middag zou gaan worden omdat de verschillen zo klein zijn, maar we hebben goede vooruitgang geboekt op de zaterdag.'
Williams (Albon, P14; Sargeant, P20)
Williams was ongetwijfeld de grootste verliezer na de kwalificatie in Mexico. Logan Sargeant verloor zijn rondetijd en moest dus noodgedwongen genoegen nemen met de twintigste startpositie. Alexander Albon wist de stijgende lijn van de trainingen niet door te zetten naar de kwalificatie, en tot overmaat van ramp werd ook zijn snelste tijd tijdens Q2 verwijderd, waardoor hij Q3 misliep. 'Ik denk niet dat het aan de track limits lag,' begon Albon. 'Maar ik kan het ook bij het verkeerde eind hebben. Maar als je van buitenaf kijkt lijkt het erop dat mijn achterkant nog op de witte lijn zat. Maar het is wat het is.' Het resultaat is volgens de Thaise Brit op zichzelf al frustrerend, maar de achterliggende redenen voegen nog een extra laag toe. 'Het is sowieso frustrerend, maar het gebrek aan snelheid maakt het nog erger. Ik was vier of vijf tienden langzamer dan tijdens de derde training, en ik had weinig grip.'
Ook voor Sargeant viel het resultaat voor de zoveelste keer tegen, nadat hij in Austin juist wist te verrassen en met een beetje geluk punten scoorde. 'Helaas ging het op de zaterdag gewoon volledig mis voor ons,' begon de Amerikaan. 'Iedereen wilde nog voor die laatste ronde nog een keer de pitstraat in voor ongeveer een minuut, maar daardoor verloor iedereen veel temperatuur in de banden en ontstonden er problemen.' De kansen die de rookie kreeg waren uiteindelijk ook minimaal, en daar werd hij uiteindelijk ook de dupe van. 'Ik had niet echt de mogelijkheid om een rondetijd neer te zetten. Ik zat voortdurend op de verkeerde plek op het verkeerde moment.' Volgens de Amerikaan had er meer in kunnen zitten als ze nog voor de chaos uit hadden kunnen komen. 'Het is frustrerend dat we een snelle auto hebben maar geen tijd neer kunnen zetten.'
Alfa Romeo (Bottas, P9; Zhou, P10)
Terwijl meerdere teams juist met teleurstelling achterbleven na de kwalificatie, zag het er voor Alfa Romeo ineens rooskleurig uit in Mexico. De beide coureurs lieten al een prima snelheid zien tijdens de laatste training, en uiteindelijk konden ze de potentie tijdens de kwalificatie ook waarmaken. Valtteri Bottas zag er het hele weekend al sterk uit, tot grote opluchting van de Fin en zijn team. 'Het voelt fantastisch om beide auto's in Q3 te hebben, vooral als je het vergelijkt met vorig raceweekend in Austin.' De vrijdag én zaterdag verliepen soepel voor Alfa Romeo, en Bottas heeft het dan ook naar zijn zin in Mexico. 'Alles ging hartstikke goed, en het circuit past heel goed bij onze auto dus het is echt leuk om hier te rijden. Ik kan het maximale uit de auto halen, en dat heb ik tijdens de kwalificatie ook gedaan.'
Bij Guanyu Zhou leek het er even op alsof hij een goed resultaat mis zou lopen, maar met een beetje geluk en een verwijderde rondetijd bij een andere coureur mocht hij toch mee naar Q3. De Chinese coureur is dan ook blij met de vooruitgang die hij samen met het team verwezenlijkt. 'Ik ben blij met de stappen die we konden zetten na een uitdagende vrijdag. Het voelde alsof we een snellere auto hadden tijdens race-omstandigheden, dus om Q3 te halen is een goed resultaat.' Ook Zhou merkte op dat de onderlinge verschillen aan de kleine kant waren, en daar paste het team uiteindelijk de strategie op aan. Toch denkt de Chinese coureur dat ze de resultaten zo goed mogelijk konden maximaliseren op de zaterdag. 'Ik denk dat ik alles uit de auto heb gehaald, en ik denk niet dat ik ergens iets heb laten liggen. We werden iedere sessie beter, en het voelde ook steeds comfortabeler.'
Haas (Hülkenberg, P12; Magnussen, P17)
Haas leek wat kleurloos rond te rijden op de zaterdag in Mexico, maar Nico Hülkenberg slaagde er toch in een prima resultaat neer te zetten. De Duitser bereikte Q2 en bemachtigde een prima twaalfde startpositie, terwijl teamgenoot Kevin Magnussen bleef steken op de zeventiende stek. Toch blijft Haas nog in het donker tasten wat de nieuwe upgrades betreft, en ook Hülkenberg benadrukte dat hij nog niet geheel tevreden is. 'Je hoopt natuurlijk altijd op meer. Sinds Austin hebben we het vooral heel lastig gehad, maar hebben we ook veel geprobeerd met de afstelling.' De Amerikaanse renstal heeft dus een lastige paar dagen achter de rug, maar de Duitser lijkt tevreden met de vooruitgang. 'Ik ben wel blij met de aanpassingen die we voor de kwalificatie doorvoerden. Het voelde goed, en als je me voor de sessie had verteld dat ik de twaalfde plek kon halen had ik het zeker geaccepteerd.'
Ook Magnussen werd uiteindelijk een slachtoffer van de kleine onderlinge verschillen in Mexico, en de Deen blijft dan ook realistisch over de gemiste kansen. 'Het zit zo dicht bij elkaar dat het hele veld binnen één seconde van elkaar lijkt te zitten, en wij bungelen gewoon ver achteraan.' De Haas-coureur weet dan ook dat het circuit niet zozeer bij de bolide past, en benadrukt dan ook dat dit resultaat nog enigszins binnen de lijn der verwachting lag. 'Deze baan is wat lastiger voor ons omdat het koelen moeilijk is hier, dus dit is wel een resultaat waar we vanuit gingen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties