Boordradio's zaterdag GP Mexico | Verstappen heeft het moeilijk: 'Meer verkeer kan haast niet!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's zaterdag GP Mexico | Verstappen heeft het moeilijk: 'Meer verkeer kan haast niet!'

Boordradio's zaterdag GP Mexico | Verstappen heeft het moeilijk: 'Meer verkeer kan haast niet!'

Ook op de zaterdag in Mexico verliep niet alles van een leien dakje, en dat lieten de coureurs weten ook. Op het eerste oog leek het erop dat de coureurs zich nog aan de rustige kant hielden over de boordradio, maar al snel kwam ook in Mexico de frustratie aan het licht. Alexander Albon zag zijn kwalificatie aan duigen vallen terwijl Max Verstappen vooral klaagde over het verkeer. Er werd dus voldoende gezegd over de boordradio's, en F1Maximaal zet de leukste berichten op een rijtje.

De derde en laatste training tijdens een Formule 1-raceweekend staat uiteraard in het teken van voorbereidingen. Met de kwalificatie in het vooruitzicht maken de coureurs zich klaar om een zo snel mogelijk rondje neer te kunnen zetten, maar dat zorgt logischerwijs voor de nodige chaos op de baan. Iedereen rijdt tijdens de training zo ongeveer roekeloos langs elkaar heen, en soms levert dat de nodige frustratie op. Zo ook bij Verstappen, die tijdens zijn laatste snelle ronde op aanzienlijk veel verkeer stuitte. 'Jeetje, man! Meer verkeer dan dit was zo ongeveer onmogelijk tijdens dit rondje!'

Coureurs rijden elkaar wel vaker in de weg, en als het er echt om gaat zal niemand zijn eigen positie opgeven aan een ander. Ingenieurs helpen over de boordradio dan ook om hun coureurs zo goed mogelijk door het verkeer te loodsen, maar ook dat blijkt soms wel eens mis te gaan. Zo klaagde Kevin Magnussen tijdens de training bij zijn ingenieur. 'Leclerc... Ik had niet in de gaten dat hij eraan kwam!' Zijn ingenieur reageerde echter met duidelijke taal. 'Nou ja, ik wilde je wel waarschuwen, maar toen vroeg jij me over die extra ronden. Ik kan geen twee dingen tegelijk!'

Laatste poging tot finetunen vaak hectisch

Niet alleen het verkeer op de baan gooit roet in het eten tijdens een training. Er is tijdens vrije trainingen namelijk werk aan de winkel wat afstellingen en rijstijlen betreft, en ook dat is niet altijd even makkelijk. Zo klonk George Russell ontevreden over het gebrek aan verbetering na een aanpassing, en hij schroomde niet om dat bij zijn ingenieur te melden. 'Ik was wel verrast door de gebrekkige verbetering daar. Het voelde in bocht één en twee goed, maar verder lukte het me maar niet en in bocht zes had ik onderstuur.'

russell gpmexico2023 mercedes
Mercedes had het maar wat lastig tijdens de derde training. (Foto: Mercedes AMG F1)

Ook teamgenoot Lewis Hamilton leek hard op zoek naar verbetering, maar kreeg de stijgende lijn langere tijd niet te pakken. De Brit vroeg aan zijn ingenieur waar hij de meeste tijd liet liggen, en het bericht dat volgde klonk duidelijk: 'In bochten vier en vijf verliezen we nog altijd de meeste tijd.' Hamilton leek niet te begrijpen hoe dat kon, en vroeg vervolgens: 'Ga ik bocht vier te snel in dan?' Volgens zijn ingenieur was er in dat opzicht echter weinig verandert, en dus was Hamilton weer terug bij af.

Ook Oscar Piastri had het niet makkelijk tijdens de training, want de Australiër merkte al snel op dat hij niet al te veel grip had op de baan. 'De grip aan de achterkant voelt echt heel erg slecht,' klonk het over de boordradio van de rookie. Uiteindelijk ging hij er alsnog met de vijfde tijd vandoor, dus het lijkt erop alsof hij ergens verbetering wist te vinden. Tegelijkertijd had ook Esteban Ocon het lastig, maar de Fransman merkte problemen op tijdens het remmen. 'Ik weet niet precies wat daar gebeurde toen ik aan het remmen was.'

Albon liep goed resultaat tijdens kwalificatie mis

Tot grote verbazing begon het er al snel op te lijken dat Alexander Albon de grote verliezer van de kwalificatie zou worden. Tijdens de trainingen zat de Thaise Brit er keer op keer goed bij, maar de potentie die hij in eerste instantie liet zien zwakte tijdens de kwalificatie al snel af. De Williams-coureur begreep er zelf helemaal niks van, en dat was tijdens Q1 ook te horen: 'Jongens, die banden zijn helemaal versleten! Het is ineens een hele andere auto!' De situatie werd er tijdens Q2 niet veel beter op, en Albon leek ten einde raad toen zijn team het probleem maar niet gevonden kreeg. 'Dit kan toch niet zomaar gebeuren! Er moet haast schade zijn, of zoiets.'

Toch slaagde Albon er niet in een goed resultaat neer te zetten, en hij zal vanaf de veertiende positie beginnen aan de race. Terwijl de kwalificatie voor de ene coureur één grote tegenvaller leek te zijn, ging het voor de ander een stuk beter. Zo ging Charles Leclerc er met poleposition vandoor, en dat kwam voor het hele team van Ferrari als een grote verrassing. 'Nou, dat is een verrassing! Een hele leuke verrassing, dat wel,' klonk het over de boordradio van de Monegask. 'Nu moeten we het klusje alleen nog klaren tijdens de race!

Bekijk de Grand Prix van Mexico live via F1TV of Viaplay!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws