In 'Dit vinden de teams...' richt F1Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule `1: Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.
Alpine
Na zijn hoofdrol in de kwalificatie in Canada, toen hij de tweede plaats op de grid behaalde, leek het er op een gegeven moment op dat Fernando Alonso misschien nog een heroïsch optreden op Silverstone zou gaan neerzetten, voordat hij uiteindelijk als zevende eindigde. Esteban Ocon had last van de regen en zal starten vanaf P15.
Alonso over de kwalificatie: 'Helaas hebben we onze laatste Q3-ronden niet gemaximaliseerd. Na mijn eerste ronde in Q3 stonden we aan de leiding. Maar daarna hadden we pech, omdat we onze laatste ronde begonnen met een bijna lege batterij, waardoor we niet het volledige potentieel van de auto konden benutten. Ik denk dat we ons in de top vijf hadden kunnen plaatsen. Voor de race weten we niet of het gaat regenen of niet. Dus laten we kijken of we onze startpositie kunnen benutten om punten te scoren.'
Ocon kende problemen met de regen in Q2 en begint dan ook ver buiten de punten: 'Het was een lastige dag voor ons. Een vermogensverlies als gevolg van een batterijprobleem aan het begin van Q2 verhinderde ons om competitief te zijn. We sloten de sessie af met de vijftiende tijd, wat niet ideaal is voor de race. Ik blijf echter positief, want we zijn dit jaar al verder achteraan gestart, en dat heeft ons er niet van weerhouden om punten te scoren. Dus dat zal het doel zijn.'
Aston Martin
Aston Martin had hoge verwachtingen in hun thuisrace, maar Sebastian Vettel was verbijsterd toen hij in Q1 op de 18e plaats werd uitgeschakeld. Het was nog erger voor teamgenoot Lance Stroll, die normaal uitblinkt in natte weersomstandigheden, maar als laatste op de grid eindigde voor de race van zondag.
Vettel is dan ook niet blij: 'Zo'n optreden op zaterdag maakt de zondag echt moeilijk. Maar het enige wat we kunnen doen is de bladzijde omslaan en kijken wat we zondag kunnen doen. We hadden tijdens de kwalificatie niet het tempo en we weten dat we het beter kunnen doen. We moeten onze lessen leren, begrijpen waar we aan het verliezen zijn en verbeteren voor de volgende keer.'
Ook Stroll baalt: 'Aan het einde van de sessie probeerden we een nieuwe set tussenbanden, maar ik had een verschrikkelijke outlap toen ik in het verkeer terechtkwam en het was echt moeilijk om op dat moment voldoende temperatuur te genereren. Met slechts één ronde om te pushen aan het einde van de sessie waren mijn banden niet warm genoeg om een respectabele kwalificatietijd neer te zetten. Ik ben teleurgesteld om achteraan op de grid te starten, maar hopelijk zal het weer verbeteren en we zullen een succesvolle race hebben.'
Alfa Romeo
Voor de derde race op rij kwalificeerde Guanyu Zhou zich voor zijn veel meer ervaren teamgenoot Valtteri Bottas. De Chinees wist P9 te halen, wat een knappe prestatie is.
Zhou denkt dat hij de mogelijkheid heeft om punten te scoren: 'De kwalificatie was een uitdaging, maar ik zou zeggen dat ik het niet slecht deed voor een rookie! Het was mijn eerste keer dat ik in de Formule 1 in Silverstone op nat wegdek reed, de omstandigheden waren heel anders dan vrijdag. Het voelt geweldig om twee opeenvolgende Q3-optredens te scoren, ik heb het gevoel dat ik groei als Formule 1-coureur en daar ben ik erg blij mee. Ik kijk uit naar de race, de baanomstandigheden zouden droog moeten zijn en ik denk dat we de mogelijkheid hebben om wat punten te scoren, wat altijd ons belangrijkste doel is.'
Bottas was minder tevreden nadat hij opnieuw niet Q3 haalde: ' Het was een uitdagende dag voor mij. De omstandigheden waren lastig, veranderden voortdurend en het voelde alsof elke ronde de baan een beetje anders was. Toch staan we op P12 en zijn de punten niet al te ver weg. We verwachten een droge race, en ik heb er vertrouwen in dat we wat punten kunnen pakken.'
Williams
Williams hoopte met wat updates een belangrijkere rol te kunnen spelen in de thuisrace op Silverstone. En het werd een gedenkwaardige kwalificatie voor het team. Nicholas Latifi stootte voor de allereerste keer in zijn Formule 1-carrière door naar Q3, waardoor hij in de race van zondag als tiende zal starten. Teamgenoot Alexander Albon was echter erg ongelukkig nadat hij in Q1 stopte, vooral omdat zijn auto het nieuwe upgradepakket van het team had.
Latifi was zoals vanzelfsprekend enorm blij: 'Een heel bijzondere dag in lastige omstandigheden. Het team heeft geweldig werk geleverd in Q1 en Q2 door mij op de juiste plaats op de baan te zetten wanneer dat nodig was. We zagen hoe belangrijk dat was voor Q2 om die ronde op het juiste moment te krijgen voordat de baan slechter werd met het weer. We moeten realistisch zijn tijdens de race, omdat we uit positie zijn met snellere auto's achter ons. We moeten heel strategisch zijn in hoe we de race benaderen.'
Albon was minder tevreden: 'De omstandigheden waren eigenlijk goed vandaag ondanks de regen, de auto voelde goed aan, maar er was minder grip op de tweede set banden. Het was een beetje anders om te rijden met de nieuwe updates. Aan het einde van Q1 kozen we ervoor om een afkoelronde te doen, maar we verloren te veel bandentemperatuur. De baan begon te drogen en iedereen begon sneller te worden, maar ik kon gewoon niet genoeg grip vinden.'
Haas
Haas kende in Canada een geweldige kwalificatie toen ze de derde startrij haalden met Kevin Magnussen als vijfde en Mick Schumacher als zesde. Helaas voor de Amerikaanse ploeg was er geen herhaling in de natte omstandigheden op Silverstone, en P17 voor Magnussen en P19 voor Schumacher was het beste wat ze konden doen.
Magnussen daarover tegen Formula 1: 'Mick zag er goed uit in VT3. Ik niet, maar ik kon zien wat de auto kon doen, dus ik had er vertrouwen in. Toen regende het, en dat gaf me nog meer vertrouwen, maar om de een of andere reden hadden we vandaag gewoon niet het tempo in de regen. Het is interessant, we zijn dit jaar een paar keer snel op een nat wegdek geweest, maar het is op heel andere circuits geweest dan deze. Daar valt iets van te leren, dus we zullen het tijdens de race opnieuw proberen en kijken of we onze terug kunnen knokken in de top-tien.'
Schumacher vond er het volgende van: 'Helaas hadden we een probleem met de auto, het leek alsof er iets met de besturing niet goed was en dat is het laatste wat je wilt, vooral in deze veranderende omstandigheden. We zullen analyseren wat er is gebeurd, maar ik denk dat dat een grote reden was waarom we de stap naar Q2 niet hebben gemaakt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties