In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, AlphaTauri, Williams, Alpine, Alfa Romeo en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de kwalificatie in Abu Dhabi.
Aston Martin (Stroll, P13)
Lance Stroll lijkt de smaak de afgelopen raceweekenden weer te pakken te hebben, maar toch moest hij het echte werk tijdens de kwalificatie weer overlaten aan teamgenoot Fernando Alonso. De Spanjaard behaalde Q3, terwijl Stroll zelf genoegen moest nemen met een dertiende startpositie. Toch klonk de Canadees na afloop niet eens zo heel ontevreden over de stand van zaken. 'De AMR23 voelde best goed tijdens de kwalificatie en ik was best tevreden met mijn snelheid tijdens Q1,' begon Stroll. 'Ik kreeg alleen niet de mogelijkheid om een goede ronde neer te zetten aan het einde van Q2. Ik deed wel mijn best en probeerde het maximale uit de auto te halen, maar het kwam allemaal net niet goed samen.' De extreem kleine onderlinge verschillen vormden uiteindelijk de genadeklap voor Stroll, al raakt hij zijn optimisme nog niet kwijt. 'Het veld ligt dicht bij elkaar dus het verliezen van een paar tienden kostte me een plek in Q3, maar de snelheid ziet er goed uit dus ik ga proberen om nog verder naar voren te komen om het seizoen met een goed resultaat af te sluiten.'
AlphaTauri (Tsunoda, P6; Ricciardo, P15)
Bij AlphaTauri zal er ongetwijfeld sprake zijn van een bittere nasmaak door de vijftiende tijd van Daniel Ricciardo, al maakt de zesde startpositie van Yuki Tsunoda toch een hoop goed. De Japanner leek het tijdens de kwalificatie erg naar zijn zin te hebben, en dat benadrukte hij zelf na afloop ook. 'Het was echt een goede dag, en vooral de kwalificatie was echt leuk! Het team heeft het echt goed gedaan, vooral na een lastige vrijdag.' Tsunoda benadrukte vooral dat hij het in eerste instantie lastig vond om de nieuwe upgrades goed te benutten. 'Die upgrades zagen er op papier heel goed uit, maar wat de balans betreft voelde het hier heel anders dan tijdens de andere raceweekenden. We begrepen het in eerste instantie amper.' Toch wist het team, na een aantal grondige analyses, verbetering teweeg te brengen. 'Ik voelde me steeds comfortabeler in de auto, dus tijdens de kwalificatie voelde het echt super. Zonder al het harde werk van het team had ik die zesde plek nu niet gehad.' Het zit er dik in dat AlphaTauri een aantal cruciale punten kan scoren op de zondag, dus Tsunoda blijft vooralsnog hoopvol. 'Zelfs als er snellere coureurs achter ons zitten lijkt de bandenslijtage heel hoog, dus er kan nog van alles gebeuren. Ik zal alles op alles zetten om zo hoog mogelijk te eindigen.'
Teamgenoot Ricciardo had het tijdens de kwalificatie dus een stuk lastiger, en daardoor moest de ervaren Australiër genoegen nemen met de vijftiende startpositie. Toch verwacht hij dat er nog veel meer in de auto zit. 'Ik had geen grote fouten tijdens mijn laatste ronde en ik denk echt dat het nog veel beter kon. Onze prestatie zag er veelbelovend uit, maar toen we de baan opreden leek het erop dat ik snelheid verloren was. Daar moeten we de data nog even voor bekijken.' Een tegenvaller voor Ricciardo dus, die op de vrijdag juist een stuk sterker voor de dag leek te komen. 'Het is zonde want op de vrijdag zag het er juist heel sterk uit, dus het is frustrerend dat we dat vandaag niet lieten zien. Hopelijk krijgen we morgen meer kansen wat strategie betreft en kan ik nog wat vooruit schuiven.'
Alpine (Gasly, P10; Ocon, P12)
Over het algemeen heeft men bij Alpine weinig reden tot ontevredenheid. Esteban Ocon voelt zich nog altijd niet fit en dus is een twaalfde startpositie een prima prestatie, en het feit dat Pierre Gasly Q3 wist te behalen is op zichzelf al super. De tiende startpositie was helaas het maximaal haalbare voor de Fransman, die zijn laatste ronde naar eigen zeggen af moest breken door de drukte op de baan. Toch is hij over het algemeen tevreden. 'Ik ben wel blij met dit resultaat. We wisten al dat het allemaal dicht bij elkaar zou liggen en dat het lastig zou worden om Q3 te halen, maar uiteindelijk bleek dat het zelfs lastig zou worden om Q2 te halen.' Toch wist Gasly zonder al te veel moeite Q3 te halen, al leek de chaos daar pas te beginnen. 'Q3 was wat rommelig voor ons en daardoor hadden we niet het idee dat we die sessie konden maximaliseren, dus we gaan analyseren waar we tijd lieten liggen. Maar ik was over het algemeen wel tevreden, ook met Q3.' De punten worden op de zondag uiteraard pas verdeeld, en Gasly heeft dus nog genoeg mogelijkheden om met punten op zak de winterstop in te gaan. 'We starten vanaf een goede positie en het doel is natuurlijk om punten te scoren. Het zal een lastige race worden, maar ik ga er alles aan doen om het seizoen met een positief resultaat af te sluiten.'
Ook Ocon heeft zo zijn eigen redenen om tevreden te zijn met het behaalde resultaat. 'De laatste zaterdag van het seizoen is over, en ik heb de twaalfde startpositie voor de race natuurlijk binnen. Mijn week werd wel verstoord dus ik vind wel dat ik het maximale uit de auto heb gehaald.' Het leek er kort op dat Ocon Q3 ook nog kon halen, maar zijn laatste ronde tijdens Q2 verstoorde die droom al snel. 'De kwalificatie startte goed van mijn kant en ik kwam relatief makkelijk in Q2 terecht, maar daarna had ik een slechte laatste ronde en eindigde ik uiteindelijk als twaalfde, Ik liep Q3 op één tiende mis, maar ik zit niet ver van de punten vandaan. Vorig raceweekend scoorde ik punten en startte ik verder naar achteren, dus ik zal dit als motivatie gebruiken om de top tien te halen.'
Haas (Hülkenberg, P8; Magnussen, P17)
Ook bij Haas ontstond er een groot verschil tussen Nico Hülkenberh en Kevin Magnussen. De Duitser kwam uiteindelijk in Q3 terecht terwijl zijn teamgenoot, tot zijn eigen spijt, genoegen moest nemen met de zeventiende startpositie. De Deen benadrukte na afloop van de kwalificatie dat hij niet echt wist wat hij kon verwachten tijdens de kwalificatie. 'Ik had eigenlijk geen idee omdat alles het hele weekend al afwisselt. Tijdens de tweede en derde training zag het er goed uit, in ieder geval op de medium-banden. De zachte band hebben we niet eens geprobeerd, dus daarom zag het er tijdens de kwalificatie misschien anders uit.' Toch weet ook Magnussen dat de laatste race van het seizoen in aantocht is, en met de winterstop in het vooruitzicht kan dat nog wel eens een cruciale gelegenheid worden. 'Het is natuurlijk de laatste race van het jaar, dus ik ga het gewoon proberen in de hoop nog wat data te verzamelen voor het team. Ik kijk in ieder geval wel uit naar volgend jaar!'
De situatie zag er aan de andere kant van de garage volledig anders uit, nadat Hülkenberg een onverwachte verschijning in Q3 omzette in een achtste startpositie. 'Ik zag dit resultaat zelf echt niet aankomen omdat ik op vrijdag amper gereden heb. Ik heb maar één ronde op de medium-banden gereden, dus dat was echt geen goed uitgangspunt voor de kwalificatie!' Toch wist hij vriend en vijand te verrassen met zijn prestatie, en tijdens de derde training durfde Haas er stiekem al van te dromen. 'Tijdens de derde training voelde ik me al zelfverzekerd achter het stuur, dus dat was fijn, en dat kon ik meenemen richting de kwalificatie. Ik kon een paar goede ronden neerzetten en ik heb niet het idee dat ik ergens iets heb laten liggen, dus ik ben zeker blij.' De Duitser hoopt uiteraard op punten tijdens de race, al verwacht hij wel dat dat niet zomaar zal gebeuren. 'Er starten veel snelle jongens achter ons dus hebben we wel een verstoorde race nodig om ons een handje te helpen, maar we gaan er alles aan doen, zoals we dat het hele seizoen gedaan hebben.'
Williams (Albon, P14; Sargeant, P20)
Logan Sargeant en Alexander Albon konden de indrukwekkende prestatie tijdens de kwalificatie in Las Vegas helaas niet herhalen in Abu Dhabi. In het geval van Sargeant resulteerde de tegenvallende kwalificatie zelfs in een twintigste startpositie. De Amerikaan neemt de schuld echter volledig op zich nadat hij door twee verwijderde rondetijden niet verder kwam dan Q1. 'Uiteindelijk is het mijn fout dat ik twee verwijderde rondetijden heb door track limits. Het is natuurlijk frustrerend maar tegelijkertijd doe ik het eigenlijk wel prima dit weekend, want het voelt alsof de snelheid er sinds vrijdag goed in zit.' Toch vindt ook Sargeant het vervelend dat hij dat goede gevoel niet om kon zetten in succes tijdens de kwalificatie. 'Het is zonde dat ik het tijdens de kwalificatie niet kon laten zien, maar hopelijk kan ik het tijdens de race goedmaken. De auto voelde goed aan met een volle tank en de bandenslijtage was acceptabel, maar we hebben niet veel data wat de snelheid van de concurrentie betreft. Maar ik ga hoe dan ook mijn best doen tijdens de race!'
Voor Albon pakte de kwalificatie in Abu Dhabi net iets beter uit. De Brits-Thaise coureur slaagde er wél in Q2 te halen, al kon hij tijdens die sessie geen zoden aan de dijk zetten. 'Mijn ronde tijdens Q2 was langzamer dan mijn ronde tijdens Q1, want mijn banden raakten oververhit. Als de baan alsmaar sneller gaat ga je theoretisch gezien alsmaar harder, maar je banden zijn volledig op als je in sector drie terecht komt dus moet je op je banden gaan letten. Dat is gewoon niet ideaal.' Albon richt zijn focus daarom liever op zijn mogelijkheden tijdens de race, want naar verluidt doet de Williams-bolide het prima in de long runs. 'Het was een frustrerende kwalificatie maar we moeten vooruit kijken. Oververhitting zal sowieso een probleem worden tijdens de race, dus de meesten zullen twijfelen tussen een een- of tweestopper. Onze long runs zien er echter prima uit, dus ik ga mijn eigen race rijden en proberen er het beste van te maken.'
Alfa Romeo (Bottas, P18; Zhou, P19)
Valtteri Bottas en Zhou Guanyu reden tijdens de kwalificatie vooral kleurloos rond, en de beide heren konden dus ook geen resultaat leveren waar ze tevreden over konden zijn. Bottas benadrukte zelf vooral dat de trainingen er een stuk hoopvoller uitzagen. 'De resultaten van vandaag zijn zeker teleurstellend, want tijdens de trainingen leek het er nog op dat we voortgang konden boeken tijdens de kwalificatie. Toch hebben we voor ons gevoel wel een stap gezet ten opzichte van de vrijdag, want onze ronden zagen er prima uit.' Toch is de Fin bang dat er niet veel meer in het vat zit om tijdens de race nog één laatste stap te zetten. 'Ik denk niet dat we er nog iets aan konden doen wat snelheid betreft, maar daar gaan we nog naar kijken om te ontdekken of er misschien nog iets te verbeteren valt.' Bottas hoopt daarom op een wonder tijdens de race in de hoop dat dat hem kan helpen nog wat progressie te boeken. 'Het zal lastig worden tijdens de race als we vanaf de achterste rij starten, dus hopelijk wordt het een goede start en komen er wat onverwachte omstandigheden op ons pad. Het is natuurlijk de laatste race van het seizoen en we willen alles op een goede manier afsluiten, dus we zullen alles op alles zetten om dat voor elkaar te krijgen.'
Zhou kreeg als druppel die de emmer liet overlopen ook nog eens te maken met een verwijderde rondetijd, waardoor er nog meer druk op zijn schouders terecht kwam. Ook de Chinese coureur begrijpt niet waarom de kwalificatie voor hen zo tegenviel. 'Voorafgaand aan de sessie zag het er allemaal veelbelovend uit, dus we moeten uit gaan zoeken waarom we tijdens de kwalificatie juist achteruit gingen. Alles voelde ineens anders, en het was echt lastig om de banden onder controle te houden.' Zhou maakte hier en daar een paar foutjes, maar hij verwacht niet dat dat de voornaamste reden was voor de tegenvallende resultaten. 'Zelfs zonder die foutjes denk ik niet dat we snel genoeg waren om Q2 te halen.' Volgens Zhou is het verder cruciaal om een poging te wagen te ontrafelen waar hij tijd liet liggen in de hoop er tijdens de race nog iets van te kunnen maken. 'Tijdens de race rekenen we op soortgelijke omstandigheden, dus moeten we gaan onderzoeken wat we kunnen veranderen om het te verbeteren. Het is de laatste race van het seizoen, dus ik zal alles geven om nog verbetering te vinden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties