Dit vinden de teams na GP Spanje | 'We moeten niet bij de pakken neer gaan zitten' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na GP Spanje | 'We moeten niet bij de pakken neer gaan zitten'

Dit vinden de teams na GP Spanje | 'We moeten niet bij de pakken neer gaan zitten'

In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, Williams, Alpine, Stake F1, Visa Cash App RB en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de Grand Prix van Spanje.

Alpine (Gasly P9, Ocon P10)

Het weekend in Barcelona viel voor de Franse racestal niet tegen. Het 2024-seizoen verloopt wat onstuimig voor Alpine met nog maar acht behaalde punten en twee coureurs die elkaar niet altijd het licht in de ogen lijken te gunnen. Des te fijner dat er in Spanje wel punten konden worden gehaald waardoor het team nu op een punt voorsprong van Haas staat in het constructeurskampioenschap. Esteban Ocon vertelt dat het geen makkelijke race was vanwege de balans van de auto. 'We moeten analyseren waarom het voelde alsof er moeilijker met de auto te rijden viel onder raceomstandigheden. Ik gleed nogal veel. Al met al waren we dit weekend veel competitiever', vertelt hij.

Pierre Gasly is uitgesprokener. 'Dit was onze beste race van het seizoen', zegt hij. 'We hebben de race goed gereden met een twee-stop strategie en wisten elke stint goed te beheersen. We hadden bijna de achtste plaats te pakken, maar liepen die kans in de laatste ronde mis. Ik heb alles gegeven.' Het team van Alpine heeft in de afgelopen drie races nu elke keer gescoord. Teambaas Bruno Famin is daar erg over te spreken. 'Het is een positieve trend die we voort moeten zetten. We moeten de redenen waarom we hier beter waren analyseren om ons algehele pakket te blijven verbeteren. De race was een moeilijke tweestopper voor beide auto's. De coureurs hebben goed werk neergezet, met name als het gaat om banden-, energie-, en brandstofmanagement.'

Aston Martin (Alonso P12, Stroll P14)

De Grand Prix in Spanje was de thuisrace voor Fernando Alonso. Helaas kon de Spanjaard zijn fans niet verblijven met een verpletterend optreden. De start van de race verliep niet helemaal lekker voor de coureur waardoor hij al vroegtijden een paar plaatsen verloor. 'Het was teleurstellend om geen punten te kunnen scoren dit weekend voor het oog van mijn thuisfans. We hebben het hele weekend moeite gehad met de snelheid en hadden last van hoge bandendegradatie in de race. Het wordt waarschijnlijk moeilijk in de aankomende weekenden, maar we zullen gefocust blijven, nog harder gaan werken, en proberen te verbeteren.'

Beide coureurs werden tijdens de race op de harde band gezet. De set banden van Alonso was alleen wat nieuwer dan die van Stroll waardoor de Canadees achter de Spanjaard finishte. 'We gingen voor een tweestopper en, zoals verwacht, ging een groot deel van de race op aan het managen van de bandendegradatie. We waren niet competitief genoeg dus er is werk aan de winkel voorafgaand aan Oostenrijk om meer performance te vinden.' Teambaas Mike Crack geeft aan dat de uitslag niet geheel onverwacht was. 'Het was een race om te vergeten op een baan die onze zwakheden blootlegde. We weten waar we moeten verbeteren, maar we moeten geduldig blijven want het zal niet van de een op de andere dag gebeuren.'

Haas (Hülkenberg P11, Magnussen P17)

Ook voor het team van Haas liep de race in Barcelona uit op een teleurstelling. Beide coureurs kregen een tijdstraf. Kevin Magnussen werd bestraft voor een valse start en Nico Hülkenberg voor te hard rijden in de pitstraat. De straf voor de Duitser zorgde ervoor dat hij de strijd om P10 niet meer aan kon gaan met Ocon. Hülkenberg gaat alleen niet bij de pakken neerzitten. 'Al met al was het eerder een positieve dan een negatieve zondag voor ons. We hadden best wel een competitieve snelheid tijdens de race. Dat is bemoedigend voor de aankomende weken en maanden.' Wel had Hülkenberg gehoopt op een betere kwalificatie. 'We meoten onze kwalificaties optimaliseren in de aankomende races.'

Magnussen maakt niet veel woorden vuil aan de tegenvallende prestaties. 'Ik had een valse start en dat is mijn schuld. Ik liet (de auto, red.) een beetje gaan en dus kregen we een straf. We hadden ook een trage pitstop dus het was gewoon een moeilijke dag.' Teambaas Ayao Komatsu geeft vooral de schuld aan de omstandigheden tijdens de race. 'Over het algemeen denk ik dat als het gaat om performance er veel positieve kanten te bekennen zijn. Ik vind dat we sterker waren dan ik had verwacht', begint hij. 'Hülkenberg reed heel goed en liet zien wat de auto kan. Het was prima, maar nog niet genoeg. Magnussen verloor vanwege zijn startpositie veel tijd aan verkeer en als je band dan bijna op is, met name in de tweede stint, word je makkelijk ingehaald. Zijn derde stint bracht hij vooral in het verkeer door waardoor hij het potentieel van de auto niet kon benutten.'

Sauber (Zhou P13, Bottas P16) 

Beide Sauber-auto's kwamen tijdens de race in Barcelona met name vast te zitten in de DRS-trein. De coureurs kregen allebei een andere strategie toegewezen, maar dat mocht geen punten tot gevolg hebben. 'Eerst was het gevoel op de zachte band oké, maar uiteindelijk bleek het niet de beste band te zijn en degradeerden ze snel. We moesten vroeg pitten waardoor de laatste stint te lang werd', vertelt Bottas. De algehele performance van de auto leek wel beter te zijn in vergelijking tot voorafgaande races, geeft de Fin aan.

Zhou Guanyu is er op zijn beurt ook van overtuigd dat het team stappen in de juiste richting zet. 'De enige tegenslag was de eerste ronde waarin ik aan de buitenkant probeerde te komen om wat plekken te winnen, maar bijna de controle verloor in de gravel. Gelukkig konden we ons herpakken en denk ik dat in een race waarin iedereen finishte P13 het hoogst haalbare resultaat was.' De coureur durft de geboekte vooruitgang zelfs 'een doorbraak' te noemen. 'Hopelijk kunnen we zo doorgaan en snel in de punten eindigen. Ik denk dat we een stuk dichter bij zitten dan aan het begin van het seizoen.'

Volgens teamvertegenwoordiger Alessandro Alluni Bravi is er nog ruimte voor verbetering. 'We moeten nog iets vinden om zo competitief te kunnen zijn dat we punten kunnen scoren, zelfs in een race waarin er geen uitvalbeurten, Safety Cars, of andere obstakels waren. Natuurlijk eindigden we voor Williams en VCARB, maar dat zou niet het doel moeten zijn. De top tien is dat wel.'

VCARB (Ricciardo P15, Tsunoda P19)

Het VCARB-team had het ook moeilijk in Barcelona. Tsunoda startte vanaf plek achttien en Ricciardo vanaf plek negentien. Punten zaten er dus hoogstwaarschijnlijk al niet in voor het Italiaanse team. Een tijdstraf voor Yuki Tsunoda vanwege te hard rijden in de pitstraat gooide roet in zijn eten. Hij eindigde uiteindelijk op de negentiende plaats, Daniel Ricciardo op de vijftiende plaats.

Ondanks dat er geen punten werden gescoord, is Ricciardo wel erg te spreken over het verloop van zijn race. 'Ik heb het idee dat ik er alles uit heb gehaald. We gingen goed met de banden om en konden aanvallen wanneer dat moest. Ik vrees alleen dat er dit weekend niet meer in zat. We kunnen veel leren van weekenden als dit. Het lijkt erop dat er iets ontbreekt aan ons nieuwe pakket.' Tsunoda is een stuk minder te spreken over zijn race. 'Ik had het moeilijk. De auto viel niet gemakkelijk te hanteren en ik voelde me niet zo comfortabel als normaal het geval is. Er klopte iets niet en we zullen alles analyseren om erachter te komen wat er niet goed werkte.'

Teambaas Laurent Mekies vindt dat het team de schuld bij zichzelf moet zoeken. 'Het heeft geen zin om te ontkennen dat dit een slecht weekend was. Al waren de gaten klein, we gaan geen smoesjes verzinnen voor waarom we niet competitief waren. Gezien onze startposities waren er ongebruikelijke omstandigheden nodig geweest (om in te punten te komen, red.)', zegt hij. 'We moeten niet bij de pakken neer gaan zitten, maar vooruit blijven kijken en onmiddellijk terugvechten.'

Technisch directeur Jody Egginton hamert erop dat het team tot de bodem moet uitzoeken waarom de prestaties in Barcelona zo tegenvielen. 'We moeten veel analyses uitvoeren voorafgaand aan de race in Oostenrijk om beter te kunnen begrijpen waardoor de prestaties in Barcelona niet voldeden aan onze verwachtingen', zegt hij.

Williams (Albon P18, Sargeant P20)

De race van Williams was al moeilijk voordat hij van start ging. Alexander Albon moest vanuit de pits starten aangezien er aanpassingen aan zijn motor waren gedaan. Sargeant moest vanwege een gridstraf vanaf de negentiende plek starten. Volgens Albon heeft het team nog veel werk te doen. 'Aan de ene kant heeft de auto echt grote stappen vooruit gezet vergeleken met vorig jaar. Tijdens de race hebben we ook de juiste keuzes genomen. Tegelijkertijd is deze baan wel een reality check. Op een traditioneler circuit worden we tegengehouden door ons gebrek aan neerwaartse druk en het extra gewicht. Met name in combinatie met de sterke wind en de baantemperatuur. Nu het middenveld sterker wordt, is er werk aan de winkel voor ons.'

Sargeant noemt het weekend in Barcelona een van de moeilijkste weekenden van het jaar. 'De degradatie van de banden liep zo snel op dat ik het gevoel had dat ik de banden iedere stint vanaf de eerste ronde al onder controle moest weten te houden. Het was een moeilijk weekend voor het team. We hadden het net als vorig jaar moeilijk in Barcelona, maar hebben voorheen wel goede prestaties neergezet in Oostenrijk en Silverstone. We moeten doorgaan en ons herpakken in de volgende twee races.'

De race verbaasde ook Williams-sporting director Sven Smeets. 'Sommige vrije trainingen lieten juist tekenen van verbetering zien in vergelijking tot vorig jaar. De baan was nu heter dan verwacht en de win speelde ook in een rol in onze tegenvallende prestaties.' Volgens Smeets zou het Spielberg-circuit het team beter moeten passen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws