Voormalig Formule 1-coureur en Sky Sports-analist Karun Chandhok denkt dat de timing van Lewis Hamiltons overstap naar Ferrari suggereert dat hij geen vertrouwen had dat Mercedes het probleem met de auto op kon lossen. Daarnaast vraag de Indiër zich ook af wat teambaas Frédéric Vasseur Hamilton heeft verteld om hem te overtuigen Mercedes te verlaten.
De gesprekken tussen Ferrari en Hamilton van mei 2023 bleken toch wat serieuzer te zijn dan gedacht. Ondanks dat de zevenvoudig wereldkampioen in augustus nog een meerjarige deal tekende bij de Duitse renstal, gaat hij het team toch verlaten aan het einde van het 2024-seizoen. 'Het is wel een beetje het verhaal, niet? Na een paar matige jaren doorstromen naar Ferrari', zegt Chandhok in de Sky Sports F1-podcast. 'En het verhaal van Mansell, die de laatste Britse coureur was voor Ferrari.'
Nigel Mansell reed in de jaren 1989 en 1990 voor het Italiaanse team. 35 jaar na de Ferrari-tijd van Mansell sluit er opnieuw een Brit aan bij het team uit Maranello. 'De timing van het contract suggereert dat Hamilton niet vertrouwt dat Mercedes zichzelf snel genoeg uit de problemen gaat helpen om Max uit te dagen', gaat Chandhok verder. 'En Hamilton bestaat immers niet om tweede te worden. Hij herinnert zich waarschijnlijk niet eens hoe vaak hij tweede is geworden. Hij bestaat om te winnen.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Wat fluisterde Vasseur Hamilton toe over de 2026-auto?
Naast Mercedes had Ferrari in de afgelopen seizoenen ook haar problemen. De Italiaanse renstal heeft na 2007 geen titel meer gewonnen. 'Wat heeft Ferrari hem verteld dat zo speciaal gaat zijn aan de auto van 2026?' vraagt Chandhok zich af. '2024 en 2025 gaan van die tussenjaren zijn. Dus wat hebben John Elkann (CEO, red.) en Vasseur Hamilton verteld over 2026? Zei hij niet dat hij voor de rest van zijn leven in het zilver wilde blijven rijden, zoals Moss en Fangio?'
Chandhok benadrukt dat Hamilton in augustus nog zijn krabbel onder het papierwerk van Mercedes heeft gezet. 'Nadat George en Lewis allebei hun contracten hadden verlengd met twee jaren dacht ze vast: het gedoe met de rijders is nu klaar, nu kunnen we ons richten op de auto. Dat was vijf maanden geleden, en het nieuwe seizoen is nog niet eens begonnen', aldus Chandhok.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties