De race van Verstappen | Verstappen sloeg uit frustratie op zijn stuur: 'F*ck, man!' Formule 1
Formule 1

De race van Verstappen | Verstappen sloeg uit frustratie op zijn stuur: 'F*ck, man!'

De race van Verstappen | Verstappen sloeg uit frustratie op zijn stuur: 'F*ck, man!'

In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen wist al vroeg in het raceweekend op Monza dat hij de overwinning uit zijn hoofd kon zetten. De Nederlander kwalificeerde op zaterdag op P7 en het lukte hem niet om met de RB20 meer dan één plaats naar voren te komen op zondag.

Na de Grand Prix van Nederland was het voor Verstappen al wel duidelijk dat de tweede seizoenshelft zwaar zou gaan worden. Op Zandvoort reed hij al niet comfortabel in de RB20, en dat was op Monza opnieuw het geval. De balans was nergens, en dat leverde vooral tijdens de kwalificatie problemen op, wat hem een teleurstellende startpositie voor de race opleverde. Verstappen was niet tevreden, en gaf aan dat de auto voorafgaand aan Azerbeidzjan waarschijnlijk helemaal over de kop moet.

Na de tweede vrije training zagen de data van de long runs er nog wel redelijk uit. McLaren werd bestempeld als de favoriet voor de zege, maar Red Bull Racing liep niet al te ver achter. Mercedes en Ferrari waren echter ook dichtbij, dus het kon nog wel eens een spannende race worden met verrassende resultaten. Op Monza kon immers wel ingehaald worden, op Zandvoort was dat niet zo makkelijk. Verstappen begon goed aan de kwalificatie, maar met de nieuwe sets banden in Q3 was de balans volledig weg.

Grip volledig verdwenen: 'Shocking!'

De eerste ronde van Verstappen in Q2 leverde hem P3 op en hij zat iets meer dan een tiende achter de heren van McLaren. Ingenieur Gianpiero Lambiase verzocht Verstappen om naar binnen te komen voor een korte stop. Met een andere set banden ging de Nederlander later verder met Q2. De hagelnieuwe sets soft bewaarde hij voor Q3. Ditmaal zette hij de tweede tijd, op 21 duizendsten van Lewis Hamiltons tijd. 'Ik had geen banden meer over', verklaarde Verstappen na zijn ronde. 'Begrepen', antwoordde Lambiase. Verstappen kwam weer binnen om banden te wisselen en vervolgens maakten ze zich klaar voor Q3.

Met nieuwe softs onder de auto ging Verstappen vervolgens op pad om de jacht op de snelste tijd voort te zetten. Hij greep er in Q2 nipt naast, waardoor iedereen verwachtte dat het een spannende strijd om de poleposition zou worden. Al snel bleek dat Verstappen niet meer mee kon doen in die strijd. Zijn eerste ronde leverde hem een langzamere tijd op dan zijn Q2-tijd op gebruikte banden. 'Kom maar naar binnen deze ronde, Max', verzocht Lambiase. 'Ik had totaal geen grip op deze set, shocking', reageerde Verstappen. 'Overal was dat zo, behalve de laatste bocht', voegde hij eraan toe.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Horner verontschuldigt zich: 'Sorry dat we je geen betere auto konden geven'
De RB20 raakte compleet verward door de nieuwe sets soft in Q3.

'Ze pakken (de baan, red.) gewoon niet mid-corner', legt hij uit. 'Was dat vooral het geval met de voorbanden, Max?' vroeg Lambiase. 'Ja, net als met die vorige set, they just don't grip.' Verstappen had op dat moment de achtste tijd in handen en zijn achterstand op de poletijd was opeens zes tienden in plaats van één. Verstappen ging kort even naar binnen om het daarna nog een keer te proberen, maar veel zoden zette dat niet aan de dijk. 'Ik weet niet wat er gebeurde, maat', zei Verstappen toen hij over de streep kwam. 'De auto werkte gewoon totaal niet meer. Nul grip.' Het leverde hem de zevende tijd op.

Verstappen speelt zelf steward: 'Daar kreeg ik toen een penalty voor'

Verstappen mocht de race op Monza dus vanaf de vierde startrij aanvangen en hij hoopte ongetwijfeld dat hij bij zijn start direct wat plekken goed kon maken. Hij wist sowieso al een plekje te winnen, aangezien George Russell ervoor koos om de exit route te nemen om niet tegen Oscar Piastri aan te rijden. Verstappen kwam Russells teamgenoot tegen in de chicane daarna, de Variante della Roggia. Hij had het gevoel dat Hamilton hem afkneep. 'Lewis liet geen wagenbreedte ruimte', zei Verstappen. 'Yep, dat hebben we gezien', antwoordde Lambiase. 'Ik bedoel, ik kreeg daar een penalty voor de vorige keer, dus...', luidde Verstappens reactie.

Bij het uitkomen van de chicane raakte Russell de achterkant van Verstappen. 'Check mijn linkerachterband, ik werd net geraakt', verzocht de drievoudig wereldkampioen. 'Alles oké voor nu, Max', liet Lambiase weten. 'Trouwens, DRS is beschikbaar', aldus de ingenieur. Vooraan het veld had Oscar Piastri de leiding overgenomen en Verstappen lag iets meer dan drie seconden achter de Australiër. Hij lag nog binnen DRS van Hamilton voor hem. 'Een update over de volgorde: Piastri, Leclerc, Norris, Sainz, Hamilton en daarna jij. De auto achter je heeft voorvleugelschade. Je weet wat het plan is, toch?' vroeg Lambiase. 'Yep', antwoordde de Nederlander.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp italie zondag 2024 3
Verstappen had Russell achter zich, die uit moest wijken in de eerste chicane en daarna terugviel.

Red Bull was immers gestart op de harde band, dus Verstappen wist van tevoren al dat hij een langere eerste stint zou rijden dan de andere coureurs in de top tien, aangezien zij waren gestart op de mediums. Het duurde echter wel een lange tijd voordat Verstappen zijn banden in het juiste werkvenster kreeg. 'De temperaturen zijn nog aan het stijgen, Max. Ik laat het je weten wanneer ze zijn gestabiliseerd', zei Lambiase. Verstappen had zelf al sinds de tweede ronde van de race niets meer gezegd en vroeg pas in de negende ronde weer iets. 'Modus zeven of zes?' vroeg hij. 'Zeven is prima voor nu. We kunnen de druk op de batterij druppelsgewijs opvoeren. Ik laat je het gat naar achteren weten, dat is momenteel 1,5 seconde.'

Lambiase houdt de boel in de gaten: 'Overwerk je banden maar niet'

Verstappen lag ongeveer twee seconden achter Hamilton, al schommelde het gat een beetje. De banden begonnen steeds beter te werken, waardoor de tijden van de mediumbanden en de harde banden langzaamaan gelijk werden. Red Bull zag dan ook dat Hamilton last van slijtage begon te krijgen. 'We kunnen zien dat zijn linkervoorband moeilijk begint te doen, maar wees voorzichtig', zei Lambiase. 'Het gat naar achteren is 1,9. Je hebt Checo nu achter je, Russells linkervoorband is eraan. Piastri's laatste ronde was een 24,1. Hamilton rijdt voor je op dezelfde pace', informeerde Lambiase.

'Alles is nu gestabiliseerd, maar op dit moment hebben we geen haast om de banden te overwerken. Blijf zo doorgaan. Hamilton begint nu echt last te krijgen van zijn linkervoorband', ging de ingenieur verder. Daarom wilde Lambiase ook dat Verstappen zijn banden goed in de gaten hield. De eerste pitstops werden inmiddels al gedaan, maar Red Bull wilde het absoluut nog even langer volhouden. Ondertussen begon de RB20 wel wat moeilijk te doen. 'Te veel onderstuur', zei Verstappen. 'Blijf die linkervoorband in de gaten houden, Max. Diff zeven of zes is beschikbaar', antwoordde Lambiase. 'Het is echt mid-corner, maat', vervolgde de drievoudig wereldkampioen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Horner verontschuldigt zich: 'Sorry dat we je geen betere auto konden geven'
Verstappen kon niet met de RB20 overweg in Monza.

'Mijn linkervoorband ziet er ook niet echt... Geweldig uit, laat ik het zo zeggen', gaf Verstappen aan. 'Yep, dat zien we', zei Lambiase. Verstappen werd in ronde zeventien dan ook verzocht om het tempo op te voeren zodat hij het laatste beetje energie uit zijn banden kon halen voorafgaand aan zijn pitstop. Verstappen gaf aan bij zijn stop ook een aanpassing aan de voorvleugel te willen, zo'n drie clicks. In ronde 22 kwam hij binnen voor nieuwe banden, maar die stop ging niet zo vlekkeloos. Omdat een band er niet zo goed op wilde duurde de pitstop in totaal zes seconden. Uit frustratie sloeg Verstappen op zijn stuur. 'Fuck, man!' zei hij.

Verstappen waarschuwt: 'Anders gaat de band eraan'

Verstappen was overgeschakeld naar een nieuwe set harde banden en kwam als achtste weer terug op de baan. Hij moest bij het uitkomen van de pitstraat rekening houden met Esteban Ocon die eraan kwam. Hij belandde dan ook achter de Fransman. 'Hoe deden we het deze stint dan?' vroeg Verstappen. 'Laten we gewoon doorgaan, Max', zei Lambiase, die dat liever na de race wilde bespreken. Aangezien de Nederlander banden had die vijf ronden jonger waren dan die van de rijders voor zich, kon hij hun pace wel goed bijbenen en had hij ook al snel weer wat plekjes goed kunnen maken. Echter stak een ander probleem de kop op.

'Piastri is op dit moment de benchmark met een 23,0', begon Lambiase. 'We verliezen vier tienden in totaal: twee op de rechte stukken, twee in bochten zes en zeven. De auto's voor ons krijgen wat last van graining op de harde band. Lando heeft het ook lastig', ging hij verder. 'Als ik nog meer push gaat mijn band (linksvoor, red.) eraan', zei Verstappen. 'Yep, dat is oké. We hebben de motor wat terug moeten schroeven, dat heb je waarschijnlijk wel gemerkt. Hopelijk kunnen we dit later herstellen voor je', informeerde Lambiase. Verstappen had graag gezien dat er geen probleem met de power unit zou zijn, aangezien Norris achter hem zat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren max verstappen red bull racing gp nederland zondag 2024
Norris wist Verstappen uiteindelijk te pakken te krijgen.

De Brit liep in, en het was waarschijnlijk onvermijdelijk dat hij erlangs zou komen. 'Als het mogelijk is om te verdedigen, wil je dat ik dat dan doe?' vroeg Verstappen. 'Ja, graag', zei Lambiase. 'Modus acht en een click overtake is beschikbaar voor bocht 1', voegde Lambiase eraan toe. 'Voor elke bocht?' vroeg Verstappen. 'Yes', aldus de ingenieur. Zo lukte het de Red Bull-coureur een aantal ronden om Norris achter zich te houden. Verstappen merkte echter wel dat de motor alsnog niet genoeg kracht leverde. 'Krijg ik de performance van de motor terug of niet?' vroeg hij. 'We hebben je een halve stap erbij gegeven', zei Lambiase. Het gevecht dat in ronde 36 begon was uiteindelijk in ronde 41 alweer afgelopen, toen passeerde Norris Verstappen.

Problemen houden aan: 'De batterij laadt niet op'

Een ronde later werd Verstappen dan ook naar binnen gehaald voor zijn tweede stop. Hij schakelde over naar een frisse set mediums. Ditmaal ging de pitstop wel goed. Hij kwam op P6 weer terug op de baan. Russell zat achter hem op iets meer dan zes seconden, het gat naar voren was elf seconden. Verstappen was dus in een soort niemandsland beland waarin hij zich alleen op zijn eigen race hoefde te focussen. Het was nu doorgaan tot het einde. Probleemloos ging dat duidelijk niet. 'De batterij laadt niet op', zei Verstappen. 'Het zou nu goed moeten zijn, Max', zei Lambiase, nadat de engineers van de Oostenrijkse renstal vlug in de data waren gedoken.

Lambiase kwam nog met een aantal andere afstellingen die Verstappen op zijn stuur aan kon passen om de laatste tien ronden zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Het gat met Hamilton voor hem werd zelfs groter, en dus begon Verstappen zich zorgen te maken over Russell achter zich. De Brit had het tempo opgevoerd en begon druk op Verstappen te zetten. 'Russell zit op 5,6 achter je en zijn pace is een 22,7', zei Lambiase. 'Ja, ik moet pushen!' wist Verstappen. 'Er zijn nog zeven ronden te gaan, Russell rijdt nu een 22,4', luidde de volgende update van Lambiase. 'Kan ik uit modus acht gaan?' vroeg de Limburger vervolgens.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp italie zondag 2024 7
Ook de pitstops gingen niet vlekkeloos tijdens de Grand Prix van Italië.

'Modus zeven, modus zeven', reageerde Lambiase. Verstappen was echter niet tevreden met hoe alles ging. 'Kunnen de mensen in de achtergrond alsjeblieft wakker blijven? Ik weet dat dit een shit position is, maar het is belangrijk', zei hij. 'Ja, begrepen, Max. Je pace is zo goed. Goed bezig', antwoordde Lambiase. Het stelde Verstappen echter niet gerust dat hij het ging redden tot het einde. 'Hoeveel ronden nog?' vroeg hij even later. 'Nog vier. Hij zit vier seconden achter je. Probeer je banden zo min mogelijk te blokkeren in de grotere remzones', gaf Lambiase aan. 'This power is very slow, no?' zei Verstappen. 'Snel genoeg om het tot het einde te redden voordat Russell je pakt.'

Horner biedt excuus aan: 'Maar je hebt het heel goed gedaan'

Verstappen kwam uiteindelijk als zesde over de streep, iets minder dan twee seconden voor Russell. De Nederlander heeft een plek goed weten te maken ten opzichte van zijn startpositie, maar hij was vanzelfsprekend niet tevreden. 'Goed gedaan, Max', zei Lambiase. 'De top drie bestaat uit Leclerc, Piastri en Norris', aldus de ingenieur. 'Je hebt goed gereden, Max', klonk teambaas Christian Horner. 'Het spijt me dat we je geen betere auto konden geven dit weekend, maar je hebt het heel goed gedaan', zei de Brit. 'Ja, het was een lastige race. Niets zat mee dit weekend. Ik bedoel, we hadden niet de power die we wilden, niet de pace, niet de pitstops... Maar ja, we moeten hard werken om de auto te veranderen', sloot Verstappen af. 'Yep, dat gaan we zeker doen', verzekerde Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws