In ‘De race van’ belicht F1Maximaal de race vanuit de cockpit van een coureur. Op die manier kom je dingen te weten die je wellicht hebt gemist tijdens de uitzendingen. Ditmaal komt het raceweekend van Carlos Sainz onder het vergrootglas te liggen. De Spanjaard was de Ferrari-ster van het weekend aangezien hij op zaterdag de poleposition pakte en het op zondag uit moest vechten met Max Verstappen en teamgenoot Charles Leclerc. De 29-jarige beloonde het harde werk van zichzelf en het team met een podium voor de fanatieke Tifosi.
Dat Ferrari in Monza goed zou zijn was voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Italië al wel te verwachten. De SF-23 loopt immers ontzettend hard als de bolide zo plat mogelijk afgesteld kan worden, en dat is noodzakelijk voor Monza. Het Italiaanse circuit vereist heel lage downforceniveaus en de topsnelheid is van groot belang. Red Bull Racing kiest ervoor om op dat soort circuits om toch met iets meer vleugel te rijden, aangezien de Oostenrijkse renstal weinig topsnelheid hoeft in te leveren. Dat zorgt ook direct voor een voordeel op zondag, aangezien de bolide de banden dan minder snel opvreet. Het was dan ook geen wonder dat Sainz op zaterdag de poleposition voor de neus van Verstappen en zijn teamgenoot wegkaapte, maar op de racedag toch zijn meerdere moest erkennen.
Sainz en Verstappen pingpongen snelste tijd: 'Max achter je op een paar duizendsten'
Sainz was op vrijdag en op zaterdagochtend al heel rap, en dat was veelbelovend voor de kwalificatie. De teams moesten zich op zaterdag aan de ATA (Alternative Tyre Allocation, red.) houden, wat dus inhield dat Q1 verreden werd met de harde band, Q2 met de mediums en Q3 met de zachte band. Terwijl de Red Bull Racing-coureurs in Q1 heersten, was het duidelijk dat Ferrari competitief meedeed. 'Je bent momenteel P3', liet Riccardo Adami, ingenieur van Sainz, weten. 'Zijn we veilig?', vroeg de Spanjaard. 'Ik denk dat ik sneller kan. Is het oké als ik door de pitstraat rijd?', ging hij verder. 'Ja, we blijven buiten en ja voor de pitstraat', bevestigde Adami, waarna Sainz even door de pitstraat reed om vervolgens zijn out lap voort te zetten. De Ferrari-coureur begon daarna aan zijn vliegende ronde. Sainz had een vrije baan. 'We zijn veilig', zei Adami. 'Kan je het rempedaal checken?' vroeg Sainz, die daar wat geks voelde.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Alles ziet er oké uit', antwoordde de Italiaan. Sainz had een minuut of zeven voordat hij weer de baan op moest voor Q2. Ditmaal waren de mediums verplicht. Sainz zette direct een goede tijd neer. 'Je bent momenteel P1. Max staat achter je op een paar duizendsten', klonk Adami. 'Oké, begrepen.' Zo halverwege Q2 stond Sainz even binnen; hij ging na een korte stop in de garage verder met een nieuwe set mediums. 'Er zitten twee auto's achter je, we willen niet de laatste auto zijn. Nog één minuut dertig tot de klok, probeer de auto's voor je in te halen', zei Adami. 'We zijn aan het racen, dus ze laten me er niet voorbij', antwoordde Sainz. 'Begrepen, je hebt een marge van twintig seconden nu.' Sainz liet een iets groter gat vallen tussen hem en de auto voor hem en besloot toen op zijn gas te gaan voor de laatste snelle ronde van Q2.
'Zeg me dat we hem hebben!'
'Hebben we deze ronde nodig?' vroeg Sainz halverwege, waarbij hij doelde op het afbreken van zijn ronde als hij veilig zou zijn in de tijdentabel. 'Nee, je kan hem afbreken. Denk om Pérez op tien seconden achter je', zei de ingenieur. Sainz brak zijn ronde inderdaad af en ging naar binnen voor de start van Q3. De laatste sessie van de kwalificatie werd met de zachte band verreden. Toen de vlag viel voor Q2 leek het alsof Sainz de snelste zou blijven, maar Verstappen en Leclerc doken nog onder zijn tijd door. De top drie zat echter binnen en tiende van elkaar, dus werd het duidelijk dat Q3 behoorlijk spannend kon gaan worden. Vooral omdat Ferrari wellicht een straf kon krijgen voor het overschrijden van de maximum laptime. De maximum laptime was ingesteld voor de Grand Prix van Italië 2023 om de chaos in het verkeer tijdens de kwalificatie te voorkomen. Het is dus niet hetzelfde als de 107 procent-regel.
Sainz ging als tweede van de twee Ferrari-coureurs naar buiten. 'Charles zit vijf seconden voor je, Piastri vijfeneenhalf achter je. We zitten goed met de timing', informeerde Adami. 'Verstappen deed een 20,6, jij deed een 20,53. Laat me weten of je de flap aangepast wilt hebben.' 'Ja, een puntje', antwoordde Sainz. De Ferrari-coureur ging dus even weer naar binnen om wat aan te laten passen aan de voorvleugel en ging daarna opnieuw naar buiten met een verse set softs. 'Behoud je positie, we hebben een marge van één minuut dertig tot de vlag, er is dus genoeg tijd', zei Adami. 'Wie zit er voor me?' vroeg Sainz. 'Verstappen, 3,4 seconden.' Sainz was de laatste van de top drie die nog over de streep moest komen. Leclerc ging eerst naar de snelste tijd, toen Verstappen, maar Sainz was nog sneller en pakte poleposition. 'Zeg me dat we hem hebben!', 'Ja, we hebben hem', antwoordde Adami. 'Zeg me dat we hem hebben!' herhaalde Sainz. 'Vamos!' 'Er is nog werk te doen morgen, maat', zei de ingenieur. 'Oké, oké, laat me hiervan genieten, man.'
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sainz ontvangt peptalk: 'We zijn overal sneller'
Voordat de lampen uitgingen voor de Grand Prix van Italië werd er een extra formatieronde gedaan vanwege het stilvallen van de auto van Yuki Tsunoda op het rechte stuk. Na de extra ronde kon de race echter nog niet van start gaan, en dus werd de startprocedure nog verder uitgesteld. Twintig minuten na de originele starttijd van de race ging het dan eindelijk los. Sainz kwam als eerste door de Prima Variante en was ook na de eerste ronde de leider van de wedstrijd. 'Max zit negen tienden achter je', liet Adami weten. De Nederlander bleef wel in de buurt, dus moest Sainz in zijn spiegels blijven kijken. 'Het gat is nu één seconde', hield de Italiaan zijn coureur op de hoogte. 'Nu weer negen tienden, DRS is beschikbaar, maar wij zijn overal sneller', zei Adami.
Verstappen deed een poging om Sainz eruit te remmen in de eerste chicane, maar Sainz maakte zijn auto erg breed. Het gat tussen beide heren was inmiddels wat kleiner geworden; de tweevoudig wereldkampioen zat er nog zo'n vijf tienden achter. 'Max is verteld dat hij aan zijn linkerachterband moet denken', speelt Adami door. Bij het uitkomen van de Parabolica kwam Verstappen telkens dichterbij, maar elke keer kwam de Spanjaard als eerste door de chicane na start-finish. Aangezien de banden van de RB19 er niet zo snel aan gingen als die van Sainz, kon Verstappen het lang volhouden om binnen een seconde te blijven rijden. De Nederlander liet het gat af en toe groter worden, zo'n negen tienden, maar was snel weer binnen vijf tienden van de Ferrari.
Leclerc klopte aan: 'Charles op vijf tienden'
Het was dan ook geen verrassing dat Verstappen vroeg in de race al op de deur van Sainz kwam kloppen. In ronde vijftien was het zover, de Ferrari-coureur blokkeerde zijn voorbanden en toen kon Verstappen hem richting Variante Ascari voorbijsteken. Sainz vocht nog terug, maar Verstappen kon al snel een gaatje trekken. 'Blijf dichtbij voor DRS. Charles zit negen tienden achter je. Wij zitten negen tienden achter Max', zei Adami. De Nederlander leek binnen no time uit het zicht te verdwijnen, en teamgenoot Leclerc begon dichter bij te komen. De zweethandjes begonnen dus al vroeg voor de Ferrari-pitmuur, want Leclerc had DRS op Sainz. De Spanjaard werd echter in ronde twintig naar binnen gehaald om over te stappen naar de harde band.
'Bottas zit bij de exit', vertelde Adami, waarna Sainz in het middenveld terugkeerde op de baan. 'Charles is nu binnen.' Ook Verstappen ging naar binnen, dus schoof Pérez op naar de eerste plek. Leclerc kwam bijna voor de deur van Sainz terecht, maar de Spanjaard bleef hem voor. De Monegask was echter heel dichtbij en klaar om zijn teamgenoot aan te vallen. 'Nog vijf tienden', klonk Adami. Ondertussen had Sainz zelf nog amper iets gezegd en hij leek ook niets te melden te hebben. 'Charles op vijf tienden, Checo met DRS achter hem.' Leclerc had even zijn handen vol aan het verdedigen tegen Pérez, dus kreeg Sainz een klein beetje ademruimte. De Spanjaard stond op het punt om Hamilton in te halen, en dat zou hem een kleine buffer richting zijn teamgenoot bieden.
Harde band begint af te takelen: 'Weet niet of we het einde van de race redden'
Hamilton ging echter naar binnen voor een stop en dus lag Sainz tweede en Leclerc derde. De Monegask zat opnieuw binnen DRS. Sainz had wel vrije lucht, aangezien het gat met de leider van de race zeker zes seconden was. 'De band voelt... Het voelt wat krap om het tot het einde van de race te redden', liet Sainz weten. 'Oké, doe je best', antwoordde Adami, waarna hij vertelde dat er nog negentien ronden te gaan waren. Ondertussen kreeg Pérez Leclerc te pakken en dus was de Mexicaan op jacht naar Sainz. Het gat met de Red Bull-coureur was twee seconden, maar Pérez liep snel in. Een paar ronden later werd de 33-jarige steeds groter in de spiegels van de Spanjaard. Leclerc haakte direct aan bij Pérez en hoopte ongetwijfeld nog een plekje te pakken.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sainz wist nog een goed aantal rondes te verdedigen, maar uiteindelijk wist Pérez hem voorbij te steken. Toch kon de 29-jarige niet relaxed doorrijden tot het einde van de race, hij moest ervoor zorgen dat hij zijn teamgenoot achter zich zou houden. De Madrileen kreeg het echter moeilijk, met name omdat zijn banden toch wel erg versleten waren en hij af en toe blokkeerde. 'Please. Let's bring this home', klonk het verzoek van Sainz die een agressieve aanval van Leclerc af moest weren. De volgende ronde probeerde Leclerc het weer in de Prima Variante, maar opnieuw kwam hij er niet voorbij. Leclerc blokkeerde en schoot rechtdoor, maar sloot later weer aan achter zijn teamgenoot. Leclerc kwam nog een aantal rondes tekort, want de vlag viel een ronde later.
'Dat was wel moeilijk, oef!'
Ook al werd Sainz niet eerste, de Ferrari-coureur werd onder luid gejuich ontvangen nadat hij over de streep kwam. 'Heel goed gedaan, P3', klonk Adami. 'Mode slow. Heel goed weekend, je hebt het fantastisch gedaan.' 'Ja, dat was wel moeilijk, oef! Met de banden. Goed gedaan', antwoordde Sainz. De Spanjaard reed achter zijn teamgenoot aan naar Parc Fermé, waar hij zijn auto achter het P3-bordje kon parkeren. Adami nam nog even het resultaat van de race met Sainz door voordat hij uit de auto mocht springen. 'We hebben P3 in het kampioenschap van de constructeurs. Geniet van het podium.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties