In ‘De race van’ belicht F1Maximaal de race vanuit de cockpit van een coureur. Op die manier kom je dingen te weten die je wellicht hebt gemist tijdens de uitzendingen. Ditmaal komt het raceweekend van Red Bull Racing onder het vergrootglas te liggen. Max Verstappen en Sergio Pérez hadden het vanaf de eerste dag van het raceweekend in Singapore moeilijk, en uiteindelijk eindigden beide coureurs buiten het podium. Door een indrukwekkende tweede stint van de race wist Verstappen nog wel vijfde te worden.
Voorafgaand aan de Grand Prix van Singapore was het al niet helemaal zeker over Red Bull haar dominantie voort kon zetten. Hoe dan ook verkeerde Verstappen in uitstekende vorm nadat hij zijn tiende overwinning op een rij pakte in het thuisland van Ferrari. Op vrijdag werd duidelijk dat de Oostenrijkse renstal nog even flink aan het werk moest om de RB19 op de rit te krijgen, want het wilde toch niet helemaal lukken met de balans en de afstellingen. Meestal weet Red Bull het wel om te draaien in de nacht van vrijdag op zaterdag, maar dat was dit keer niet het geval. Op zaterdagochtend ging het een klein beetje beter, maar toch was de auto niet optimaal afgesteld voor de kwalificatie.
Verkeer, balans, alles zit Verstappen in de weg: 'Ik blokkeerde alweer in deze sh*t bocht!'
Toen de lampen voor de kwalificatie op groen gingen liet Verstappen een erg groot gat vallen door te wachten in de pitstraat. De Nederlander wilde graag een marge hebben met Pérez voor zich, dus stond hij stil in de pitstraat. Dat werd niet zo gewaardeerd door de coureurs achter hem, maar hij kreeg er uiteindelijk geen straf voor. 'Het gat is tien, er zitten acht auto's voor je', liet Gianpiero Lambiase, de ingenieur van Verstappen, weten aan zijn coureur. 'Graag een double slow', voegde hij toe. Zijn eerste rondes in Q1 waren niet goed genoeg voor de snelste tijd, en dus ging hij het na een korte pitstop nog een keer proberen. Weer bleef hij hangen in de pitstraat. 'Alles oké, Max?', vroeg Lambiase, die het al wel doorhad dat Verstappen opnieuw een gaatje wilde trekken.
'Ja er is gewoon veel...' 'Het ziet er nu oké uit, maat', antwoordde Lambiase snel, voordat Verstappen kon begon beginnen over verkeer en het zou blijken dat hij expres stil bleef staan. Toen de Nederlander eenmaal op pad ging liet hij weten dat er veel auto's voor hem zaten. 'De banden zitten in een veel beter window nu, trouwens. Je moet je nu wel echt klaarmaken om te gaan', zei Lambiase. 'Ja, vriend, er zijn zoveel fucking auto's', reageerde Verstappen gefrustreerd. Toen hij uiteindelijk aan een ronde kon beginnen, brak hij hem later af omdat hij zich verremde. 'Blijf pushen, Max', zei Lambiase. 'Ik blijf blokkeren in deze shit bocht, echt de balans is zo klote', antwoordde Verstappen verhit. 'Rode vlag', informeerde Lambiase, die niet inging op wat Verstappen zei.
Tekst gaat verder onder de foto
Aan de andere kant van de garage waren de gesprekken wat minder verhit, maar had de coureur net zoveel moeite. Op de onboard-beelden van Pérez was te zien dat hij met de auto aan het worstelen was. 'Aan het einde van de remzone van bocht veertien brak de achterkant uit', liet Pérez weten aan zijn ingenieur, Hugh Bird. 'Nog een cool down?', vroeg de Mexicaan. 'Yep, Stroll komt er nu aan. Russell pusht ook, maar zal geen issue zijn', antwoordde Bird. Pérez zijn snelle ronde was goed genoeg voor P6, op zo'n twee tienden van Carlos Sainz, de snelste man op de baan. Verstappen had op dat moment de tweede tijd neergezet, op 59 duizendsten van Sainz. Pérez kwam in de laatste fase van Q1 nog met een verbetering waardoor hij naar de tweede tijd schoot, maar vanwege de zware crash van Lance Stroll werd de kwalificatie stilgelegd.
Van kwaad tot erger: 'Echt een f*cking shockerende ervaring'
Het duurde langer dan een half uur voordat alle brokstukken van Strolls auto waren opgeruimd en de barrière was gerepareerd. Q2 kon eindelijk maar toch van start gaan, en dus ging Verstappen er direct op uit. 'De auto is echt heel slecht', verkondigde de tweevoudig wereldkampioen, die het er niet makkelijker op kreeg met de RB19. Met nog negen minuten op de klok voor Q2 kwam Verstappen niet verder dan P8. Zijn teamgenoot sloot achter hem aan op P9. Met een nieuwe set softs ging de Nederlander het nog een keer proberen. 'Hülkenberg is weg, dus zet maar aan', vertelde Lambiase over het verkeer op de baan. Zijn ronde van 1:32.173 gaf hem P10, en daar was hij niet over te spreken. 'Ik weet niet of je het hebt gezien, maar dit was echt een belachelijk shockerend. Echt een fucking shockerende ervaring', zei Verstappen.
De 25-jarige werd uiteindelijk naar P11 geduwd door Liam Lawson. Pérez kwalificeerde als dertiende. Het betekende de slechtste kwalificatie van Red Bull sinds de Grand Prix van Rusland 2018. De Mexicaan verloor de controle over de auto en spinde daardoor, waardoor hij zijn tijd niet meer kon verbeteren. 'Pas op, Norris, Russell, en Albon komen er nu aan', vertelde de ingenieur. 'Ik heb een beetje een vertraging bij het indrukken van het gaspedaal', reageerde Pérez. 'Ja, ik ben bang dat het P13 is voor ons', liet Bird weten. 'Ugh', zei de Mexicaan. 'Fuck! For fuck's sake.' De reactie van Pérez zei genoeg over hoe hij zich voelde over de kwalificatie. Beide Red Bull-coureurs waren erg teleurgesteld na de matige zaterdag, maar er was nog een race te verrijden op zondag. Verstappen had al aangegeven dat het moeilijk zou zijn om in te halen, dus hij zag het duister in.
Tekst gaat verder onder de foto
Verstappen moet gas terugnemen: 'Je denkt misschien niet dat je aan het pushen bent, maar we merken er erg weinig van'
Toen de startlichten uit gingen op zondagavond vertrokken Verstappen en Pérez allebei op de harde band. Vanuit het middenveld was er nog werk aan de winkel om naar voren te komen. Pérez was goed weg, maar kwam direct in het gedrang van de eerste bocht terecht. Hij had beide AlphaTauri-coureurs naast zich, al kwam Yuki Tsunoda als eerste door de bocht. De Japanner zakte terug bij het ingaan van de volgende bocht, en toen zat Pérez er al naast. Zijn linkervoorband haakte in de rechterachterband van Tsunoda, en toen was de race van de AlphaTauri-coureur gedaan. Pérez had geen schade van het incident en kon zijn race dus voortzetten. Op de boordradio bleef hij hier stil over. Terwijl de Mexicaan zijn best deed om aan te haken bij Lawson, leek de AT04 een veel betere pace te hebben en lukte het de Nieuw-Zeelander om in leven te blijven voor de Red Bull-coureur.
Verstappen wist verder vooraan een plek goed te maken bij de start en maakte van de Haas-coureurs zijn eerste prooi. Een ronde later had hij Hülkenberg al te pakken, en dus was Kevin Magnussen de volgende. De DRS was inmiddels beschikbaar, en niet veel later ging Magnussen eraan. 'Let op je load en traction metrics nu', gaf Lambiase aan. 'Het zal steeds moeilijker worden om onze weg door dit verkeer te banen, Max. Je bent de leidende man op de harde band, en we zijn onderdeel van een lang spel vandaag, dus denk goed om ze (de banden, red.).' Verstappen lag na tien rondes achtste en had uitzicht op Esteban Ocon, die reed zo'n anderhalve seconde voor hem. Het gat met Sainz was zo'n tien seconden, wist de ingenieur van de Nederlander te melden. 'Ik raad je aan dat gat te behouden, want hij heeft DRS op Alonso. Op die manier denk je om de banden. Die wind van achteren doet veel pijn.'
Naar Verstappen zijn idee ging hij ook wat zakken in pace, maar dat zagen ze aan de pitmuur niet echt. Opnieuw werd hem afgeraden om achter Ocon aan te gaan. Het gat naar Sainz, nog steeds leider in de wedstrijd, was met slechts drie tienden opgelopen. 'Je denkt misschien dat je niet aan het pushen bent, maar het effect kunnen we hier niet echt zien', zei Lambiase. Na een aantal rondes lukte het hem om het gat naar Ocon te vergroten tot zo'n twee seconden. Pérez zat ondertussen nog steeds vast achter Lawson. De Mexicaan reed wel binnen DRS van de Nieuw-Zeelander. 'Hij ligt voor het grijpen', moedigde zijn engineer aan, maar toch had de 33-jarige het moeilijk om dichter bij Lawson te komen. 'Je kan een beetje meer van de band gaan gebruiken, Gasly is los van Lawson', ging Bird verder. Lawson had dus geen DRS op zijn voorganger Pierre Gasly.
Pérez zag iets wat niet mocht: 'Geef me die positie terug, nu!'
In de twintigste ronde van de race reed Logan Sargeant zijn voorvleugel kapot toen hij zijn rempunt miste. Toen lagen er aardig wat carbonstukken op de baan. 'Er ligt misschien wat rommel in bochten acht, negen, en tien', zie de ingenieur van Pérez. De wedstrijdleiding besloot de safetycar in te zetten. 'Safetycar nu', ging Bird verder. 'Focus op de delta.' Red Bull besloot beide coureurs op de baan te houden en niet te laten stoppen voor een andere set banden. Verstappen kreeg hetzelfde te horen van Lambiase. In ronde 22 ging de safetycar weer naar binnen, en nu lagen Verstappen en Pérez tweede en vierde. Hoe dan ook hadden beide coureurs een aantal rijders achter zich met verse banden. Na de herstart kreeg Pérez direct een McLaren om de oren, en vlot daarna Lewis Hamilton.
Tekst gaat verder onder de foto
'Hamilton ging van de baan af!', zei Pérez. 'Ja, dat hebben we gezien', antwoordde de ingenieur. 'Geef me die positie terug, nu!', vervolgde de Mexicaan, die zich groen en geel ergerde. 'We hebben het gemeld', zei Bird. DRS was inmiddels weer beschikbaar, maar daar had Pérez niet veel aan. Ook Leclerc vloog hem voorbij en was al gauw buiten DRS-afstand. 'Je hebt nu Alonso achter je', liet Bird weten. De Mexicaan wist de Spanjaard nog een ruime tijd achter zich te houden. Verstappen werd ook ingehaald door de snellere coureurs op de baan en was naar de zesde plek gezakt. Voor Pérez ontstond dus een gat van zo'n drie seconden naar zijn teamgenoot. De Oostenrijkse renstal besloot beide coureurs binnen te halen voor nieuwe mediums in de veertigste ronde van de race. Daardoor vielen ze terug naar achteren.
Pérez moest zich vanaf P18 opnieuw omhoog werken richting de punten. Verstappen belandde op de vijftiende stek. Drie rondes na de pitstop van de heren van Red Bull moest Ocon zijn auto parkeren vanwege een probleem. 'De virtual safety car is ingezet, Max', zei Lambiase. Dat ze net daarvoor naar binnen waren gegaan, was natuurlijk erg jammer, maar dat kon Red Bull voorafgaand aan het moment niet weten. Een paar rondes later was het VSC-moment alweer voorbij en kon Verstappen het gaspedaal weer volledig ingedrukt houden. Met de klepel naar beneden was hij op weg naar Guanyu Zhou, voorafgaand aan de virtuele safetycar had hij Magnussen al ingehaald. Ook Pérez ging aan de Deen voorbij en lag dertiende. Er waren nog zeker zestien rondes te gaan en er waren dus nog kansen.
Verstappen was los op de mediums: 'Met deze delta heb je een kans in de laatste ronde'
Op de mediums ging het bij de Nederlander stukken beter, en was het gat tussen hem en de Alfa Romeo-coureur zo gedicht. Een paar rondes later was Zhou gezien en klopte Verstappen aan bij Hülkenberg. Het was kalm en rustig op de boordradio. Bij zijn teamgenoot leek het net zo te gaan. 'Hülkenberg rijdt 1:40-ers, Lawson 1:39-ers. Er zitten dus langzamere auto's voor ons. Nog veertien rondes te gaan', liet de ingenieur aan de Mexicaan weten. 'Updates over de balans? Kunnen we je ergens mee helpen?', vroeg Bird. 'Nee, maar ik heb het lastig met vuile lucht', antwoordde Pérez. De Red Bull-coureur zat achter Albon en kwam nog net wat tekort voor DRS. Op hetzelfde moment ging Verstappen voorbij aan Lawson om P8 te pakken.
'Zhou vecht nu met Hülkenberg, op twee seconden', gaf Bird aan, dus was het aan Pérez om aan te haken bij dat gevecht. Dat was op de mediums geen probleem, dus wist Pérez er voorbij te steken. Nog steeds had hij Albon voor zich. De Williams-coureur wilde dat puntje voor P10 ongetwijfeld met hand en tand verdedigen. Verstappen, die op P7 lag, pakte Gasly voor P6 en had toen nog en gat van zeker zeventien seconden te gaan tot aan Leclerc. Op dat moment waren er nog zes rondes van de race over. 'Wat is het gat?', vroeg Verstappen. 'Er zijn nog vijf rondes te gaan, het gat is 16,5 seconden. Leclerc rijdt in de 1:40-ers. Houd de druk erop', liet Lambiase weten. De Ferrari-coureur had echter motorproblemen en daardoor kon Verstappen heel snel inlopen. 'Hoeveel loop ik in?', vroeg de Nederlander.
Tekst gaat verder onder de foto
'Gat is nu dertien seconden, je pakt 3,5 seconden per ronde', zei Lambiase. 'Houd de druk erop', herhaalde de ingenieur. Dat deed Verstappen zeker, want het gat begon steeds kleiner te worden. 'Met deze delta heb je wellicht in bocht zestien van de laatste ronde een kans (om Leclerc te pakken, red.)', voegde Lambiase eraan toe. De tweevoudig wereldkampioen kon Leclerc zien, maar het was niet genoeg. 'Met deze delta zit je twee tienden achter hem op de streep', bleef Lambiase informeren. 'Laatste ronde, gat is drie seconden. Delta van de rondetijd is vier seconden.' Niet veel later waren er gele vlaggen voor Russell, die zichzelf de muur in had gestuurd in gevecht met Sainz, Norris en Hamilton vooraan. Daar had Verstappen echter geen last van. Zijn focus lag dan ook bij het gevecht met Leclerc, al kreeg hij de Ferrari-coureur niet te pakken.
Lambiase informeerde wat er gebeurde met Russell, Verstappen niet onder de indruk: 'Oh, oké'
Verstappen kwam als vijfde over de streep, Pérez volgde op P8. 'Helaas was de eerste safetycar voor ons niet goed getimed, maar goed gedaan vandaag', zei Lambiase nadat de vlag was gevallen. 'Ja, ik heb alles gegeven. Alsnog een goed aantal punten in een lastig weekend', zei Verstappen, die toch wel tevreden klonk. 'Je comeback na je stop was erg goed. Op die safetycar na, had het een nog betere race kunnen zijn', klonk de stem van teambaas Christian Horner over de boordradio. 'Ja, deze mogen ze pakken. Volgend weekend is 'ie weer voor ons', reageerde de Nederlander. Hij wilde echter nog wel iets weten. 'Wat gebeurde er met Russell?', vroeg Verstappen.
'HIj ging de muur in in bocht tien', antwoordde Lambias. 'Dus door wie ging hij de muur in?', vervolgde de Nederlander. 'Op eigen houtje'. 'Oh, oké,' reageerde de tweevoudig wereldkampioen droogjes. Met de P8 van Pérez had Red Bull er alsnog wat van weten te maken. 'P8. Het zat niet mee vandaag, met de safetycar, de VSC. Alles op het verkeerde moment', zuchtte Bird over de boordradio. 'Ja, niks werkte', zei Pérez. 'Wat een weekend. Laten we doorgaan naar Japan', besloot de Mexicaan. 'Ja, laten we daar een feestje bouwen', antwoordde de ingenieur. 'Bij deze wil ik je ook laten weten dat we under investigation zijn voor safety car infringement, en voor causing a collision vanwege dat moment met Albon', liet Bird weten. 'Dat was een drukke 250ste race, Checo. Goed dat je het vol bleef houden tot het einde', zei Horner nog tegen Pérez. 'Ik denk dat we het leuker gaan hebben in Suzuka', sloot Pérez af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties