Charles Leclerc was misschien wel de ster van de Grand Prix van Groot-Brittannië. De Ferrari-coureur lag na de enorme crash van Max Verstappen ineens aan de leiding van de race en leek op koers te zijn voor de overwinning door de tijdstraf van Lewis Hamilton. Toch lukte het niet voor de Monegask en kreeg hij tijdens de race ook nog eens te maken met motorproblemen. Waar kwamen deze vandaan en wat werd er tijdens de wedstrijd aan gedaan?
'Néé, de motor stopt', roept Leclerc over de boordradio in ronde 15. De 23-jarige merkte op dat zijn krachtbron ineens stopte met werken, maar binnen minder dan een seconde tijd was er niets meer aan de hand. 'Vertel me alsjeblieft wat hier gebeurt', vraagt Leclerc in paniek. Ingenieur Xavier Marcos Padrós stelde zijn coureur echter snel gerust: 'Je kan doorgaan, ga door. Alles zou nu in orde moeten zijn.'
Maar daar was geen sprake van. Een ronde later kreeg Leclerc te maken met exact hetzelfde probleem: 'Er is een f*cking cut in de motor.' In ronde 21 zou de tweevoudig Grand Prix-winnaar opnieuw te maken krijgen met hetzelfde probleem, waardoor Hamilton op plaats twee achter hem binnen zijn DRS-venster kon komen. De Mercedes-coureur kon desondanks geen aanval inzetten en bleef gedurende de eerste stint achter de SF21 van Leclerc rijden.
In ronde 24 zou de Formule 2-kampioen van 2017 te horen krijgen van Padrós dat hij niet omhoog moet schakelen in de versnellingen als hij weer merkt dat hij een dergelijke cut krijgt. De vraag is alleen wát zo'n cut is, waar Leclerc en en zijn ingenieur het veelvuldig over hadden. In dit stuk probeert F1Maximaal uit te leggen wat het probleem precies was en waar het vandaan kwam.
Waar komt het probleem van Leclerc vandaan?
Leclerc sprak over het 'stoppen' van de motor tijdens het rijden. Dat is een voorval dat vrij weinig voorkomt, maar wel grote gevolgen kan hebben voor het resultaat van een sessie. De krachtbron, zoals een motor in de Formule 1 eigenlijk wordt genoemd, leek soms op te houden, maar kwam dan toch ineens weer op gang. Het kan te maken hebben met de anti-stall van een Formule 1-auto. Zoals bekend heeft een F1-bolide geen koppelingspedaal en is de versnellingsbak daarmee semiautomatisch. Er wordt immers alleen maar omhoog en omlaag geschakeld.
Desondanks houden de coureurs wel een schakelaar op het stuur vast tijdens de start van een race. Deze zit net onder de rechter schakelaar om een versnelling omhoog te gaan. Wanneer de toeren tijdens een start te laag zijn, stopt de auto er even mee, maar een Formule 1-motor kan niet opnieuw zomaar opstarten. Daarom is er de anti-stall, die ervoor zorgt dat de auto haar weg alsnog kan vervolgen.
Bij Leclerc zou het het geval kunnen zijn dat deze plotseling tijdens de race werd geactiveerd, al is het voor onduidelijke redenen en is het ook niet zeker dat dit is gebeurd. Het zou wel een verklaring kunnen zijn, gezien de krachtbron dus stopte met werken, maar meteen ook weer wél werkte. Dat is het doel van de anti-stall en wellicht dat dat de reden is dat Leclerc zijn weg kon vervolgen, zonder een motor die stilviel.
Problemen Leclerc niet nieuw voor Ferrari
Toevallig genoeg is een zogeheten engine cut niet nieuw bij Ferrari dit jaar. Carlos Sainz kreeg er al mee te maken tijdens zijn eerste kwalificatie voor het Italiaanse team in Bahrein eind maart. Toen stopte de auto er zelfs heel even mee op de baan aan het einde van Q1. Volgens zijn ingenieur stond de auto toen óók in anti-stall, wat volgens Sainz weer kwam door vibraties, veroorzaakt door de curbstones uitkomend van bocht 2. Gezien de problemen van Sainz én Leclerc hetzelfde lijken te zijn, is de anti-stall mogelijk zowel de boosdoener als de held van de race.
Terug naar Leclerc, want gezien het feit dat zijn ingenieur de instructie meegaf om niet omhoog te schakelen als hij zulke problemen voelde, lijkt dat ook te suggereren dat er iets was met de anti-stall. Het staat immers in verbinding met de versnellingsbak en dan zou het omhoog schakelen inderdaad een probleem kunnen vormen. Wellicht dat er tijdens het omhoog schakelen iets fout ging, waardoor het probleem werd veroorzaakt. Het blijft gissen wat en of het het überhaupt veroorzaakte, maar het lijkt er wel op dat de problemen terug zijn te linken naar de anti-stall en versnellingsbak.
Ondanks motorproblemen een uitstekend resultaat
Gelukkig voor Leclerc en Ferrari leken de problemen maar weinig invloed te hebben op het verloop van de race op Silverstone. De 23-jarige verloor maar nipt de overwinning aan Hamilton in de absolute slotfase. Een tweede plaats bleek uiteindelijk het maximaal haalbare te zijn, maar voorafgaand aan het weekend werd een podium niet eens mogelijk geacht. Laat staan dat er kon worden gevochten om de overwinning.
Uiteindelijk leken de harde banden een grotere boosdoener te zijn dan de motorproblemen. Leclerc wees achteraf namelijk naar het Pirelli-rubber als reden voor het verliezen van de eerste plaats aan Hamilton. Zo zou hij niet snel genoeg kunnen gaan op de harde banden. Toch was hij tevreden met P2 en met de bochtige Hungaroring in zicht, lijkt er opnieuw een goed weekend aan te komen voor de Monegask en zijn team.
Door: Terrence Riepma
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties