Cryptomunten en de Formule 1, een combinatie die in eerste instantie nogal vreemd klinkt. Toch zien we in de sportwereld steeds meer gebruik van de munteenheid. Het is volgens Motorsport.com dan ook maar een kwestie van tijd voordat de cryptomunten gebruikt gaan worden in de koningsklasse van de autosport. Fans krijgen hierdoor mogelijk meer invloed in de F1.
Het principe wordt al gebruikt bij verschillende voetbalteams. Zo konden fans bij Juventus via het kopen van cryptomunten kiezen welke nummers er gedraaid worden na het vallen van een doelpunt. Zo werkt het: een team verkoopt een aantal cryptomunten voor een bepaalde prijs. Fans kunnen de munten kopen, waarna ze een soort aandeel hebben. Met dit aandeel kunnen ze een stem uitbrengen. Alle stemmen samen geven een besluit, waardoor de fans dus uiteindelijk bepalen wat er gebeurt. Hoe meer munten je hebt, hoe meer invloed je kan uitoefenen op de keuze.
Er kan van alles ondernomen worden met de cryptomunten, zo ook in de wereld der Formule 1. Zo kan de organisatie van de koningsklasse er voor kiezen om een plekje op de kalender open te laten staan. Fans kunnen via de munten stemmen op hun favoriete circuit, waarna de baan met de meeste stemmen daadwerkelijk op de kalender verschijnt. Ook op teamniveau kan de formule succesvol zijn, bijvoorbeeld door fans te laten stemmen op liveries, helmen of race-overalls.
'We zijn onderweg naar de Formule 1'
Alex Dreyfus, CEO van Fan-tokenwebsite Socios, verklaart dat de cryptomunten binnenkort al te zien zijn in de koningsklasse. 'We zijn begonnen in de voetbalwereld, maar nu gaan we ook richting de Formule 1', openbaart hij. Dreyfus verwacht dat er nog aan het begin 2021 een deal wordt gesloten met ten minste één Formule 1-team. 'Ik ben er heilig van overtuigd dat dit succes gaat hebben.'
F1-teams kunnen flink verdienen aan de cryptomunten. In de voetbalwereld gaat het al om een miljoenenomzet. 'In 2020 hebben we zo´n 25 miljoen euro aan cryptomunten omgezet. We werken zo ongeveer op een fifty fifty-basis, dus teams hebben al meer dan 12 miljoen euro aan omzet gegenereerd.' Hoewel het businessmodel natuurlijk interessant is voor de teams, gaat het uiteindelijk vooral om interactie met de fans: iets dat een gesloten wereld zoals de Formule 1 hard nodig heeft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties