De wedstrijdleiding die actief was tijdens de Grand Prix van Bahrein kan rekenen op flinke kritiek van enkele coureurs, zo meldt RaceFans. Charles Leclerc, Carlos Sainz en Daniel Ricciardo zijn het namelijk allemaal niet eens met hoe er werd omgegaan met de regels omtrent de baanlimieten in bocht vier tijdens de race. Zo werden ze volgens de drie van zaterdag op zondag zonder enige duidelijkheid erover veranderd en willen ze het opnemen voor Max Verstappen.
De baanlimieten aan de buitenkant van bocht vier waren vorig weekend elke dag wel onderwerp van gesprek. Toen Verstappen Lewis Hamilton inhaalde aan de buitenkant in die bocht tijdens de race, werd de discussie nog eens flink aangewakkerd. De eerste plek die hij overnam, moest de Nederlander ook weer teruggeven, omdat hij buiten de baan kwam tijdens de manoeuvre. Het leverde kritiek op, want Hamilton ging tijdens de race maar liefst negenentwintig keer over dezelfde witte lijn, al was het zonder in te halen.
Ferrari-coureurs kritisch over regelgeving
Zo is Leclerc het totaal niet eens met hoe de stewards te werk zijn gegaan met de regels over de baanlimieten: 'Ik moet eerlijk zijn, ik begrijp niet waarom ze dat veranderden tussen de kwalificatie en de race. De regel was overduidelijk dat we wel over de lijn heen konden gaan, maar niet om in te halen. Dat veranderden ze ineens voor de race. Het was beter geweest als ze alles gewoon hetzelfde hadden gehouden.'
Leclercs teamgenoot bij Ferrari Sainz sluit zich daarbij aan en vertelde dat hij het als coureur duidelijk vond dat hij zich aan de regels moest houden en wat deze dan ook waren, maar dat hij niet begrijpt waarom ze constant en dag in dag uit worden veranderd. Zo zou het voor de fans onduidelijk zijn wat de regels op een bepaald moment zouden zijn: 'Voor hen zou het ook lastig zijn om goed op de hoogte te blijven wat de regels zijn.'
Ricciardo over baanlimieten tijdens duel
Ricciardo kreeg tijdens de kwalificatie zelf te maken met de strenge regels over de baanlimieten in bocht vier. Zo ging hij een keer de witte lijn te ver over en werd zijn rondetijd afgepakt. In de race viel het hem op dat het volgens hem lastiger was om überhaupt binnen de lijnen te blijven in het geval van een inhaalactie: 'Dat mijn rondetijd werd afgepakt, verbaasde me niet, maar als je in een duel zat tijdens de race was het lastig om écht de limiet te kunnen vinden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties