Concurrentie verwachtte al bandenproblemen bij Red Bull: 'Verstappens banden waren eraan' Formule 1
Formule 1

Concurrentie verwachtte al bandenproblemen bij Red Bull: 'Verstappens banden waren eraan'

Concurrentie verwachtte al bandenproblemen bij Red Bull: 'Verstappens banden waren eraan'

McLaren had haar zaakjes goed voor elkaar in Melbourne: Lando Norris en Oscar Piastri eindigden in Australië als derde en vierde, in een race die gekenmerkt werd door de hoge bandenslijtage. Het McLaren-duo had juist de laagste bandenslijtage, terwijl Red Bull Racing, met Sergio Pérez als enige coureur, het juist loodzwaar had.

McLaren-teambaas Andrea Stella zag bij Motorsport Total wel dat zijn team het managen van de Pirelli-banden goed onder de knie had, maar gaf vooral ook aan dat het complexe materie is, en hij ook niet alles begrijpt. Red Bull bungelde onderaan in de bandendegradatie-lijst, te zien in de onderstaande grafiek, maar de Italiaanse teambaas durfde niet te zeggen of Red Bull meer moeite heeft met een asfaltlaag die wat meer smooth is, en hier meer last krijgt van graining. 'Als je iemand kent die genoeg expertise heeft om deze situaties goed uit te leggen, zou ik diegene zonder enige twijfel inhuren', lacht Stella.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull met de hoogste bandendegradatie, McLaren blinkt uit: 'Verstappens banden waren eraan'
Bandenslijtage in Melbourne. (Bron: PACETEQ)

Pérez toonde aan het begin van zijn stints telkens aan dat de basissnelheid van de RB20 prima was, zoals ook in de kwalificatie te zien was, maar de Mexicaan viel in het tweede gedeelte van zijn stints steeds ver terug. Vooraf vreesde de 34-jarige Red Bull-coureur al voor de korrelvorming van het Pirelli-rubber, en ook Max Verstappen had op de vrijdag last van graining.

Verschillen per circuit

Dat juist Red Bull slecht omging met de banden, valt Stella op. 'In Bahrein was Red Bull nog het enige team dat de zachte banden zonder problemen kon gebruiken. In Bahrein heb je echter geen last van graining. Je kan in Bahrein geen graining krijgen, want het asfalt biedt daar niet voldoende grip om de banden dusdanig te belasten dat er genoeg druk op de banden komt te liggen om graining te veroorzaken.' Daarmee lijkt Stella aan te geven dat Red Bull het waarschijnlijk goed zal blijven doen op circuits met een ruwe asfaltlaag, zoals ook Suzuka, en minder goed op een circuit met gladder asfalt.

Stella, van oorsprong een engineer, die samenwerkte met coureurs als Michael Schumacher, Fernando Alonso, en Kimi Räikkönen, verwachtte al een andere situatie op het stratencircuit in Australië. 'De omstandigheden waren hier totaal anders dan in Bahrein. Het is echter niet zo eenvoudig om dit vanuit een technisch perspectief te bekijken en te beslissen wat je met de auto moet doen op de verschillende circuits. Anders zou iedereen dat wel doen.'

Red Bull-problemen al snel zichtbaar

Na de kwalificatie gaf Verstappen al aan dat hij een lastige race verwachtte, en zoals zo vaak bleek de voorspelling van de Nederlander te kloppen. Zelf reed Verstappen dan wel niet lang mee, maar teamgenoot Pérez kon zijn prestaties van de eerste twee races duidelijk niet meer nabootsen. 'In de derde vrije training, toen Verstappen een long run deed, was dat geen goede racesimulatie', zag Stella. 'Toen we zijn banden aan het einde van die long run checkten, waren ze na tien tot vijftien ronden duidelijk eraan. Red Bull had duidelijk geen voordeel met bandenmanagement op een circuit met zachte banden.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws