Column | Je titelconcurrent van het circuit tikken en winnen? Dit moet niet kunnen Formule 1
Formule 1

Column | Je titelconcurrent van het circuit tikken en winnen? Dit moet niet kunnen

Column | Je titelconcurrent van het circuit tikken en winnen? Dit moet niet kunnen

Wat een bijzonder spannende middag had moeten worden, eindigde in Groot-Brittannië in toch best een anticlimax. De F1-fans waren naar het circuit gekomen om Max Verstappen en Lewis Hamilton tegen elkaar te zien racen, maar zagen uiteindelijk enkel de Brit meer dan één ronde maken. Verstappen vloog de barrières in en moest een DNF noteren na een touché met Hamilton. Laatstgenoemde kon door en won de race. Een prima herstelrace van Hamilton, maar die overwinning had nooit, maar dan ook nooit meer naar hem mogen gaan. Door het huidige strafsysteem 'loont' het om je tegenstander per ongeluk van het circuit te werken, en dat is een gigantisch probleem.

Over het incident zelf hoeven we het niet lang te hebben. Het is een lastig scenario. Twee coureurs die elkaar heel erg weinig ruimte geven en vol gas door Copse, een van de snelste bochten van het circuit, schieten, dat kon niet goed gaan. Sommigen leggen de schuld bij de Nederlander, anderen bij de Engelsman. Feit blijft dat Verstappen de racelijn had, voorlag toen hij de bocht aansneed én Hamilton aan de binnenkant ruimte had, maar ook voor Hamilton is een crash nooit gewenst. Expres zal hij het niet gedaan hebben, maar de wedstrijdleiding strafte de Mercedes-coureur natuurlijk met een reden: híj zat fout.

De straf van Hamilton

Terwijl de heren zich verplaatsten richting de pitstraat wegens de rode vlag kreeg Michael Masi Toto Wolff en Christian Horner aan de deur. Horner eiste een zware straf voor de zevenvoudig wereldkampioen, Wolff had het over een gestuurde email. Masi en zijn stewards stonden voor een zware opgave, want wat deel je uit wanneer iemand zijn directe titelconcurrent van het circuit schuift? Of het nou bewust is of niet, een crash zoals we gezien hebben in Groot-Brittannië heeft verregaande gevolgen voor de man die de bandenstapels in schiet. Het wordt niet meegenomen in de keuze van de stewards, maar deze gevolgen zijn minstens zo belangrijk als het incident zelf.

Verstappen moet namelijk bekomen van de schrik, niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Met 300 kilometer per uur is het sowieso al een wonder dat Verstappen heelhuids uit de auto stapte, maar ook weten we dat er bij F1-coureurs veel tussen de oren gebeurt. Denk maar eens aan Pierre Gasly. Hoe voel je je als coureur na min of meer de dood in de ogen gekeken te hebben? Het zou prima kunnen dat dit iets met Verstappens vorm doet. Daar bovenop komt dat, als Hamilton de inhaalmanoeuvre succesvol had voltooid en Verstappen op P2 de finish over was gekomen, Verstappen achttien punten misloopt, misschien zelfs negentien. Sterker nog, had hij de race gewonnen, en dat was een reële mogelijkheid, dan heeft hij er zelfs vijfentwintig verloren.

De wedstrijdleiding achtte het incident zonder de bovengenoemde gevolgen in acht te nemen een tien seconden tijdstraf waardig. Een druppel op een gloeiende plaat voor Red Bull Racing, want met de dominantie van de W12 ten opzichte van iedereen behálve Verstappen was de Grand Prix-overwinning behalen een koud kunstje. De wedstrijdleiding zet met de straf een precedent neer in de F1 waardoor de titelstrijd nog verder vlam kan vatten: je concurrent van het circuit werken komt je hooguit op een tijdstraf te staan. Wat mij betreft een inschattingsfout van enorme proporties, want het maakt de titelstrijd alleen nog maar gevaarlijker.

Je komt ermee weg

Het lijkt namelijk nu zo alsof de titelconcurrenten ermee weg kunnen komen wanneer ze als achterligger iets meer risico nemen. Stel dat in Hongarije de rollen omgedraaid zijn en Verstappen kan Hamilton een tik uitdelen in een bocht waar er grind aan de buitenkant ligt. Hamilton komt vast te staan, kan niet meer door en laat twee handen vol punten liggen. Verstappen krijgt tien seconden aan zijn broek, rijdt bij Valtteri Bottas weg, zit zijn tijdstraf uit en kan vervolgens de race kalmpjes uitrijden. Daarna schroeft hij de Honda-motor nog wat terug om slijtage van het motorblok te verminderen en loopt hij vijfentwintig punten uit op de gestrande Hamilton.

Een vreselijk scenario natuurlijk, want elke crash die voorkomen kan worden in de autosport moet ook voorkomen worden, maar anno 2021 dus wel een scenario wat praktisch kan. Verstappen en Hamilton liggen zó ver voor op de rest dat een tijdstraf niet leidt tot groot puntenverlies, en het dus 'loont' om je titelconcurrent van het circuit te tikken. Loont staat uiteraard tussen aanhalingstekens omdat benadrukt moet worden dat geen enkele coureur bewust iemand van het circuit werkt. Ongeacht de intentie van de coureur móét het straffen anders. Op deze manier kan je een F1-wereldtitel namelijk met vuil spel winnen. Het is een uiterst zorglijke zaak en schadelijk voor de geloofwaardigheid van de sport. Toen Hamilton die tien seconden eenmaal ingewilligd had, kreeg hij gratis doorgang van een immer gehoorzame Bottas en verschalkte hij een Ferrari-coureur met motorproblemen. Appeltje-eitje voor de nummer twee in het wereldkampioenschap.

Dit móét anders

Voor de Formule 1-fans is dit een bizarre situatie. Hoewel de crash van Verstappen uiteraard niet bewust veroorzaakt is door Hamilton, valt dit nooit hard te maken. Dit werkt echter twee kanten op. Doe je het wél expres, maar weet je het listig uit te voeren, dan valt het ook nooit hard te maken dat er opzet in het spel was. De enige manier om belangenverstrengelingen van coureurs op het circuit te neutraliseren, is dus door snoeihard te zijn in het strafproces. Twee titelconcurrenten die met elkaar in aanraking komen en een ervan is schuldig? Grijp in. De tijdstraf die nu uitgedeeld wordt voor een dergelijk vergrijp is een grote grap, een speldenprikje voor Mercedes.

Hoe ver moet je gaan? Dat is een goede vraag waar eigenlijk nog geen antwoord op bestaat. Olav Mol pleit voor een finishstraf, waar wel wat voor te zeggen valt. Helmut Marko wil een raceban, wat weer aan de strenge kant lijkt. Ergers ligt er een oplossing om in de toekomst te voorkomen dat de man die in een crash aan het langste eind trekt, er ook nog eens met vijfentwintig punten vandoor gaat. Ik denk dat dat bij heel veel Nederlandse maar ook internationale fans in het verkeerde keelgat geschoten is. Want was het niet bij Verstappen en Hamilton gebeurd, maar bijvoorbeeld bij Lando Norris en Bottas, die voor de derde plek in het wereldkampioenschap strijden, dan was de frustratie net zo groot geweest, alleen dan bij McLaren of Mercedes in plaats van bij Red Bull. Een touché met grote gevolgen voor een van de partijen, mag voor de andere partij gewoon geen voordeel opleveren.

De oplossing

Hoe is dit op te lossen? Binnen het huidige systeem zijn er een aantal quick fixes die wel te verzinnen vallen. Denk bijvoorbeeld aan het binden van strafpunten aan de positie in de titelstrijd. Tik je de nummer één van het circuit? Dan levert dat je naast de gebruikelijke strafpunten vijf extra punten op je superlicentie op. Voor de nummer twee zijn het er drie extra en voor de nummer drie is het er bijvoorbeeld één extra (Hamilton kreeg er overigens twee voor het incident, red.). Zo zit je veel sneller aan de twaalf die nodig zijn voor een raceban en forceer je coureurs om voorzichtiger te zijn als er heel veel punten op het spel staan. Er is binnen het licentiepuntensysteem zeker ruimte om zo'n soort maatregel te treffen, zelfs in het 2021-seizoen al.

Een andere optie is om sowieso bij hoge snelheidscrashes zoals deze gewoon een stuk strenger te zijn, al helemaal nu de teams onder het budgetplafond geen cent te makken hebben. Yuki Tsunoda kreeg tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in totaal tien seconden (twee keer vijf seconden, red.) aan tijdstraf aan zijn broek. De Japanner reed twee keer over de lijn van de pitstraat-ingang. Hamilton brengt een collega in levensgevaar en dat kost hem in totaal ook tien seconden? Bizar. Het betekent dat bij een van de twee overtredingen de inschatting fout is, en in een sport waarin alles om veiligheid draait, kan het bijna niet anders dan dat het bij de fout van de Brit was. Hier moet naar gekeken worden, en wel zo snel mogelijk, want er is nu een incentive voor coureurs aan de top van het veld om vals te racen, en dat mag nooit de bedoeling zijn.

Door: Christian Moerman

Ben je het eens met de mening van Christian? Laat in de comments weten wat jij als ideale oplossing ziet voor dit probleem!

Poll

Vond jij de tijdstraf van Lewis Hamilton terecht?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws