Pierre Gasly kreeg in 2019 zijn kans bij Red Bull Racing, aan de zijde van Max Verstappen. Lang duurde het feestje destijds niet voor de Fransman: na twaalf races werd Gasly weer terugverwezen naar Toro Rosso. Gasly wist bij het zusterteam van Red Bull zijn Formule 1-carrière te redden, en maakte dit seizoen de overstap naar Alpine, waar hij toeziet dat zijn voormalige teamgenoot het gehele seizoen domineert.
De huidige Alpine-coureur eindigde nooit op het podium voor Red Bull, maar won wel in Monza voor AlphaTauri in 2020. Verder eindigde Gasly nog viermaal in de top drie: in de sprintrace in België, en drie keer in een Grand Prix. Elk van die vier races was het Verstappen die won. De Nederlander won dit seizoen al elf races. 'Je kan alleen maar waardering hebben voor wat hij doet, want hij maakt geen fouten', zegt Gasly in de persconferentie in aanloopt naar het raceweekend in Monza.
'Zelfs afgelopen weekend (in Zandvoort, red.), kan je wel de snelste auto hebben, maar je toch verremmen en rechtdoor schieten en de bocht missen', zo omschrijft de Fransman hetgeen dat Sergio Pérez overkwam. Gasly profiteerde uiteindelijk van een straf van de Mexicaan en pakte zo de laatste podiumplek. 'Max is heel erg volwassen geweest in de manier waarop hij risico's nam wanneer dat nodig was. Vorige week, toen het nat was, reed hij niet weg van de rest. Je weet dat hij sneller is, en sneller kan gaan, maar je weet ook dat hij alles onder controle heeft, en dat hij drie tienden langzamer kan gaan en risico's kan vermijden, en dan echt pushen als de situatie stabieler wordt. Hij is heel erg compleet en volwassen in de manier waarop hij dat benadert.'
Monza kan voor verrassingen zorgen
Ondanks de lovende woorden, weet Gasly als geen ander dat Monza gekke uitslagen kan opleveren. De Fransman won drie jaar geleden, en een jaar later verraste Daniel Ricciardo in de McLaren. In 2008 won Sebastian Vettel in een Toro Rosso, en in 1988 was de Grand Prix van Italië de enige die niet door McLaren gewonnen werd. Gerhard Berger ging destijds in zijn Ferrari met de grootste bokaal naar huis. 'Ik denk dat dit weekend waarschijnlijk het lastigste gaat zijn voor Max (Verstappen, red.). Het is Monza, het is een compleet ander circuit, en je rijdt met heel weinig drag', legt Gasly uit.
'Richting de eerste bocht kunnen veel incidenten plaatsvinden, en je hebt een groot voordeel met DRS', meent Gasly, terwijl het DRS-effect juist in Monza kleiner is dan op andere circuits vanwege de kleine achtervleugel. 'Als iemand dus snel genoeg is om binnen je DRS te blijven, hebben ze altijd een kans. Het zou me verbazen als hij een voorsprong van dertig seconden opbouwt, zoals hij op sommige andere circuits heeft gedaan.'
Succesreeks van Red Bull Racing
Waar Verstappen 'slechts' op negen zeges op rij staat, is de teller bij Red Bull al opgelopen tot veertien. Van de laatste 24 Grands Prix won Red Bull er maar liefst 23. 'Als je goede ingrediënten blijft toevoegen, krijg je een goed gerecht', luidt de verklaring van Gasly. 'Een goede pizza maken met rotte tomaten werkt niet. Ze hebben een goede basis, een goede auto, en een uitstekende coureur. De focus van het team ligt op hem, het is gewoon het complete plaatje, dat deze dominantie oplevert. Hij presteert op zijn best, en de Red Bull-auto is objectief gezien absoluut de snelste van allemaal.'
'Ze maken heel erg weinig fouten, en ze zijn meestal het beste met de pitstops', somt Gasly op. 'Ze presteren gewoon op de toppen van hun kunnen, en er is niks dat hen aan het wankelen kan brengen, zeker niet aan zijn kant van de garage. Als coureur is hij gewoon enorm getalenteerd. Je wint een keer, en dan een tweede keer, en nog een derde keer, en dan bouw je steeds meer vertrouwen op, nog bovenop de vaardigheden die je al hebt. Daarnaast weet je dat je elk weekend de snelste auto hebt, dus dan voel je je haast onverslaanbaar. Zo staan ze er momenteel eigenlijk voor.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties