Karun Chandhok heeft bocht 2 van Circuit Paul Ricard geanalyseerd. We zagen tijdens de eerste twee vrije trainingen Max Verstappen en Valtteri Bottas schade rijden op de kerbstones die in deze bocht liggen. De Sky Sports F1-analist kijkt naar waarom er vervolgens door Mercedes en Red Bull Racing bij Michael Masi geïnformeerd werd of er iets aan de kerbstones gedaan kon worden.
'Bocht 2 vormt het gesprek van de dag. We beginnen met de ochtendsessie. Bottas ging wijd bij het uitkomen van bocht 1 en dat moment is eigenlijk de hele discussie gestart', zo opent de Brit zijn analyse. De Mercedes-coureur reed zijn voorvleugel kapot op de gele 'broodjes' die naast het circuit liggen bij bocht 2. De reden dat de teams van de broodjes af willen is omdat ze zeer schadelijk zijn voor de auto, terwijl de overtreding daar niet zeer zwaar is.
Als eerst was Mercedes te horen. De Duitse renstal belde Masi op om te vragen hoe het met de kerbstones zat. Het kostte de renstal uit Brackley een voorvleugel en volgens sportief directeur Ron Meadows liepen daardoor de kosten op in de honderdduizenden. 'Relatief aan de fout is de mate van schade inderdaad vrij hoog', geeft Chandhok toe, terwijl hij benadrukt dat er niet enorm veel tijd gewonnen wordt wanneer men daar wijd gaat.
Ook Verstappen in de fout
In de tweede vrije training zagen we het wederom fout gaan. 's Middags was het echter Verstappen die de fout in ging. Chandhok kijkt naar het incidentje bij de Red Bull-coureur: 'Verstappen had heel veel onderstuur. Hij gaat daardoor veel wijder dan hij wil en boem, boem boem, een ton aan schade aan de voorvleugel.' Voor een klein stuurfoutje dus een hele flinke rekening als je beseft dat de teams in 2021 onder een budgetplafond opereren.
'Je zag de stukken voorvleugel dan ook van de Red Bull afkomen. Masi klonk echter vrij standvastig in zijn reactie, het leek alsof hij dit niet gaat veranderen', concludeert Chandhok. Naar kennis van de voormalig Formule 1-coureur is de kans dat de wedstrijdleiding de kerbstones weghaalt dus niet heel erg groot. Mochten de kerbs blijven liggen dan wordt het voor de coureurs dus extra oppassen in bocht 2.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties