Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
Het Grand Prix-weekend in Singapore kwam pas echt los in de kwalificatie. De vraag was vooral of Red Bull Racing de problemen van de vrije trainingen achter zich kon laten en samen met Max Verstappen en Sergio Pérez kon strijden voor poleposition. Na een hevige klap van Lance Stroll in Q1 was het na Q2 klaar voor de Oostenrijkse renstal. In de race kwam vooral Pérez in de moeilijkheden, al werd Verstappen ook niet geholpen door de crash van Logan Sargeant. De crashes van het weekend in Singapore kwamen uiteindelijk tot een rekening van €2.217.000 met Stroll als grootste bijdrager.
Stroll laat vader en publiek schrikken
Het eerste deel van de kwalificatie werd opgeschrikt door een keiharde crash van Stroll. De Canadees liep de gehele zaterdag al achter de feiten aan en na zijn eerste run in Q1 stond de Aston Martin-coureur op de laatste plek. Dat probeerde de rijder in de laatste twee bochten goed te maken, maar hij was daarin te ijverig. Stroll schoot te veel over de kerb heen en verloor de controle over zijn auto, met als gevolg een keiharde impact met de muur. Op het moment dat Stroll richting de muur ging, hielden de aanwezige Formule 1-fans al hun adem in.
Die reactie was meer dan terecht, want na de klap was er nog maar weinig over van de AMR23 van Stroll. De coureur liet direct weten dat het goed met hem ging en hij kon dan ook zonder hulp uit zijn gehavende bolide stappen. Dat was ook de enige opluchting voor het team en vader Lawrence Stroll, want de schade was €1.262.000. Er stond de monteurs een flinke reparatieklus te wachten, maar de auto zou op zondag niet het asfalt op gaan. Stroll had zelf nog wat last van pijntjes en het bleek te veel werk te zijn om de bolide volledig te repareren voor de Grand Prix.
Lees ook
Krack weerlegt geruchten over toewijding Stroll: 'Crash laat zien dat hij het nog steeds kan'
Pérez verpest twee races
Pérez moest na de dramatische kwalificatiesessie beginnen vanaf P13. Dit betekende dat de coureur van Red Bull in het gedrang terechtkwam. Yuki Tsunoda startte achter de Mexicaan, maar kende op softs een prima start, waardoor hij zich al snel naast Pérez bevond. In een ultieme poging om zijn positie te behouden dook Pérez aan de binnenkant van Tsunoda de bocht in, maar dat ging mis. De Red Bull-bolide raakte beschadigd aan de voorvleugel, terwijl de AlphaTauri-coureur zijn auto moest parkeren door schade aan zijn vloer. De gezamenlijke rekening was uiteindelijk €417.000.
Aan het einde van de race was Alexander Albon het slachtoffer van de ongeduld van Pérez. In bocht 13, waar Verstappen gedurende de Grand Prix meerdere coureur inhaalde, besloot de man uit Guadalajara zijn neus weer aan de binnenkant van een andere coureur te steken. Albon had een dergelijke dive-bomb van Pérez niet verwacht en stuurde gewoon in. Pérez forceerde zijn weg er echter doorheen en pakte de positie. Albon verloor plekken en wat stukken van zijn vloer. De Red Bull-coureur werd als schuldige aangewezen in dit incident, waardoor de stewards hem een tijdstraf van vijf seconde oplegde, al maakte dit weinig uit voor de uitslag.
Sargeant en Russell ongedwongen de muur in
Tijdens de Grand Prix van Singapore hoopte het team van Red Bull op een safetycar, aangezien beide coureurs op de hards begonnen. Die safetycar kwam er ook, maar op precies het verkeerde moment voor de Oostenrijkse renstal. Sargeant schoot de muur in en verloor daarbij zijn voorvleugel. Deze kwam onder de auto terecht, waardoor dit onderdeel aan flarden werd gescheurd. Door de brokstukken op de baan besloot de wedstrijdleiding de safetycar naar buiten te brengen. Een nieuwe schaderekening verstevigt de eerste positie van Sargeant in het brokkenpiloten-kampioenschap, maar niet zijn wankele positie binnen het team van Williams.
Aan het einde van de race deed George Russell de crash van Sargeant dunnetjes over, alleen op een andere plek op het circuit. In de allerlaatste ronde rook de Brit de overwinning, maar daarvoor moest hij eerst voorbij aan Lando Norris en Carlos Sainz. In zijn spiegels zag hij de auto van teamgenoot Lewis Hamilton ook steeds groter worden en in een moment van onoplettendheid tikte hij de muur aan en schoot hij rechtdoor een andere muur in. Het was een teleurstellend einde na een goede race van de Mercedes-coureur, die door de crash zijn plek op het podium verloor.
Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.
Coureursstand F1-brokkenpiloten
Coureur | Totaal opgelopen schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Logan Sargeant | €2.794.000 (+ €350.000) | 5x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 4x voorwielophanging, 7x wiel, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 4x vloer, 5x remmen |
2. Lance Stroll | €2.292.000 (+ €1.262.000) | 5x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 4x voorwielophanging, 7x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x chassis, 1x vloer, 4x remmen |
3. Sergio Pérez | €2.109.000 (+ €192.000) | 6x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 5x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 3x remmen |
4. Pierre Gasly | €1.686.000 | 2x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 4x wiel, 1x sidepod, 4x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
5. Oscar Piastri | €1.634.000 | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 1x remmen |
6. Carlos Sainz | €1.587.000 | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 3x vloer, 3x remmen |
7. Charles Leclerc | €1.539.000 | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 4x wiel, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
8. Esteban Ocon | €1.522.000 | 3x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x sidepod, 3x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
9. Alexander Albon | €1.274.000 (+ €225.000) | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x wiel, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 3x vloer, 2x remmen |
10. Zhou Guanyu | €1.082.000 | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
11. Yuki Tsunoda | €935.000 | 4x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 1x vloer |
12. Nico Hülkenberg | €915.000 | 4x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x vloer, 2x remmen |
13. Nyck de Vries | €895.000 | 2x voorvleugel, 2x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 1x remmen |
14. Kevin Magnussen | €867.000 | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 2x achterwielophanging, 1x achtervleugel |
15. George Russell | €670.000 (+ €290.000) | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 2x remmen |
16. Lando Norris | €620.000 | 2x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 4x wiel, 1x vloer |
17. Lewis Hamilton | €525.000 | 3x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 1x remmen |
18. Daniel Ricciardo | €285.000 | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x remmen |
19. Fernando Alonso | €225.000 | 1x vloer |
19. Valtteri Bottas | €225.000 | 1x vloer |
21. Max Verstappen | €220.000 | 1x voorvleugel, 1x sidepod |
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
1. Williams | €4.293.000 (+ €575.000) |
2. Alpine | €3.208.000 |
3. Ferrari | €3.126.000 |
4. Aston Martin | €2.517.000 (+ €1.262.000) |
5. Red Bull Racing | €2.329.000 (+ €192.000) |
6. McLaren | €2.254.000 |
7. AlphaTauri | €2.115.000 |
8. Haas | €1.782.000 |
9. Alfa Romeo | €1.307.000 |
10. Mercedes | €1.195.000 (+ €290.000) |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties