Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
De afgelopen twee races werden verreden in Noord-Amerika. Op het Circuit of the Americas waren er geen grote crashes; de safetycar kwam niet eens op de baan tijdens de races op zaterdag en zondag. Alleen bij de starts kwamen enkele coureurs even samen. Tijdens de Grand Prix van Mexico ging het wel tweemaal flink mis. De startcrash tussen Sergio Pérez en Charles Leclerc brak vooral de harten van de Mexicaanse fans, terwijl de crash van Kevin Magnussen vooral de auto doormidden brak. De rekening van de afgelopen race was €1.742.000.
Ocon en Piastri kosten elkaar een stukje van de sidepod
Tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten was er weinig aan de hand voor de coureurs. Hier en daar was er een spin, waaronder voor Max Verstappen, maar grote schade bleef uit voor alle rijders. Esteban Ocon en Oscar Piastri liepen wel wat schade op door een klein incident bij de start. De coureurs van Alpine en McLaren kwamen steeds meer naar elkaar toe, waardoor de banden van de bolides uiteindelijk de sidepods raakten. Het kostenplaatje voor Alpine en McLaren was €95.000, wat representatief was voor het goedkope weekend in Austin.
Emotionele schade crash groter dan financiële schade
Het weekend in Mexico kwam op vrijdag en zondag overeen met het weekend in de Verenigde Staten. Tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie bleven incidenten uit. Voorafgaand aan de Grand Prix van zondag werd er toch verwacht dat er iets ging gebeuren in de eerste bocht. Leclerc startte vanaf poleposition met Carlos Sainz op de tweede plek. Max Verstappen nam plaats op de derde startplek en er werd verwacht dat de Ferrari-coureurs hun posities stevig zouden verdedigen. Verstappen kwam snel van zijn startplek en wist ongeschonden door de eerste bocht te komen. Bovendien was de coureur van Red Bull Racing vanaf dat moment op P1 te vinden.
Lees ook
Felle kritiek aan het adres van Pérez: 'Gaat nu veel moeilijker worden voor hem in de laatste races'
Mercedes-man bewondert Verstappen: 'Lijkt nu nog meer energie te steken in zijn races'
Het ging echter wel mis in de eerste bocht. Pérez kwam goed weg vanaf P5 en kon, dankzij de slipstream achter de bolide van Verstappen, een goed momentum meenemen naar de eerste bocht. De Mexicaan was al snel voorbij aan Sainz en vond zichzelf al snel aan de buitenkant van Leclerc. Met drie wijd probeerden de coureurs de eerste bocht door te gaan, maar Pérez stuurde te scherp in. Zijn achterband maakte contact met de voorband van Leclerc, waardoor de RB19 door de lucht vloog. De klap was te hevig om nog door te gaan nadat de monteurs de auto hadden gecheckt in de pitstraat. De rekening van Red Bull loopt op tot €320.000, terwijl de gebroken voorvleugel van Leclerc een rekening van €125.000 met zich meebrengt.
Zware klapper Magnussen zorgt voor miljoenenrekening
Na het incident tussen Pérez en Leclerc leek er weinig meer te gebeuren. Enkele coureurs probeerden hun matige kwalificatie goed te maken met een inhaalrace, terwijl Verstappen vooraan met een alternatieve strategie zijn zestiende zege probeerde te boeken. Leclerc en Lewis Hamilton lieten een goede race pace zien, maar kwamen niet echt in de buurt van de tijden van de Nederlander. De alternatieve strategie van Verstappen en Red Bull werd echter overhoop gehaald door Kevin Magnussen. In het snelle gedeelte aan het einde van sector 2 vond de Haas-coureur zichzelf in de muur.
In het snelle gedeelte is een foutje snel gemaakt, maar de crash van de Deen duidde absoluut niet op een rijdersfout. Zonder een vreemde stuurbeweging te maken, schoot de bolide ineens linksaf. Er brak wat af aan de achterzijde van de auto, wat volgens de Amerikaanse renstal werd veroorzaakt door oververhitte remmen. Een gehavende Haas-bolide vloog uiteindelijk in de brand, terwijl Magnussen langs de kant van het circuit op adem kwam. Het was een stevige klap, die ook voor een flinke rekening zorgde. De geschatte schade is immers €1.072.000, waardoor Magnussen direct omhoogschiet in het klassement.
Stroll brengt zichzelf in de moeilijkheden
Tegen het einde van de race was er nog één incident, dat een beetje onder de radar verdween. In het Foro Sol ging het mis tussen Lance Stroll en Valtteri Bottas. De Canadees dook opeens op aan de binnenkant van de Alfa Romeo-coureur en werd in de rondte getikt. Bottas had weinig ruimte en door de actie van Stroll was contact ook onvermijdelijk. Bottas kwam er vanaf zonder schade, maar Stroll moest de race vlak voor het einde toch staken. De vloer van zijn Aston Martin was immers beschadigd en dat leverde een kostenplaatje van €225.000 op.
Coureursstand F1-brokkenpiloten
Coureur | Totaal opgelopen schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Logan Sargeant | €3.906.000 | 7x voorvleugel, 4x remtrommeldeflector, 6x voorwielophanging, 10x wiel, 1x sidepod, 3x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 5x vloer, 8x remmen |
2. Sergio Pérez | €3.099.000 (+ €320.000) | 7x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 5x wiel, 3x sidepod, 1x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 5x vloer, 3x remmen |
3. Lance Stroll | €2.834.000 (+ €225.000) | 5x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 4x voorwielophanging, 7x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x chassis, 3x vloer, 4x remmen |
4. Pierre Gasly | €2.201.000 | 3x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 5x wiel, 1x sidepod, 4x achterwielophanging, 3x achtervleugel, 3x vloer, 3x remmen |
5. Esteban Ocon | €1.942.000 (+ €95.000) | 3x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 2x sidepod, 4x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 3x vloer, 2x remmen |
6. Kevin Magnussen | €1.939.000 (+ €1.072.000) | 4x voorvleugel, 3x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 7x wiel, 2x sidepod, 4x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 1x vloer, 3x remmen |
7. Alexander Albon | €1.849.000 | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x wiel, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 4x vloer, 2x remmen |
8. Oscar Piastri | €1.729.000 (+ €95.000) | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x sidepod, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 1x remmen |
9. Charles Leclerc | €1.664.000 (+ €125.000) | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 4x wiel, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
10. Carlos Sainz | €1.587.000 | 3x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x voorwielophanging, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 3x vloer, 3x remmen |
11. Yuki Tsunoda | €1.255.000 | 5x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 2x vloer |
12. Zhou Guanyu | €1.207.000 | 4x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
13. Nico Hülkenberg | €1.040.000 | 5x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x vloer, 2x remmen |
14. Nyck de Vries | €895.000 | 2x voorvleugel, 2x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 1x remmen |
15. Lewis Hamilton | €755.000 | 3x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 1x wiel, 1x vloer, 1x remmen |
16. George Russell | €670.000 | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 2x remmen |
17. Lando Norris | €620.000 | 2x voorvleugel, 1x voorwielophanging, 4x wiel, 1x vloer |
18. Valtteri Bottas | €575.000 | 1x voorvleugel, 2x vloer |
18. Fernando Alonso | €575.000 | 1x voorvleugel, 2x vloer |
20. Daniel Ricciardo | €535.000 | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 1x vloer, 2x remmen |
21. Max Verstappen | €220.000 | 1x voorvleugel, 1x sidepod |
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
1. Williams | €5.755.000 |
2. Alpine | €4.143.000 (+ €95.000) |
3. Aston Martin | €3.409.000 |
4. Red Bull Racing | €3.319.000 (+ €320.000) |
5. Ferrari | €3.251.000 (+ €125.000) |
6. Haas | €2.979.000 (+ €1.072.000) |
7. AlphaTauri | €2.685.000 |
8. McLaren | €2.349.000 (+ €95.000) |
9. Alfa Romeo | €1.782.000 |
10. Mercedes | €1.425.000 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties