Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
De eerste vijf races van het seizoen kenden voldoende incidenten en crashes. Het kwam echter wel langzaam op gang in de Formule 1, want in de eerste twee races waren er amper incidenten. Vanaf de Grand Prix van Australië begon het pas echt los te lopen, want dat weekend was het kostenplaatje voor de teams €2.566.000. Het grootste gedeelte van die rekening werd betaald door het team van Alpine.
Uitspraken Alpine-CEO niet onterecht
Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Miami was CEO Laurent Rossi zeer kritisch op het team van Alpine. Het seizoen is niet begonnen zoals de Fransman graag zou zien. Alpine staat momenteel zesde in het constructeurskampioenschap, terwijl het team toch had gehoopt te kunnen vechten met Aston Martin, Ferrari en Mercedes.
Daarnaast heeft het team al voldoende geld moeten uitgeven om de auto's van Pierre Gasly en Esteban Ocon te repareren, iets wat in de tijden van het budgetplafond niet helemaal gewenst is. Vooral het weekend in Melbourne was duur voor de Franse renstal met een rekening van €1.694.000. Na de lentestop was het direct weer raak voor Gasly. In de eerste vrije training vloog zijn krachtbron in brand en in de kwalificatie knalde hij tegen de muur. Een suboptimaal begin dus voor de leiders in het klassement van de brokkenpiloten.
De Vries kent geen fijne start van zijn debuutjaar
Nyck de Vries kan zichzelf na jaren van proberen eindelijk een Formule 1-coureur noemen. Na zijn debuut in de Grand Prix van Italië, waar hij Alexander Albon verving bij Williams, had hij gehoopt die lijn bij AlphaTauri door te trekken. De Nederlander scoorde echter nog geen punten, maar heeft al wel voor een flinke rekening gezorgd bij de Italiaanse. Dat terwijl Helmut Marko na vorig seizoen ook al niet te spreken was over de verrichtingen van AlphaTauri.
De Vries reed al €770.000 aan schade. Zijn weekend in Azerbeidzjan was vooral desastreus, aangezien hij zowel in de kwalificatie als tijdens de race crashte. Vooral de crash op de zondag was pijnlijk voor de man uit Sneek, aangezien hij bij het insturen van bocht 5 de muur raakte met zijn linkervoorband. Het werd hoe dan ook een duur weekend voor AlphaTauri. Yuki Tsunoda crashte namelijk tijdens de sprintrace en zorgde daarmee voor een nog hoger kostenplaatje.
Leclerc kost Ferrari in één weekend ruim een half miljoen
Voor Charles Leclerc verloopt het seizoen ook nog niet zoals gehoopt. Na vijf races in 2022 had de Monegask al twee overwinning op zijn naam staan, maar nu komt de Ferrari-rijder niet verder dan de zevende plek in het kampioenschap. Het weekend in Miami was op sportief en financieel vlak voor Ferrari een drama. Leclerc crashte twee keer op hetzelfde punt, maar daarbij beschadigde hij wel andere onderdelen. Voor Ferrari was niet alleen het resultaat teleurstellend, maar ook de rekening van €512.000.
Gat in sidepod kost Red Bull bijna een ton
De Grand Prix van Azerbeidzjan zal niet te boek staan als de meest enerverende race van het seizoen. Het gehele weekend werd eigenlijk alleen maar gemarkeerd door het incident tussen Max Verstappen en George Russell. De coureur van Mercedes zorgde voor een gat in de Red Bull Racing-bolide. De financiele schade voor de Oostenrijkse renstal was niet zo hoog, zeker niet vergeleken met enkele andere teams; Red Bull ontving een rekening van €95.000.
Benieuwd hoe het brokkenpiloten-kampioenschap precies werkt? Lees het op deze pagina.
Coureur | Totaal opgelopen schade | Gesneuvelde onderdelen |
1. Pierre Gasly | €1.389.000 | 2x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x sidepod, 2x achterwielophanging, 2x achtervleugel, 2x vloer, 2x remmen |
2. Esteban Ocon | €874.000 | 1x voorvleugel, 2x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 3x wiel, 1x sidepod, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer, 2x remmen |
3. Nyck de Vries | €770.000 | 1x voorvleugel, 2x voorwielophanging, 2x wiel, 1x vloer, 1x remmen |
4. Yuki Tsunoda | €685.000 | 2x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 1x vloer |
5. Alexander Albon | €542.000 | 1x voorvleugel, 1x achterwielophanging, 1x achtervleugel, 1x vloer |
6. Charles Leclerc | €512.000 | 1x voorvleugel, 1x remtrommeldeflector, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 1x achterwielophanging, 1x achterwiel, 2x remmen |
7. Kevin Magnussen | €355.000 | 2x voorvleugel, 1x wiel, 1x achtervleugelophanging |
7. Lando Norris | €355.000 | 1x voorvleugel, 1x wiel, 1x vloer |
9. Nico Hülkenberg | €310.000 | 1, voorvleugel, 1x voorwielophanging, 2x wiel, 2x remmen |
10. Oscar Piastri | €125.000 | 1x voorvleugel |
10. Logan Sargeant | €125.000 | 1x voorvleugel |
10. Lewis Hamilton | €125.000 | 1x voorvleugel |
13. Max Verstappen | €95.000 | 1x sidepod |
14. Lance Stroll | €5.000 | 1x wiel |
15. Sergio Pérez | €0 | - |
15. Carlos Sainz | €0 | - |
15. Fernando Alonso | €0 | - |
15. George Russell | €0 | - |
15. Zhou Guanyu | €0 | - |
15. Valtteri Bottas | €0 | - |
Constructeursstand F1-brokkenpiloten
1. Alpine | €2.263.000 |
2. AlphaTauri | €1.455.000 |
3. Williams | €667.000 |
4. Haas | €665.000 |
5. Ferrari | €512.000 |
6. McLaren | €480.000 |
7. Mercedes | €125.000 |
8. Red Bull Racing | €95.000 |
9. Aston Martin | €5.000 |
10. Alfa Romeo | €0 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties