Oud-F1-teambaas Flavio Briatore zal het ongeluk met Jos Verstappen in de pitstraat tijdens de Grand Prix van Duitsland in 1994, waarbij er een grote vuurzee ontstond, nooit meer vergeten. Briatore was toen de teambaas van Benetton, waar de vader van Max Verstappen met Michael Schumacher reed. De Italiaan deed zijn best om Verstappen senior zo snel mogelijk uit de auto te krijgen.
Verstappen werd tijdens de race op de Hockenheimring in 1994 twee ronden na Schumacher naar binnengehaald. Zodra de auto stilstond in de pits, gingen de monteurs aan de slag met het verwisselen van de banden en het bijtanken van de auto, wat toen nog mocht. Toen de slang uit de auto werd getrokken, ging er duidelijk iets mis: een grote hoeveelheid brandstof spoot uit de slang over de auto, de monteurs en Verstappen zelf, die zijn vizier niet helemaal dicht had. De Nederlander zwaaide met zijn hand omdat er brandstof over hem heen was gekomen. Amper een seconde later was er een gigantische vuurzee ontstaan.
De monteurs wisten de brand snel te blussen. Verstappen kwam weg met een paar brandwonden in zijn gezicht. Een aantal monteurs moesten in het medical centre worden behandeld. Briatore herinnert het zich nog als de dag van gisteren. 'Ik had geen idee hoe het allemaal zat met het bijtanken', zegt de oud-teambaas in de Formula For Success-podcast van Eddie Jordan en David Coulthard 'Het was een technisch aspect, en we hadden toestemming van de FIA, en mijn mensen vertelden me dat Charlie (Whiting, red.) die had gegeven', gaat Briatore verder. 'Ik was erg verrast door de situatie met Verstappen. Het was een grote schok.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Mosley was vanaf dag één tegen ons'
Briatore stond op het moment dat het gebeurde dichtbij. 'Als je die video terugkijkt, zie je dat ik heel dichtbij was om Verstappen uit de auto te helpen. Het was ongelooflijk. Ik zal het nooit vergeten', zegt Briatore. Voor Benetton was het een zeer ongunstige gebeurtenis. Niet alleen omdat de vlammenzee natuurlijk voor verwondingen zorgde bij de crew, maar ook omdat Briatore het gevoel dat dat de band met de FIA al niet zo goed was.
'Max (Mosley, red.) was vanaf dag één tegen ons', zegt de Italiaan. 'En vanaf die zwarte vlag in Silverstone', wijst hij aan. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 1994 kreeg Schumacher een zwarte vlag omdat hij een stop-and-go-straf niet binnen de aangegeven zeven ronden had uitgevoerd. Benetton liet Schumacher vervolgens nog steeds niet binnenkomen. Schumacher werd twee races geschorst, Benetton kreeg een boete van 25.000 dollar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ruzie om Schumacher
Aan de komst van Schumacher bij Benetton dat jaar zaten overigens wat haken en ogen, zo legt Jordan uit. 'Er was duidelijk wrijving, want ik weet dat jij (Briatore, red.) duidelijk Piquet wilde houden, maar jouw vriend, Tom Walkinshaw, wilde Martin Brundle. Bernie (Ecclestone, red.) werd woest. Hij zei: ik wil dat jullie, met Flavio, Michael Schumacher nemen. Dat hebben jij en Bernie dus mogelijk gemaakt', herinnert de Ier. 'Het team, de ingenieurs, wilden dat niet.' Briatore weet dat ook nog. 'Michael was erg jong', zegt Briatore. 'Ik herinner me de filosofie van de ingenieurs in die tijd. Het draaide allemaal om race-ervaring. Als je zo jong bent, hoeveel ervaring heb je dan?'
Briatore en Jordan hanteerden andere aanpak
Schumacher bewees zichzelf uiteindelijk flink, want hij pakte in zowel 1994 als 1995 de titel met Benetton. Het was een compleet andere tijd van de Formule 1, zegt Briatore. 'Wij (hij en Jordan, red) zijn heel anders dan Ron Dennis, dan Frank Williams. We hadden een compleet andere aanpak', zegt Briatore, die bedoelt dat het aannemen van Schumacher een eerste stap was van die aanpak. 'Nu is de aanpak veel commerciëler. We deden nooit iets voor het publiek. We hadden nooit een vergadering over wat we moeten doen om het weekend voor het publiek beter te maken. We waren niet geïnteresseerd in dat spel met het publiek.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties