Nick Fry, de voormalige CEO van Mercedes, herinnert zich dat iemand van Red Bull Racing en Honda in 2009 met het idee kwamen om de knockout qualifying in te zetten. Dat format gebruikt de Formule 1 nog steeds in de kwalificaties. Echter wilden Bernie Ecclestone en Flavio Briatore met de eer strijken. Zo'n format moet wellicht ook doorgevoerd worden in de races, want de huidige races zijn volgens Fry te voorspelbaar.
Formule 1-CEO Stefano Domenicali en FIA-president Mohammed ben Sulayem hebben echter aangegeven dat ze niet zullen ingrijpen om de dominantie van Max Verstappen en Red Bull te stoppen. Denkt Fry hier anders over? 'De oplossingen moeten behoorlijk radicaal zijn. Denk terug aan enkele interessante stappen die zijn gezet, zoals de knockout qualifying. Dat werd eigenlijk ontwikkeld door de teams in 2009', stelt Fry voor in gesprek met OLBG.com.
'We dachten eraan om onze eigen weg te gaan van de FIA. Veel teams hebben eer gekregen voor het kwalificatieproces, maar het was eigenlijk het idee van Red Bull! Het was het geesteskind van het marketingteam van Red Bull en iemand van het Honda-team.' Volgens Fry wilden voormalig Formule 1-CEO en voormalig Renault-teambaas Flavio Briatore de eer opeisen voor dat idee. 'Het was helemaal niet van hen', zegt Fry. 'Het kwam van mensen op operationeel niveau. Ik zou zeggen dat F1 soortgelijke ideeën moet implementeren, maar ze moeten ze tijdens de races uitvoeren, niet alleen tijdens de kwalificatie.'
'F1 moet dit doen via de sportieve reglementen'
De meningen over het 2023-seizoen waren erg verdeeld. De een vond de dominantie van Max Verstappen en Red Bull Racing verbazingwekkend, de ander vond het saai. Fry is één van de mensen die het niet zo spannend vond. Naar het idee van de voormalig Mercedes-CEO werden de races voorspelbaar en was de homogeniteit een probleem. Er wordt verwacht dat het 2023-seizoen zich nog twee keer gaat herhalen, totdat de regels in 2026 over de kop gaan. 'Er zijn twee benaderingen die F1 zou kunnen verkennen als ze serieus zijn over het onvoorspelbaarder maken van de sport', zegt Fry
'De ene zou zijn om de technische reglementen zo aan te passen dat er een gelijk speelveld ontstaat, maar de geschiedenis laat zien dat dergelijke strategieën zelden werken', gaat de Brit verder. 'Dat is al talloze keren geprobeerd, en de realiteit is dat een goed groot team altijd een goed klein team zal verslaan en dat de teams met de meeste of de beste middelen als eerste de optimale oplossing vinden. Mijn mening is dat F1 dit moet doen via de sportieve reglementen. Dat betekent de opzet van de race en het aantal pitstops, de manier waarop je je banden gebruikt, enzovoort. Ik weet niet wat het antwoord is, maar ik denk dat het in dat gebied ligt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties