De zaterdag in Qatar zorgde voor veel verschillende emoties over de boordradio. Pierre Gasly en Nico Hülkenberg wisten recent hoge ogen te gooien, maar nu stond het huilen ze nader dan het lachen. Ondertussen heeft een wereldkampioen zijn twijfels bij beslissingen van hogerop, beschuldigt Liam Lawson de verkeerde coureur en viert de viking mogelijk voor het laatst feest. F1Maximaal zet de leukste boordradio's van de zaterdag in Qatar op een rijtje.
Toen de lampen uit gingen voor de sprintrace van Qatar had de een een betere start dan de ander. Oscar Piastri kon direct een plekje pakken door George Russell in te halen, die voor de tweede bocht dus al werd teruggestoten naar P3. Verstappen had echter niet zo'n goede openingsfase, in de eerste bocht zat hij klem achter de Ferrari's nadat hij al werd ingehaald door Lewis Hamilton. 'Wow, onderstuur is een understatement!' liet Verstappen horen, die duidelijk een momentje had achter de Ferrari's. Hij lag daarna dan ook negende, hij werd ingehaald door Nico Hülkenberg en Pierre Gasly. Voorin probeerde Russell juist wat inhaalacties gedaan te krijgen, maar Piastri sloot de deur.
Norris bijzonder behulpzaam in Qatar
'Ehm, hij stuurde gewoon in!' zei Russell verontwaardigd. McLaren wilde het hem dan ook niet te makkelijk maken, en dus werkten ze beter samen dan ooit tevoren. Norris hield Piastri in zijn DRS zodat ze Russell samen af konden schudden. 'Russell zit bijna weer in Oscars DRS, dus als je een tiende sneller kan rijden, zou dat enorm helpen', verzocht de pitmuur van McLaren aan Norris. Een ronde later verloor Piastri echter de aansluiting, waardoor Russell direct toe wilde slaan. Weer sloot Piastri keihard de deur. Daar was de Brit niet blij mee. 'Kom op, man. Dit is al de tweede keer!' riep Russell. Het leek erop dat hij nog even geduld moest hebben, want Norris kreeg problemen met de banden en het was de vraag hoelang hij Piastri kon helpen.
'Ik krijg moeite met de voorbanden. Moet ik hem helpen, of?' vroeg Norris aan zijn ingenieur. 'Ja, help Oscar, alsjeblieft', reageerde de pitmuur. Door hun teamwork kwam de Britse renstal met een één-twee over de streep. Vlak voor het einde gaf Norris de zege aan zijn teamgenoot, die voor hem opzij moest in Brazilië. 'Bedankt voor het teamwork vandaag', zei Piastri. 'We hebben goede punten gepakt.' Norris ging uiteindelijk uit zichzelf aan de kant, het team zei namelijk dat ze in de volgorde waarmee ze ronde negentien ingingen zouden finishen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De coureurs namen hun tijd met het oprijden van de baan tijdens de kwalificatie. 'Niemand beweegt, dit is gestoord', klaagde Leclerc over de boordradio. Russell reed met relatief gemak de snelste tijd en besloot zijn worstelende teamgenoot te hulp te schieten. 'Ik geef Lewis een tow in bocht één', meldde hij aan Mercedes. Nico Hülkenberg pakte tijdens de sprintrace een zevende plek, maar haalde tijdens de kwalificatie Q2 niet. 'Dit gaat niet werken, zeker?' vroeg hij aan zijn engineer. De pitmuur van Haas gaf aan dat er iets niet goed was. 'We zaten er zeker naast, sorry man.' Liam Lawson wist zijn kunstje van de sprintkwalificatie niet te herhalen en vloog er in Q1 uit. Hij uitte zijn frustratie over Aston Martin. 'Alonso ging expres langzamer in 9 en 10 toen hij zijn ronde afbrak. Dit is echt balen, man', klaagde de Nieuw-Zeelander. 'Dat was Stroll', kwam de reactie van zijn engineer.
Gasly baalt en Magnussen positief onthaald
Pierre Gasly wist zijn kunstje van Las Vegas niet te herhalen en daar baalde hij flink van. 'Ik heb het slecht gedaan', meldde hij over de radio. 'Aiaiaiai. Wat vervelend. Zo vervelend', kwam er even later achteraan. Bij Haas was de sfeer een stuk beter dan na Q1, nadat Kevin Magnussen een Q3-waardige tijd reed. 'Je bent door naar Q3', werd aan de Deen verteld. 'Wat vind je daarvan? Lekker hoor', jubelde de coureur.
Tijdens het laatste deel van de kwalificatie was er nogal wat onenigheid. 'Je weet het waarschijnlijk al, maar die ronde is afgepakt', werd gemeld aan Fernando Alonso. Deze gaf meteen aan het er niet helemaal mee eens te zijn. 'Oeh, heel close. Ik heb zeker geen voordeel gepakt daar', antwoordde de tweevoudig wereldkampioen meteen. 'Het is het checken waard, want het kunnen zeker enkel millimeters zijn geweest', gaf hij aan. Russell ergerde zich ondertussen aan een andere wereldkampioen, die vlak voor hem langzaam reed. 'Supergevaarlijk van Verstappen', luidde zijn bericht aan de pitmuur van Mercedes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen ging er uiteindelijk vandoor met poleposition, al werd deze later omgezet in een tweede plek, vanwege een straf voor het langzame rijden. 'Dat draaide je mooi om. Dat is poleposition', klonk het na de kwalificatie nog op de boordradio van de Nederlander. 'Let's go. Wat een ommekeer. Woehoe', riep Verstappen vrolijk. 'Yabba dabba doo, Max. Dat was de eerste officiële pole sinds Oostenrijk', klonk het aan de andere kant. 'Dat was een geweldige kwalificatie goed gedaan', liet Red Bull weten hoe blij het was met Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties