Boordradio's kwalificatie GP Oostenrijk | Pérez haalt Q3 weer niet: 'Die track limits zijn een *** aanfluiting' Formule 1
Formule 1

Boordradio's kwalificatie GP Oostenrijk | Pérez haalt Q3 weer niet: 'Die track limits zijn een *** aanfluiting'

Boordradio's kwalificatie GP Oostenrijk | Pérez haalt Q3 weer niet: 'Die track limits zijn een *** aanfluiting'

Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk speelden de track limits een grote rol. Veel coureurs, waaronder ook poleman Max Verstappen, moesten hun tijd inleveren. De verwachting was dat er meerdere grote namen gingen sneuvelen en dat gebeurde uiteindelijk ook. En opnieuw was het Sergio Pérez die zich vergaloppeerde. De Mexicaan slaagde er voor de vierde keer op rij niet in om Q3 te halen en dat zorgde bij de 33-jarige voor frustratie.

In Q1 ging Verstappen er direct eens goed voor zitten. De Red Bull Racing-coureur zette Lando Norris en Pérez, die respectievelijk de tweede en derde tijd reden met ruim zeven tienden al op een flinke achterstand. De Nederlander had echter niet binnen de lijntjes gekleurd en moest zijn tijd inleveren op het moment dat de rode vlag uithing. Valtteri Bottas drukte het gaspedaal iets te enthousiast in en spinde bij het uitkomen van bocht één. De Alfa Romeo-coureur bleef lang staan en zijn team vroeg hem of hij de C43 kon herstarten, waarop Bottas antwoordde: 'Ik kan hem niet in zijn neutraal zetten.' Het lukte de Fin echter toch om zijn bolide op eigen kracht naar de pits te brengen.

Het eerste kwalificatiesegment kon vervolgens snel worden hervat en meteen doken de meeste coureurs de baan weer op. George Russell had het moeilijk in de Mercedes, maar hij wist zich uiteindelijk uit de gevarenzone te rijden. Dit lukte Yuki Tsunoda, Guanyu Zhou, Logan Sargeant, Kevin Magnussen en Nyck de Vries echter niet en dat zorgde bij Sargeant en Magnussen voor wat frustraties. 'Argh, ik heb teveel laten liggen in de laatste bocht', klonk het bij de Williams-coureur. Bij Magnussen lag de schuld van de uitschakeling echter niet bij hemzelf. 'De auto wilde niet terugschakelen in bocht drie.' Zijn ingenieur bood direct zijn excuses aan: 'Sorry daarvoor Kev.'

'Track limits' eisen slachtoffer in Q2

Net als in Q1 was het opnieuw Verstappen die sterk uit de startblokken kwam, althans zo leek het. De tweevoudig wereldkampioen dook als eerste onder de 1:05-grens, maar net als tijdens zijn eerste run in Q1 raakte hij zijn tijd kwijt wegens het overschrijden van de track limits. De Red Bull-coureur was duidelijk niet te spreken over de regels rondom de track limits en hij hield zich over de boordradio niet in. 'Dit is werkelijk waar belachelijk met die track limits. Het is *** belachelijk.'

De Nederlander was niet de enige coureur die zijn tijd afgenomen zag worden, want ook teamgenoot Pérez overschreed de baanlimieten. De Mexicaan deed dat zelfs drie keer. Na twee overschrijdingen achtte zijn ingenieur de tijd rijp om Pérez te waarschuwen en deze verzocht hem iets minder risico te nemen. 'Je moet nu echt een banker lap zetten', kreeg de 33-jarige over de boordradio te horen. Pérez zou echter niet luisteren en ook tijdens zijn derde poging bleef hij niet binnen de lijntjes. De Mexicaan kreeg het slechte nieuws te horen en vroeg zijn ingenieur waar het dan misging. 'No way, waar dan?' Het bleek om de laatste bocht te gaan. '*** kunnen we nog een poging wagen?', wilde Pérez weten. Toen hij te horen kreeg dat de vlag inmiddels uithing, kwamen de frustraties los bij de Mexicaan. 'Argh, die track limits zijn een *** aanfluiting.' Pérez kon vervolgens uit zijn RB19 stappen en toekijken.

Weer een pole voor Verstappen

Q2 eiste, naast Pérez, nog een slachtoffer. Ook de sessie van Russell kwam vroegtijdig ten einde. Bij de Mercedes-coureur waren de track limits echter niet de oorzaak van de uitschakeling, de Brit miste simpelweg het vertrouwen in de achterkant van de W14. De enkelvoudig Grand Prix-winnaar zal de race op zondag vanaf P11 moeten aanvangen.

Door de vroegtijdige uitschakeling van Pérez leek niemand Verstappen nog van de pole te kunnen houden. De 25-jarige bracht tijdens zijn eerste run al een sterke tijd op de klokken. Met een 1:04,503 zette hij Ferrari-coureur Charles Leclerc op ruim twee tienden van een seconde. Verstappen scherpte zijn tijd in de ultieme poging nog met ruim een tiende aan en de pole leek binnen. Leclerc zat na twee sectoren echter een honderdste onder de tijd van Verstappen en de Monegask maakte het nog even spannend. Hij kwam uiteindelijk een halve tiende tekort en zo greep Verstappen andermaal de poleposition. Daar was hij na afloop ook erg blij mee. 'Niet slecht haha. Dit was een mooie.' De Nederlander leek zelfs nog wat marge te hebben, zo bleek uit de reactie van teambaas Christian Horner. 'Het lijkt erop dat Charles wat meer risico nam in de laatste bochten, dus erg goed gedaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws