Boordradio's GP Spanje | Verstappen staat versteld van Mercedes: 'Het is ongelooflijk' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Spanje | Verstappen staat versteld van Mercedes: 'Het is ongelooflijk'

Boordradio's GP Spanje | Verstappen staat versteld van Mercedes: 'Het is ongelooflijk'

Tijdens een bloedstollend spannende Grand Prix van Spanje werden er door de coureurs weer genoeg hints gegeven via de boordradio. Het gevecht tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen is zeer duidelijk vastgelegd via de gesprekken tussen de heren met Mercedes en Red Bull Racing. Ook Valtteri Bottas speelde een rol in de wedstrijd die uiteindelijk naar zijn teamgenoot zou gaan. Eerst kijken we echter naar twee gevallen van technische problemen die werden ervaren tijdens de race.

De eerste en meteen ook laatste uitvaller van de race moest een DNF noteren na acht ronden racen op Circuit de Barcelona-Catalunya. Yuki Tsunoda zagen we plots stilstaan bij bocht 10 waar hij met zijn AlphaTauri op het circuit, maar naast het grind stond. De AT02 stopte ermee: 'De motor is gestopt', stelde de Japanner. Later gaf hij aan dat het bij de Italiaanse renstal vermoedelijk om een versnellingsbak-probleem ging.

Niet alleen bij AlphaTauri verliep de wedstrijd niet vlekkeloos. Fernando Alonso sprak met zijn Alpine-ingenieur omdat er bij zijn bolide iets niet helemaal goed ging. 'De motor is misfiring, is het misschien een bougie?' Alpine bevestigde vervolgens het probleem wel, maar gaf verder niet aan hoe men het oploste. Wel heeft het de thuisrace van de Spanjaard wellicht aardig beïnvloed, hij kwam uiteindelijk als zeventiende over de streep.

Hamilton vs. Verstappen

Dan over naar het gevecht van de dag, de twee heren die ons op het puntje van onze stoel lieten zitten tijdens de race. Hamilton en Verstappen namen het ook in race vier van 2021 tegen elkaar op en het spelletje omtrent de bandenstrategie begon met een vals bericht van Hamilton: 'Deze banden beginnen te degraderen', sprak hij zijn trouwe ingenieur Peter Bonnington toe. Niet veel later ging Red Bull voor een pitstop, waarna hij weer te horen was: 'Deze banden zijn oké.'

Hamilton verlengde zijn stint ten opzichte van zijn Limburgse rivaal en kwam voordat hij de pitstraat indook Nikita Mazepin tegen. De Rus, die zijn collega's al vaker onbedoeld in de weg gezeten heeft, blokkeerde Hamilton, waarna Toto Wolff besloot de wedstrijdleiding aan te spreken: 'Michael (Masi, red.), blauwe vlaggen. Dit gaat ons een positie in de race kosten', merkte de Oostenrijker geërgerd op.

Door langer buiten te blijven verloor de Britse Mercedes-coureur deze positie echter sowieso. Nog voordat Hamilton naar binnen dook, was het Verstappen die weer het voordeel had. Ingenieur Gianpiero Lambiase: 'Oké Max, je hebt 2,5s op Hamilton momenteel, let op je banden. Hamilton verlengt zijn stint.' Dit gat werd alleen maar groter, toen Hamilton het circuit weer betrad, bedroeg het gat circa zes seconden.

In de tussentijd mochten we Hamiltons teamgenoot Bottas ook nog niet wegcijferen. De Fin, lang opgehouden door Charles Leclerc, had in de Mercedes W12 de wedstrijdsnelheid namelijk wel om Red Bull uit te dagen. Dit gaf zijn ingenieur hem dan ook zeer duidelijk mee: 'Je bent twee tienden sneller dan Verstappen, met deze pace ga je hem in de laatste ronde pakken.' Van een inhaalactie kwam het voor Bottas niet meer, deels omdat hij in de slotfase een extra pitstop maakte voor de snelste raceronde.

Verstappen wordt gewaarschuwd

'Het is ongelooflijk, zij hebben zoveel meer grip', zag Verstappen toen hijzelf en Hamilton eenmaal weer bij elkaar reden na de eerste pitstop-fase. Mercedes besloot nuttig gebruik te maken van die extra grip door nogmaals naar een nieuwe set gele banden te wisselen. Vanaf toen moest Verstappen het op gaan nemen tegen zijn rivaal op verouderd rubber, eigenlijk exact zoals hij in 2019 op de Hungaroring moest. 'Dit kan gaan worden zoals in Hongarije', voorspelde Lambiase uiteindelijk goed.

Bij Hamilton ging het er op dat moment ook niet alleen maar uitstekend aan toe. 'Mijn voorremmen zijn bloedheet', meldde hij vlak na zijn tweede pitstop, waarna hij toch maar even ging informeren hoe groot het gat was dat hij goed moest maken naar de Red Bull. 'Hoeveel moet ik inhalen?' Destijds was het gat nog circa 22 seconden, waarvan Verstappen op twee derde van de race al dacht dat dat niet voldoende was: 'Ik zie niet hoe we het gaan redden tot aan het einde.'

Hamilton komt Bottas tegen

Tijdens Hamiltons eindsprint kwam hij teamgenoot Bottas tegen, die op een alternatieve strategie stond. 'Vergroot je pace', werd de Fin toegeroepen toen zijn collega in de andere W12 naderde. 'Lewis is de auto achter je. Hij zit op vier seconden. Hij rijdt op een andere strategie en vecht voor de overwinning.' Was de boodschap nog niet duidelijk, dan was deze dat wel na de volgende opmerking van Wolff: 'Houd Lewis niet tegen.'

In de tussentijd was het chaos in kamp Red Bull. Lambiase poogde Verstappen nog wat bij te brengen over zijn pace in de eerste sector, maar Verstappen wilde er niets van horen. 'Je verliest het op Sergio Perez in bocht 4', meldde Lambiase. Verstappen reageerde geërgerd: 'Ja, ik probeer het hier op te nemen tegen Lewis op oudere banden, wat wil je dat ik doe?!'

Slotfase van Mercedes

Hamilton brandde zijn mediumbanden van de laatste stint in hoog tempo op. 'Ik houd aan het einde van deze race geen banden meer over.' Bonnington reageerde: 'Wij denken dat Verstappen nóg minder banden overheeft.' Hamilton, die klaarblijkelijk met een koel hoofd in de cockpit zat, gaf kalm toe dat zijn ingenieur het bij het juiste eind had: 'Dat heeft hij zeker.' Toen hij eenmaal de passeerbeweging op Verstappen voltooid had, kreeg hij van 'Bono' nog een schouderklopje: 'Goed werk, Lewis.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws