Ook op de Hungaroring gaf Max Verstappen een masterclass racen aan de rest van het veld. Met een voorsprong van 33 seconden kwam de Nederlander na zeventig ronden de finishlijn over, en ook teamgenoot Sergio Pérez wist voor het eerst in tijden het podium te behalen. Lando Norris stond tussenbeide op plek twee. De chaos begon al snel in de beginfase, maar naarmate de race vorderde werd het in bepaalde opzichten wat rustiger. Over de boordradio werd in ieder geval voldoende gemeld door de coureurs, dus F1Maximaal zet de leukste boordradio’s op een rijtje.
De chaos begon dus al in bocht één, direct na het uitgaan van de lampen op het rechte stuk. Lewis Hamilton werd niet alleen ingehaald door Verstappen, maar ook door de heren van McLaren. Hamilton bood niet lang daarna zijn excuses aan aan het team. ‘Sorry daarvoor, jongens.’ Het viel duidelijk op dat de Brit er flink het balen van had, maar het ging er nog net iets erger aantoe bij het team van Alpine. Daar kwamen zowel Pierre Gasly als Esteban Ocon terecht in een zogenoemde sandwich waardoor zij niet veel later beide hun race vroegtijdig moesten beëindigen. De boordradio van de ingenieur van Ocon was hartverscheurend: ‘Ik denk dat dit het einde is.’
Veel ontspanning bij de coureurs, Hamilton zat daarentegen op het puntje van zijn stoel
Niet veel later werden de boordradio’s gebombardeerd met strategische voorkeuren en statusupdates van de coureurs. Zo liet Carlos Sainz aan zijn team weten dat de strategische beslissing die zijn ingenieur voorstelde nog te vroeg was, en de ingenieur van Oscar Piastri bleek uiteindelijk ook tevreden met de stand van zaken en zag zelfs de mogelijkheid er nog een schepje bovenop te doen. ‘We willen graag maximum snelheid zien tot de target lap.’ Sainz nam niet veel later de leiding over zijn eigen strategische keuzes toen hij merkte dat Pérez langzaam dichterbij kwam. ‘Als ik zie dat Checo (Pérez, red.) me in gaat halen kom ik naar binnen voor mijn pitstop, maar nu nog niet.’
Waar veel coureurs nog enigszins relaxt konden communiceren, had Lewis Hamilton het een stuk moeilijker. Sinds zijn tegenvallende start probeerde de Brit er alles aan te doen om weer terug naar voren te komen, en dit ging gepaard met de nodige stress en onbegrip. Na zijn pitstop merkte hij het gat met de concurrentie op, en daar schrok de zevenvoudig kampioen aardig van. ‘Hoe liggen ze ineens negen seconden voor? Dat is echt gekkenwerk!’ Niet veel later vroeg Hamilton zijn ingenieur naar eventuele verbeterpunten, waarop hem vertelt werd dat vooral de rechte stukken en bochten elf en veertien nog wat sneller konden. Later vroeg zijn ingenieur hem nogmaals om meer druk te zetten, maar dit leek een onmogelijke opgave voor Hamilton. ‘De auto gaat niet harder dan dit, maat. Dat probeer ik al de hele tijd te zeggen.’
Tussen Verstappen en zijn ingenieur is er eigenlijk altijd de nodige gespreksstof, maar regelmatig is de Nederlander zó dominant dat er weinig strategisch te bespreken valt. Om het toch een beetje gezellig te houden brengt Verstappen graag zijn perfectionistische kant naar boven, en ook op de Hungaroring had hij het één en ander aan te merken op de stand van zaken. ‘Er ligt zo veel overtollig rubber op de baan, het is echt gekkenwerk. Het kost een heel rondje om ervan af te komen.’ Even later is het volgens zijn ingenieur wat rustig aan de kant van Verstappen, dus besluit hij om even te controleren of het allemaal wel goed gaat. ‘Gaat alles goed? Gewoon ter controle.’ ‘Ja hoor, het gaat prima.’ Verstappen had het overduidelijk prima naar zijn zin aan de relaxte uitstraling te horen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties