Boordradio's GP België | Verstappen pusht en grapt met zijn race-ingenieur: 'Geef ik de jongens een extra pitstoptraining?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP België | Verstappen pusht en grapt met zijn race-ingenieur: 'Geef ik de jongens een extra pitstoptraining?'

Boordradio's GP België | Verstappen pusht en grapt met zijn race-ingenieur: 'Geef ik de jongens een extra pitstoptraining?'

Max Verstappen toonde zich ook in België weer oppermachtig. Zijn teamgenoot Sergio Perez maakte het feestje voor Red Bull helemaal compleet door de tweede plek te veroveren. Charles Leclerc mocht dan weer als derde mee op het podium. Het werd een aangename Belgische Grand Prix en die leverde dan ook weer enkele boordradio's op. De leider in het kampioenschap wilde maar al te graag pushen en nam zijn race-ingenieur in de maling. Bij Sainz en Piastri ging het er dan weer wat bedrukter aan toe. F1Maximaal zet de leukste boordradio's op een rijtje.

Verstappen moest zondag vanop P6 starten, maar lang duurde het niet voor hij naar de leiding snelde. Op het einde van de eerste stint zat de Nederlander achter zijn teamgenoot Perez op plek twee en toen beide heren zich mochten opmaken voor hun pitstop, liet 'Mad Max' een eerste keer van zich horen. Hij wilde namelijk zeker weten of Perez op dezelfde strategie zat als hij. 'Ik wil weten of beide wagens het zo doen', zei Verstappen dwingend over de boordradio toen zijn teamgenoot de pits binnen reed. 'Volg alsjeblief mijn instructies, Max, bedankt', was het antwoord van zijn race-ingenieur Gianpiero 'GP' Lambiase. De Italiaanse Brit mocht zich opmaken voor enkele korte discussies met zijn 'lastige klant', zoals teambaas Christian Horner het na de race omschreef.

België zou België niet zijn als het niet even wat zou regenen. En zo geschiedde. Verstappen kreeg de vraag of hij nog zou kunnen doorrijden tot het begin van de regenbui, maar de Nederlander had meteen een gevat antwoord klaar. 'Ik kan de buienradar toch niet zien', zei Max geprikkeld. De sluizen van de hemel waren geopend en het begon stilaan harder te druppelen op het circuit van Spa-Francorchamps. En dat betekende dat iedereen zijn concentratie er maar best kon bijhouden, inclusief Verstappen. Bij het ingaan van Eau Rouge verloor de tweevoudig wereldkampioen plots even de achterkant van zijn wagen, maar de übergetalenteerde rijder kon snel corrigeren. 'Het is vrij hard aan het regenen. F*ck. Ik verloor de wagen bijna', klonk het over de boordradio van Max. De weergoden wilden even testen of hij nog wel wakker was, zo lijkt.

Richting het einde van de race kwam er dan ook een onvermijdbare discussie over het tempo van Verstappen. 'Je hebt veel band gebruikt tijdens je out lap, Max. Ik ben niet zeker of dat wel slim was. Ik zou je willen vragen om wat meer je hoofd te gebruiken', klonk het bij GP. De Nederlander had duidelijk wel zin om wat meer gas te geven en maakte dat met een vleugje ironie even snel duidelijk aan zijn race-ingenieur. 'Ik kan toch ook gewoon wat meer pushen, zodat we nog een extra pitstop maken? Dan hebben de jongens ook meteen een extra pitstoptraining', grapte Verstappen, die een koel antwoord mocht terugverwachten. 'Niet vandaag, Max. Niet vandaag.'

Het contact tussen Sainz en Piastri

De race was nog niet goed en wel begonnen of de eerste boordradio's doken al op. Na het contact tussen Carlos Sainz en Oscar Piastri liet die laatste meteen weten wat hij ervan vond. 'Ik weet niet wat hij aan het doen was. Ik zat aan zijn binnenkant en hij stuurde gewoon op me in alsof ik niet besta', klonk het bij de Australiër van McLaren. Sainz daarentegen focuste zich om zo weinig mogelijk plaatsen te verliezen na het contact, maar kreeg vrijwel meteen de radioboodschap dat hij schade had opgelopen. 'Je kan voor nu doorgaan', klonk het bij Ferrari, maar de Spanjaard wilde weten hoe erg het precies gesteld was met zijn wagen. 'Ongeveer vijf procent aerobalance', kreeg hij te horen.

Ja, Sainz wist meteen hoe laat het was. In de Viaplay-studio kwam tijdens de nabeschouwing ook nog verduidelijking over wat dit precies betekende. Rudy Van Buren gaf aan dat de aerobalans bepaalt hoe veel een wagen neigt naar onderstuur of overstuur. Volgens hem wordt dat normaal gezien aangepast met een tiende of twee per keer. De conclusie? Een verschil van vijf procent maakt een racebolide bijna onbestuurbaar. Vandaar dat Sainz halfweg de race naar binnen werd gehaald. De andere Spanjaard op de grid, Fernando Alonso, toonde zich wel competitief. Bij een inhaalactie kon de Spanjaard zijn euforie niet bedwingen. 'Go big or go home', klonk het bij de tweevoudig wereldkampioen. Daarna bedankte hij zijn team nog eens uitbundig voor een geslaagde pitstop. 'Goed gedaan, bedankt jongens.' Alonso is meer dan ooit een teamspeler.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws