De bomvolle Formule 1-kalender van dit seizoen brengt bandenleverancier Pirelli in de problemen. Dit seizoen verrijden de coureurs in de koningsklasse van de autosport maar liefst 23 Grands Prix. Pirelli heeft een uitgebreide testprogramma van 25 dagen uit te voeren, maar om daar gaten voor te vinden, is dus lastig.
De Italiaanse bandenfabrikant wil dolgraag het nieuwe rubber voor 2023 testen. Vrije dagen om deze tests uit te voeren, zijn haast niet te vinden in het drukke schema van de Formule 1. Hierdoor lijkt Pirelli alleen nog maar gebruik te kunnen maken van de vrije trainingen op de vrijdag. Ook daarin zit een moeilijkheid voor Pirelli. Het moet gedaan op een Europees circuit en een week later moet er geen Grand Prix gepland staan.
'We zullen gebruik maken van de huidige auto's en er staan al een paar testdagen gepland in de eerste helft van het seizoen', wordt Mario Isola, topman bij Pirelli, geciteerd door Motorsport.com. Deze testdagen staan gepland na de races op Imola, de Red Bull Ring en de Hungaroring. 'We zijn nu in gesprek met de FIA over de tweede seizoenshelft. Maar er worden veel races overzees verreden en de kalender bestaat uit veel double en triple headers.'
Isola: 'Van meerdere teams data nodig'
De zogeheten back-to-back races zijn een probleem voor Pirelli, omdat ze niet zomaar aan een team kunnen vragen om wat langer op een circuit te blijven hangen. Desalniettemin heeft de bandenfabrikant wel van zoveel mogelijk teams data nodig. 'Anders is het heel erg lastig om een band te ontwikkelen. Je test enkele oplossingen, je analyseert de resultaten en je ontwikkelt nieuwe ideeën. Maar de kalender is wel veeleisend', concludeert Isola.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties