BMW heeft geen interesse in een terugkeer in de Formule 1, zo laat topman van BMW M Motorsport Andreas Roos weten in gesprek met Autosport. Waar landgenoten Audi en mogelijk ook Porsche wel instappen vanaf 2026, focust BMW liever op het aanstaande LMDh-programma in het IMSA- en WEC-kampioenschap.
Roos vertelt dat de afwezigheid van BMW in de Formule 1 geen probleem voor het merk is, omdat er toch geen interesse is. 'Ik denk ook dat je realistisch moet zijn. De investering die je moet doen in de Formule 1 is heel groot. Om dat terug te verdienen, moet je een heel lange tijd succesvol zijn. We zijn dan ook blij met het grote aantal projecten dat we momenteel in de motorsport hebben.'
BMW werd wel gelinkt aan een terugkeer in de sport, die ze in 2009 verlieten na samenwerkingen met onder meer Williams en Sauber. De (gedeeltelijke) elektrificatie van de sport in 2026, wanneer de nieuwe motorreglementen van kracht zijn, had een goede reden kunnen zijn. BMW-topman Roos zegt echter dat die focus er al is, maar in de langeafstandsracerij met het aanstaande LMDh-programma.
F1-marketing geen reden voor BMW om in te stappen
Frank van Meel, CEO van BMW M Motorsport, ziet nog wel een voordeel aan de Formule 1, maar vindt het niet de reden om ook daadwerkelijk in te stappen. Het gaat hier om marketingdoeleinden. 'We willen iets uit de sport halen en samen iets ontwikkelen. Daarom is LMDh nu duidelijk belangrijker dan de Formule 1. Het is te ver weg van onze serie M-producten, maar ook te ver weg qua tijd op het gebied van elektrificatie.' Zo stapt BMW volgend jaar al in het IMSA, terwijl de nieuwe F1-reglementen pas vanaf 2026 ingaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties