Beste boordradio's tussen Verstappen en Lambiase | 'Ik blijf er niet achter rijden als een omaatje' Formule 1
Formule 1

Beste boordradio's tussen Verstappen en Lambiase | 'Ik blijf er niet achter rijden als een omaatje'

Beste boordradio's tussen Verstappen en Lambiase | 'Ik blijf er niet achter rijden als een omaatje'

Max Verstappen en race-ingenieur Gianpiero Lambiase trakteren de laatste tijd regelmatig op grappige boordradio’s. De discussies die Verstappen voert met zijn engineer zijn niet onopgemerkt gebleven, vooral niet tijdens de Grand Prix van België. Vanzelfsprekend zorgde Verstappen niet alleen in Spa-Francorchamps voor een paar boordradio-parels, dat gebeurde ook tijdens andere races. F1Maximaal zet de leukste boordradio’s tussen Verstappen en Lambiase op een rijtje.

Het gaat de tweevoudig wereldkampioen de laatste tijd makkelijk af. De Nederlander lijkt de races met twee vingers in de neus te winnen en wint alles wat er te winnen valt. Hoewel het winnen hem nog lang niet verveelt, lijkt hij zich tijdens de races wel wat te vervelen. Tijdens de afgelopen paar Grands Prix zoekt Verstappen dan ook contact met zijn engineer Lambiase via de boordradio, en dat heeft al regelmatig voor een iconisch fragment gezorgd. Ook voordat Verstappen dominant was leverde zijn nuchterheid en zijn rechtstreekse karakter leuke boordradio’s op.

1. Verstappen kwam ‘face to face met Godzilla’

In de verre landen zoals Singapore is het niet ongebruikelijk dat er wel eens bijzondere dieren op de baan lopen. Zo lopen de bosmarmotten wel eens over de baan in Canada en sprint er wel eens een eekhoorn over de baan in Australië, maar tijdens de Grand Prix van Singapore 2017 kwam Verstappen een hagedis tegen. Het dier was ook dusdanig groot dat Verstappen hem heel duidelijk kon zien. ‘Wow, er liep een vet grote hagedis op de baan!’, liet de Nederlander via de boordradio weten. ‘Yup, je was even face to face met Godzilla, maat’, antwoordde Lambiase, die het ook had gezien. Het leverde vanzelfsprekend gelach op van de tweevoudig wereldkampioen.

Tekst gaat verder onder de Tweet

2. Verstappen krijgt alles mee

De 25-jarige zit overal bovenop en luistert altijd goed mee wat er op de achtergrond van de boordradio’s gebeurt. Zo hoort hij telefoontjes, maar ook de strategie van Ferrari. ‘Je kan beter ergens anders pushen, Max’, vertelde Lambiase over zijn sector tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi 2019. ‘Staan beide Ferrari’s op een tweestop?’, vroeg Verstappen, die de pitstops kon horen op de achtergrond. ‘Ja, dat is correct.’ ‘Dat kon ik horen, haha.’

3. Rijden als een omaatje is Verstappens ding niet 

In 2020 was de concurrentie van Mercedes nog volop gaande, en Verstappen zat achter Lewis Hamilton aan tijdens de 70th Anniversary Grand Prix, in Silverstone. De Red Bull-coureur moest echter wel wat gas terugnemen als hij het wilde overleven met zijn banden, maar daar dacht hij zelf anders over. ‘Max, we zijn wat close nu met de banden. Je moet iets meer terugzakken’, verzocht GP. ‘Vriend, dit is de enige kans om dicht bij de Mercedes te blijven. Ik blijf er niet achter rijden als een oma!’ riep Verstappen direct. Lambiase had er niet direct een antwoord op, maar dat hoefde ook niet, de Nederlander won de race.

4. Ondanks al het geouwehoer, denkt Verstappen wel om het welzijn van zijn engineer

In dezelfde race op Silverstone leek het er eerst op dat Hamilton zou winnen, maar toen Verstappen een pitstop maakte en overschakelde naar een verse set banden, had hij veel meer snelheid. Met nog drie rondes te gaan lag Verstappen aan de leiding en was het gat naar Hamilton zeker acht seconden. ‘GP, ben je gehydrateerd gebleven tijdens de race?’ vroeg de Limburger. ‘Je moet vast wat zweethandjes hebben, dus je moet ze straks ook even schoonmaken!’ Daar reageerde zijn engineer ook niet op, maar het moment leverde ongetwijfeld gelach op van de pitmuur.

5. Een simpele man denkt in simpele oplossingen

In het 2021-seizoen was de kalender op de schop gegaan en daarom bracht de Formule 1 een bezoekje aan Portimao. Het was echter wel wat hobbelig. ‘Deze banden zijn echt aan het vibreren alsof ik ze driehonderd meter lang heb lopen blokkeren’, klaagde de Nederlander. ‘Echt, wat een grap, maat. Ik zie niet eens waar ik heen ga’, vervolgde hij. ‘Als het een gevaarlijke kwestie is dan willen we je wel naar binnen halen’, antwoordde de ingenieur. ‘Ik plan wel een afspraak in bij mijn tandarts na het weekend.’

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Beste boordradio's tussen Verstappen en Lambiase | 'Ik blijf er niet achter rijden als een omaatje'
Het Formule 1-circus bezocht het Portugese Portimao in 2020 en 2021.

6. Telefoontjes van Helmut gaan niet onopgemerkt aan Verstappen voorbij

Tijdens de vrije training van de Grand Prix van Spanje 2023 hoorde Verstappen iets opmerkelijks op de achtergrond toen hij aan het converseren was met Lambiase. ‘Iemand zijn telefoon gaat af, is dat die van Helmut?’, vroeg Verstappen. ‘Eh, ja,’ antwoordde zijn ingenieur, die ook een glimlachje moest laten.

7. Binnen de lijntjes kleuren is soms moeilijk

Tijdens de Grand Prix van Spanje 2023 lag de 25-jarige aan kop met een ruime voorsprong. Er was niets of niemand die hem nog kon bedreigen. Ondanks dat bleef hij pushen. ‘Max, dit is je derde waarschuwing voor track limits in bocht tien’, liet Lambiase weten. ‘We hebben nu een zwart-witte vlag, dus houd de auto op de baan, alsjeblieft.’ Verstappen leek het te negeren. ‘Wat is de snelste raceronde?’, vroeg Verstappen. ‘1.16,6, dat is Checo’s eerste ronde op de softs met DRS. Ik zou me er niet druk om maken’, zei de engineer. Een ronde later pakte Verstappen de snelste tijd. ‘Oké, kan je de auto nu over de finish krijgen binnen de witte lijntjes?’, zuchtte Lambiase. ‘Ja, ja’, antwoordde de tweevoudig wereldkampioen.

8. Verstappen durfde het erop te wagen

Aangezien Verstappen ook tijdens de Grand Prix van Oostenrijk 2023 met een grote voorsprong aan kop reed, kon hij tussendoor even televisie kijken op de schermen langs de baan. Daar zag hij dat teamgenoot Sergio Pérez de snelste raceronde in handen had, en dat kon natuurlijk niet zomaar. ‘Als je je banden laat afkoelen…’, begon Lambiase. ‘Nee, ik wil een pitstop maken’, antwoordde de Nederlander al. ‘Dat is het risico niet waard’, zei Lambiase. ‘We hebben 24 seconden voorsprong’, zei Verstappen, die vertrouwen in zijn team had dat het helemaal goed zou komen, en dat was ook zo.

9. Tirade van de Nederlander bracht Lambiase niet van zijn stuk

Terwijl Verstappen het ook polepositions laat regenen, is het soms ook voor de tweevoudig wereldkampioen wel eens kantje boord. Zo was dat het geval tijdens de Sprint Shootout in België, waarbij de Nederlander geen genoegen nam met zijn eerste snelle run. ‘Ik had gewoon twee ronden achter elkaar moeten pushen, zoals ik zei’, zei Verstappen geïrriteerd. ‘Maar je bent veilig, Max’, antwoordde Lambiase, die het nut van zijn commentaar niet helemaal inzag. ‘Ja, maar daar geef ik geen fuck om als ik op P10 sta! Het is gewoon helemaal shit uitgevoerd’, antwoordde de Nederlander. ‘Oké, en als de baan dan twee seconden sneller was geweest in je laatste run en je had geen energie meer gehad… Hoe was het dan geweest? Maar zeg maar wat je wilt in Q3 en we doen het, set-up, brandstof, plan.’

10. Je moet Verstappen niet vragen naar het weer

Toen Lambiase tijdens de Grand Prix van België 2023 Verstappen vroeg naar het weer kon hij het antwoord eigenlijk al wel weten. In Brazilië in 2017, toen het regende, kreeg hij al een flauw antwoord van zijn coureur die doodleuk antwoordde dat het super zonnig was. In België vroeg Lambiase of Verstappen door kon rijden tot de regen zou vallen. ‘Ik kan de buienradar toch niet zien!’ zei Verstappen. De Nederlander kwam binnen voor een pitstop en toen viel het even met bakken uit de hemel.

Richting de slotfase van de race in de Belgische Ardennen was het weer droog en kon Verstappen zijn banden perfect managen, al verschilde hij daarin van mening met Lambiase. ‘Je hebt veel band gebruikt tijdens je out lap, Max. Ik zou suggereren dat je je hoofd wat meer gebruikt.’ Verstappen voelde zich in ieder geval niet aangesproken. ‘Ik kan toch ook gewoon wat meer pushen, zodat we nog een extra pitstop maken voor een extra pitstoptraining?’, grapte de Nederlander. ‘Nee, niet vandaag, Max. Niet vandaag.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws