Ramon Drost, data-ingenieur bij Alpine, gelooft dat het grote verschil tussen Max Verstappen en Sergio Pérez tijdens de Belgische Grand Prix vooral bij de coureur zelf moet worden gezocht. Volgens Drost kan de Mexicaan veel leren van de regerend wereldkampioen. De data-ingenieur heeft verder ook enorm genoten van de communicatie tussen Verstappen en zijn ingenieur Gianpiero Lambiase.
Verstappen reed de snelste tijd tijdens de kwalificatie op vrijdag, maar door een versnellingsbakwissel werd de Nederlander vijf plaatsen teruggezet op de startopstelling voor zondag. Vanaf P6 baande Verstappen zich op gecontroleerde wijze een weg naar voren. Nadat Lewis Hamilton en Charles Leclerc de Red Bull-coureur aan zich voorbij zagen komen, was het de beurt aan Pérez. De 33-jarige voerde op dat moment het veld aan, maar Verstappen had maar weinig moeite om zijn teamgenoot te passeren. De tweevoudig wereldkampioen reed vervolgens ruim twintig seconden weg bij Pérez. Drost verklaart het grote verschil tussen het Red Bull-duo.
'Ik denk dat de rijder het grote verschil is', zegt hij tegen Motorsport.com. 'De auto's zijn namelijk nagenoeg gelijk. Misschien dat een aantal zaken anders is afgesteld, maar dat is per coureur specifiek en de voorkeur van wat zij fijn vinden rijden. Maar de machine is hetzelfde. Je kunt goed de onderlinge verschillen zien, waarbij Max op een ander niveau zit. Daar zit het verschil, al is het ook weer niet helemaal te verklaren. Ik vind het wel gaaf om te zien', aldus Drost die denkt dat Pérez veel van zijn teamgenoot kan leren door diens data te bestuderen. 'Je kunt de gegevens dan naast elkaar leggen en de verschillen zien, dus waar hij (Verstappen, red) tijd pakt.'
Drost genoot van radiogesprekken Verstappen en Lambiase
Tijdens het Grand Prix-weekend in België hadden Verstappen en zijn ingenieur Lambiase het geregeld met elkaar aan de stok. Red Bull-teambaas Christian Horner noemde de band tussen het tweetal uniek en ook Drost constateert dat er een goede verstandhouding is tussen het tweetal. 'Het is juist goed als je heel duidelijk kan zijn. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Je mag ook hard en duidelijk zijn. Dat moet ook, want je wilt presteren. Je kunt niet altijd lief zijn voor elkaar, maar als je de prestatie behaalt, dus de race wint, dan kun je daar met een goed gevoel op terugkijken', zegt de data-ingenieur die de opmerking van Verstappen over een extra pitstop wel kon waarderen. 'Dan ben je wel een mannetje, toch? Als je je zo goed voelt en je hebt het lef om zo'n grapje te maken, waarom niet? Het siert hem wel in de prestaties die hij levert.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties