De beslissing van het bestuur van Audi om het succesvolle klantensportprogramma te beëindigen, de productie van de R8 LMS GT3 vanaf 2024 stop te zetten en het rijdersbestand te ontbinden, zorgt voor onbegrip en teleurstelling binnen de teams. Vooral Audi-baas Markus Duesmann, die nog tot september in functie is en alles op de Formule 1 heeft ingezet, krijgt harde kritiek te verduren.
'De Audi Sport Customer Racing was het visitekaartje van Audi Sport - en 'Vorsprung durch Technik', zegt Ernst Moser, die als teambaas van het Audi-fabrieksteam Phoenix lange tijd succes boekte in de DTM en grote successen behaalde op de Nürburgring, in een gesprek met de Duitse tak van Motorsport.com. 'Voor mij is dit ook een persoonlijk onderwerp van bepaalde mensen in de hogere besluitvorming: voordat hij vertrekt, zorgt iemand ervoor dat het Formule 1-engagement moet worden uitgevoerd. De mensen die hierdoor worden getroffen, verdienen niet dat zo'n structuur wordt opgeheven', gaat de Duitser verder.
Het lijkt erop dat bij Audi alles moet wijken voor de Formule 1. Alles wat het F1-project dan ook kan hinderen moet met de grond gelijk worden gemaakt. 'Ze hadden het met kleine budgetten kunnen laten doorgaan, want de klanten en hun partners betalen bijna alles zelf', zegt Moser over het klantensportprogramma. 'Maar als deze plant blijft groeien, kan het misschien gevaarlijk zijn voor het Formule 1-project. Daarom wordt het niet meer bewaterd en uitgedroogd', legt Moser uit. 'Dat is nu mijn indruk: alles wat het Formule 1-project mogelijk nog zou kunnen tegenhouden, wordt nu platgewalst.'
Hoe gaat Audi Sport nu verder?
Inderdaad rechtvaardigt Audi de afbouw van de klantensport met de focus op de instap in de Formule 1 in 2026. Maar in hoeverre vormde de klantensportafdeling onder Chris Reinke intern een bedreiging? 'Met deze afdeling had men misschien iets nieuws kunnen opbouwen. Als die er niet meer is, kan dat niet meer', legt Moser uit. Het Formule 1-project is ondergebracht in het eigen bedrijf Audi Formula Racing GmbH en is officieel een dochteronderneming van Audi Sport GmbH. F1-directeur Adam Baker rapporteert echter rechtstreeks aan de ontwikkelingsdirecteur van Audi, Oliver Hoffmann.
Naast de klantensport blijft er in Audi Sport GmbH alleen nog het Dakar-project over, maar dat zal naar verwachting ook eind 2024 tot het verleden behoren. Dan zou er geen actief project meer zijn in de verantwoordelijkheid van Audi Sport-directeur Rolf Michl. 'Nu gebeurt precies wat ze wilden, daar twijfel ik niet aan', voegt Vincent Vosse, teambaas van WRT, die vorig jaar naar BMW overstapte, toe. 'Dat werd anderhalf jaar geleden, misschien wel twee jaar geleden besloten. Toen Markus Duesmann begon, had hij besloten om uit de DTM als fabrieksteam te stappen. Dat was de eerste stap. Maar hij besloot ook heel snel om de motorsport in het algemeen stop te zetten en alle inspanningen op de Formule 1 te richten.'
'Als ze in de Formule 1 winnen, zal iedereen vergeten wat er is gebeurd, maar ik heb mijn twijfels'
Met name de beslissing om de klantensport af te bouwen, staat hevig onder vuur. 'Als ze in de Formule 1 winnen, zal iedereen snel vergeten wat er is gebeurd. Maar ik heb mijn twijfel', zegt de Belg. Daarnaast is een succesvol dubbelprogramma mogelijk, zoals Mercedes met acht titels in de Formule 1 heeft bewezen. 'Dat is belachelijk', zegt Vosse. 'Formule 1 heeft niets te maken met klantensport. De kosten zijn niet hoog en ze hebben er de afgelopen 13 jaar graag gebruik van gemaakt. Motorsport moet divers zijn. 'Porsche heeft het voorgedaan - en ook het merk Mercedes doet niet alleen aan Formule 1, maar ook aan GT-sport. Ze brengen allemaal nieuwe modellen uit, dus vraag ik me af: waarom doet Audi dat niet?'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties