Andreas Seidl heeft zijn meerwaarde in het verleden getoond bij onder meer Porsche in het langeafstandsracen, en als teambaas bij McLaren, maar de Duitser heeft nu ook als CEO van het Formule 1-project van Audi zijn eerste grootste slag geslagen. Het Duitse merk zal vanaf 2026 definitief op de grid verschijnen.
Audi nam het team van Sauber al in zijn geheel over, maar zal tot en met 2025 onder de naam Stake op het toneel verschijnen. Daarbij zijn er voorlopig maar heel weinig lichtpuntjes. 'Op het asfalt valt Stake visueel wel op, maar qua resultaten niet. Valtteri Bottas eindigde als negentiende en zeventiende in de eerste twee races, terwijl teamgenoot Zhou Guanyu elfde en achttiende eindigde', merkt Auto Motor und Sport op. 'Alleen Alpine is nu langzamer. Gemiddeld genomen verliest Stake per ronde 2,08 seconden op Red Bull. Alleen Alpine doet het slechter, met 2,11 seconden achterstand', concludeert het Duitse medium na een analyse van de data.
Pitstopfiasco's
De auto is niet alleen te langzaam, ook in de pitstraat gaat het nog niet helemaal goed. 'De engineers hebben wel al wat upgrades voor Melbourne aangekondigd. Zonder nieuwe onderdelen, wordt het ook lastig om het goed te doen in het competitieve middenveld. Stake heeft ook al jarenlang last van slechte pitstops, alleen Haas doet het op dit gebied slechter.' Stake verloor in Jeddah veel tijd met trage pitstops.
'Het team besloot het concept van de auto om te gooien vanwege aerodynamische beweegredenen', vervolgt AMuS, dat aangeeft dat de invloed van de van McLaren overgekomen James Key, technisch directeur bij Toro Rosso toen Max Verstappen daar reed, tot nu toe beperkt is gebleven. 'Zoals de meeste auto's, is de Sauber op de RB19 van Red Bull gebaseerd. Dat was in 2023 de beste auto, maar Sauber lijkt het volledige potentieel nog niet te kunnen benutten.'
Grijze muizen in groene pakken
Ook bij de coureurs zijn er weinig hoogtepunten te ontdekken. 'De contracten van Bottas en Zhou lopen aan het einde van het seizoen af. Na de race in Jeddah liet Nico Hülkenberg optekenen dat het een kwestie van één of twee tienden is in het middenveld. Bottas en Zhou weten die tienden echter niet te vinden', luidt de kritiek op het coureursduo. 'De opsomming van al deze tekortkomingen zorgt ervoor dat Stake achteraan staat.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Seidl slaat slag op de achtergrond
Het enige positieve punt is, volgens de Duitse website, dat Audi de boel eerder dan gepland volledig overneemt. Sauber is echter in Zwitserland gevestigd, en Auto, Motor und Sport kaart aan dat de nieuwe CEO, Andreas Seidl, ook overgekomen van McLaren, kampt met de hogere salariskosten in Zwitserland, vergeleken met Engeland, waar de meeste teams gevestigd zijn. Seidl heeft hier echter een compensatie voor weten af te dingen.
'De man uit Beieren heeft op de achtergrond al het een en ander aangepakt om van Sauber weer een topteam te kunnen maken. Vanaf 2026 zal er een valuta-correctie in het operationele deel van het budgetplafond verwerkt worden voor de Formule 1 in Zwitserland', vertelt Michael Schmidt. 'Een salaris van 150.000 Zwitserse frank zal geregistreerd worden als slechts 100.000 Zwitserse frank. Het doel hiervan is om een correctie toe te passen in de verschillende salarissen in Engeland en de andere landen.'
Seidl kan daardoor aan een serieus plan gaan werken. 'Dit geeft hem ruimte om het personeelsbestand uit te breiden zonder daarbij concessies te doen qua ontwikkeling en het materiaal. 'Het personeelsbestand is al van 550 naar bijna 650 mensen uitgebreid. Het doel is om richting de 900 werknemers te gaan. Veel specialisten, die van Red Bull, Mercedes, en Ferrari overkomen hebben nog gardening leave', voegt Schmidt toe.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties