Aston Martin gaat 2024 met andere aanpak tegemoet: 'Opletten dat we onszelf niet verwarren' Formule 1
Formule 1

Aston Martin gaat 2024 met andere aanpak tegemoet: 'Opletten dat we onszelf niet verwarren'

Aston Martin gaat 2024 met andere aanpak tegemoet: 'Opletten dat we onszelf niet verwarren'

De start van een nieuw Formule 1-seizoen is logischerwijs altijd spannend, zo ook voor het team van Aston Martin. Afgelopen jaar werd namelijk gekenmerkt door een seizoen vol pieken en dalen, al heeft de Britse renstal over de winterstop hard gewerkt aan het finetunen van de bolide van vorig seizoen. Technisch directeur Dan Fallows klinkt in ieder geval positief over de AMR24 én de aanpassingen die het team doorvoerde in aanloop naar het komende seizoen.

Aston Martin heeft een turbulent 2023 achter de rug. Aan het begin van vorig seizoen stond de Britse renstal namelijk nog als best of the rest op de tweede plek achter Red Bull Racing, maar naarmate het seizoen vorderde moesten ze die plek toch afstaan aan Mercedes, Ferrari en zelfs McLaren. In 2024 krijgt Aston Martin de mogelijkheid om zich weer te herpakken, en als we Fallows mogen geloven heeft de Britse renstal een hoop in petto in 2024. Met een volledig nieuwe bolide hopen ze de aansluiting met de andere topteams weer te vinden én te behouden.

Vernieuwing stond centraal bij ontwikkeling AMR24

Op de officiële site van Aston Martin sprak Fallows vooral over de vernieuwingen die het team doorvoerde. 'Het chassis, de neus, de voorvleugel én de ophanging aan de voor- en achterkant zijn volledig nieuw. Geen enkel onderdeel is hetzelfde als bij de AMR23, behalve de designs die volgens de reglementen voorgeschreven worden. Bijna alles is anders.' Fallows gaf ook aan dat de aanpassingen met een reden doorgevoerd werden, want de resultaten moeten beter als ze de strijd om de podiumplekken serieus aan willen gaan. 'De voorvleugel is aangepast om ervoor te zorgen dat het onderhouden van de voorbanden beter zal gaan, het chassis is volledig anders om de airflow rond de vloer te verbeteren en om het makkelijker en beter naar achteren te leiden, en de vloer werd ook aangepast omdat dat de grootste factor is in het generen van downforce.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De AMR24: zullen de modificaties voor 2024 voldoende zijn om Aston Martin in 2024 verder naar voren te stuwen in de ranglijsten?
Aston Martin heeft vrijwel de volledige bolide nieuw leven ingeblazen. (Foto: Aston Martin F1)

Een lange lijst vol met aanpassingen dus, maar daar eindigt het niet. Fallows sprak namelijk ook over nieuwe concepten voor de achterophanging. 'Daar hebben we nu een push-rod concept, terwijl de voorophanging nu aangepast is om deze beter te laten passen bij de voorvleugel en de vloer. De achterophanging past daarentegen juist beter bij de nieuwe motor en versnellingsbak van Mercedes.' Genoeg om op te letten tijdens de testdagen dus, en daar is Fallows maar wat enthousiast over. 'De AMR24 is een sterke en geweldige evolutie van de auto van vorig jaar. We hebben de lessen die we toen leerden meegenomen, voornamelijk die van het tweede deel van het seizoen, om de auto van komend seizoen te ontwikkelen en een groter operating window te verwezenlijken dat ons hopelijk een sterke basis kan leveren om verder te ontwikkelen gaandeweg het jaar.'

Tevredenheid over winterstop overheerst bij Aston Martin

Één ding is in ieder geval zeker: Fallows hoopt dat Aston Martin het komende jaar een lineaire ontwikkeling kan verwezenlijken, ten opzichte van de hobbelige ontwikkelingsachtbaan van 2023. 'Vorig jaar hadden we geen lineaire ontwikkeling over het hele seizoen,' gaf de technisch directeur eerlijk toe. 'Het ging juist met pieken en dalen, maar toch konden we het seizoen afronden met een auto die een prima startpunt vormde voor de ontwikkeling voor 2024.' De laatste races van 2023 werden daarmee één van de gunstigere pieken die het team het afgelopen jaar kende, en daar kon Fallows opgelucht over ademhalen. 'Van het einde van de AMR23 naar het begin van de AMR24 toe hebben we onze doelstellingen voor de ontwikkeling van de bolide wel gehaald, en we hebben een prima stap in de goede richting gezet. Bij de concurrentie zal dat ongetwijfeld ook zo zijn dus het blijft nog even relatief, maar we hebben wel het idee dat we een betere startpositie in handen hebben op dit moment.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

aston martin mike krack dan fallows tom mccullough grand prix miami 2023
Volgens Dan Fallows (midden) zal Aston Martin ook de upgrades in 2024 anders aanpakken. (Foto: Aston Martin F1)

Wat ontwikkeling tijdens het seizoen betreft heeft Aston Martin al een aantal plannen op tafel liggen, en Fallows verklapte al een paar cruciale details. 'We willen onszelf de kans geven om al vanaf het eerste moment upgrades te ontwikkelen. Daar komt ook bij kijken dat we niet alleen ons huiswerk moeten doen voordat de upgrade daadwerkelijk op de auto verschijnt, want we moeten er ook voor zorgen dat we de juiste vergelijkingen maken. Toen we vorig jaar in Canada upgrades doorvoerden moesten we het bijvoorbeeld vergelijken met eerdere races, terwijl het veel handiger is om maar één auto te onderwerpen aan upgrades om zo accurate vergelijkingen te maken onder dezelfde omstandigheden.' Toch is de Britse renstal van plan om dit jaar een iets andere houding aan te nemen ten opzichte van vorig jaar. 'Vorig jaar waren we heel agressief met onze upgrades, maar dit jaar gaan we daar iets voorzichtiger mee om wat significante upgrades betreft. Vooral tijdens sprintweekenden moeten we opletten dat we onszelf niet gaan verwarren.'

Niets missen van Verstappen en Red Bull in 2024? Bekijk hier de opties om de Formule 1 live te volgen!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws