Red Bull Racing was het tweede team in de Formule 1 dat haar nieuwe bolide voor 2022 lanceerde. Desalniettemin kreeg de wereld van de Formule 1 op woensdag pas de echte uitdager voor het nieuwe seizoen te zien. De Oostenrijkse renstal hield lang de kaarten tegen de borst, maar moest tijdens de testdagen natuurlijk wel de echte auto naar buiten sturen in plaats van de conceptwagen van de FIA. De bolide van Max Verstappen ontving gelijk alle aandacht van iedereen in de paddock.
Deze aandacht is niet geheel onterecht, want het is duidelijk geworden dat Adrian Newey deze winter niet stil heeft gezeten. Even werd er gedacht dat zusterteam AlphaTauri enkele geheimen van Red Bull deelde tijdens hun onthulling, maar het Oostenrijkse team heeft duidelijk een eigen pad gekozen. Tijdens de testdagen onthulde Red Bull haar unieke ontwerpen. Deze konden al snel op complimenten rekenen. Wat valt er volgens Auto, Motor und Sport precies op aan de RB18?
Red Bull kiest voor andere strategie dan concurrenten
Red Bull bewandelt met haar design een individueel pad en dat begint al aan de voorzijde van de RB18. De nieuwe bolide kent een hele slanke neus, die aan het tweede element van de voorvleugel is vastgemaakt. Hiermee wijkt de Oostenrijkse renstal af van het design van Mercedes en Ferrari. 'De oplossing van Mercedes zorgt voor meer downforce aan de voorzijde', zegt een ingenieur bij Auto, Motor und Sport. 'Ze moeten het balanceren, want ze lijken duidelijk meer downforce aan de achterkant te hebben.' Bij Red Bull is de voorkeur gegaan naar de luchtstroom onder de bolide, waardoor er optimaal gebruik van het grondeffect moet worden gemaakt.
Voor de ophanging heeft Red Bull ook voor een andere strategie gekozen dan de meeste teams in de Formule 1. Waar de meeste renstallen voor een push rod aan de voorzijde en een pull rod aan de achterzijde hebben gekozen, draait Red Bull dat op zijn kop. McLaren is het enige andere team dat net zoals Red Bull pull rod aan de voorzijde heeft en aan de achterkant push rod. Bovendien is de draagarm in het vooras ook eigenaardig. Deze buigt enigszins naar beneden, waardoor deze de luchtstroom verder assisteert.
Inlaat en sidepods RB18 trekken meeste aandacht
De nieuwe reglementen zorgen voor verschillende designs. Dat geldt al helemaal voor de sidepods van de Formule 1-bolides, waarbij Red Bull met iets is gekomen wat nog niet eerder is gezien. Ten eerste springt de inlaat van de RB18 in het oog. Deze is rechthoekig gevormd en hiermee lijkt de RB18 op de bolides van AlphaTauri en Aston Martin. Desondanks is het niet volledig gevormd als een doos, zoals bij de AT03 en de AMR22. De bovenkant trekt niet volledig door, waardoor de onderkant van de inlaat lijkt op een schep.
Bovendien kennen de sidepods van de Red Bull-bolide een grote undercut. De samenwerking tussen het deel van de inlaat dat uitsteekt en de undercut van de sidepod is cruciaal voor de luchtstroom rondom de RB18. De inlaat moet zoveel mogelijk lucht zien op te pakken om de krachtbron te kunnen koelen. Red Bull heeft hierbij dus gekozen om geen kieuwen in de sidepods te doen, net zoals Ferrari en Aston Martin. Door de undercut wordt de luchtstroom rondom de onderzijde van de bolide verder geassisteerd.
Achtervleugel bijzondere interpretatie Newey
De diffuser van de RB18 is enorm, maar niet per se speciaal. Het design lijkt een gedeeltelijk op de diffuser van Mercedes. Vooral het onderste element van de achtervleugel, ook wel bekend als beam wing, is interessant. De beam wing kent twee gebogen elementen, wat nog niet eerder is gezien op één van de andere bolides. Deze beam wing ligt vlak boven de diffuser, waardoor er nog meer lucht van onder de bolide vandaan wordt gezogen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties