Analyse kwalificatie | Hoe Russell Verstappen en Hamilton te slim af was in de eerste sector Formule 1
Formule 1

Analyse kwalificatie | Hoe Russell Verstappen en Hamilton te slim af was in de eerste sector

Analyse kwalificatie | Hoe Russell Verstappen en Hamilton te slim af was in de eerste sector

De kwalificatie van de Grand Prix van België 2021 was er eentje voor in de boeken, op een nat Spa-Francorchamps stuntte George Russell naar de eerste startrij in een veel minder competitieve Williams-bolide dan de wagens van topteams Red Bull Racing en Mercedes. Alleen Max Verstappen was sneller, terwijl Lewis Hamilton derde werd. F1Maximaal analyseert hoe Russell al in de eerste sector het verschil maakte met een meesterzet.

Op het natte asfalt in België was het een rommelige kwalificatie, waarbij het in Q3 nog onduidelijk was welke regenband de beste keuze was. Na een paar rondes van de overgebleven tien coureurs in de kwalificatie bleken de intermediates de beste keuze te zijn, al verliep het op strategisch niveau door onzekerheid in de regen niet helemaal lekker bij de meeste coureurs.

Behalve bij Russell. Nadat de Williams-coureur één rondje buiten de pits reed op de full wet-banden, had de Brit al snel door dat een bandenwissel noodzakelijk was. Hierdoor kreeg Russell een aanzienlijk voordeel op meerdere fronten, maar uiteindelijk won het jonge talent door een slim trucje (de uitleg hiervan lees je onder de tabel van de rondetijden, red.) toe te passen in de eerste bochten van Spa-Francorchamps, een truc die Verstappen en Hamilton oversloegen.

Voordeel Russell door in- en outlaps

Verstappen en Hamilton reden vergelijkbare strategieën tijdens de kwalificatie. In de laatste paar rondetijden van Q3 reden de coureurs een out-lap op intermediates, daarna een snelle kwalificatieronde. Vervolgens reden de coureurs één rustig rondje om de hybride systemen weer op te laden, om daarna de bepalende ronde in de kwalificatie te rijden.

Russell en Williams hadden het beter voor elkaar. Na één out-lap op de full wets dook de 23-jarige coureur weer de pitstraat in voor een vers setje intermediates, om vervolgens direct door te gaan aan een out-lap. Hierdoor had Russell in zijn snelste ronde een voordeel op twee fronten, versere banden en een volledig opgeladen hybride-systeem. Dat resulteerde in een rondetijd van 2:00.086, nipt genoeg voor de eerste startrij.

Kwalificatietijden Verstappen, Russell en Hamilton in Q3

Verstappen (pole) Russell Hamilton
Sector 1 33.605 33.348 (-0.257) 33.842 (+0.237)
Sector 2 54.747 55.016 (+0.269) 54.926 (+0.179)
Sector 3 31.413 31.722 (+0.309) 31.331 (-0.082)
Totaal 1:59.765 2:00.086 (+0.321) 2:00.099 (+0.334)

Gelijk valt op dat Russell in de eerste sector bijna drie tienden van een seconde wegsnoept ten opzichte van polesitter Verstappen. De Williams-rijder kreeg vlak voor zijn P2-ronde van zijn race engineer te horen dat hij alles moest gebruiken in de eerste helft van het circuit. En dat deed hij. Russell sneed de eerste bocht van zijn snelle ronde enorm scherp aan, over de kerbstones, waarna hij vóór Eau Rouge doorschakelde naar de achtste versnelling.

Daarna volgt zijn gewaagde truc, Russell schakelt in Eau Rouge/Raidillon terug naar de zesde versnelling, om vervolgens 'rustig' op te bouwen naar zeven, acht. Verstappen en Hamilton pakten de eerste bochten identiek aan: de titelrivalen namen bocht één erg wijd (de drogere lijn, red.) en schakelden niet verder naar de zevende versnelling. Door Eau Rouge/Raidillon bleven Hamilton en Verstappen in de zeven hangen, om een wat veiliger toerental te behouden.

Het risico wat Russell nam door onder natte omstandigheden twee versnellingen terug te schakelen in de gevaarlijke iconische bochtencombinatie gaf hem een flink voordeel, en ook het diep aansnijden van de eerste bocht bracht hem wat tijdswinst op. Dit resulteerde in een aantal tienden van een seconde voordeel op Verstappen en Hamilton, waardoor hij op P2 kon staan met een marge van slechts 0.013 seconde naar Hamilton.

Vertrouwen bij Verstappen en Hamilton gebroken door wheelspin?

Een ander opvallend punt was de hoeveelheid wheelspin die Verstappen en Hamilton hadden ten opzichte van Russell. De Nederlander had aan het begin van zijn ronde, al voor de eerste bocht, aardig wat wheelspin, en ook na bocht één ervoer Verstappen ditzelfde probleem. Ook Hamilton had moeite met de tractie na de eerste bocht, terwijl Russell dit probleem vrijwel niet had.

Het kan dus goed zijn geweest dat Russell veel meer vertrouwen had in de tractie van de Williams-bolide, dan dat Verstappen en Hamilton hadden in hun kampioenschapswaardige wagens. Het feit is in ieder geval dat Russell zijn eerste startrij te danken heeft aan een combinatie van alternatieve racelijnen, spelen met terugschakelen en hoogstwaarschijnlijk een enorm staaltje vertrouwen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws