Alpine zal vanaf het 2026-seizoen gebruikmaken van de krachtbron van Mercedes, maar zal maar één seizoen ook een Duitse versnellingsbak gebruiken. Dat heeft te maken met bepaalde voorbereidingen, zo laat teambaas Oliver Oakes optekenen. Alpine wil 2025 absoluut niet opofferen nadat ze in 2024 de stijgende lijn te pakken kreeg. Met een nieuw rijdersduo gaat de Franse renstal er helemaal voor in 2025.
Alpine kondigde voorafgaand aan het einde van het 2024-seizoen aan dat Renault de stekker uit het motorproject heeft getrokken. Tot het einde van het 2025-seizoen zal de Franse renstal nog met een Franse krachtbron rijden, maar daarna stappen ze over naar de motor van Mercedes. CEO Luca de Meo en adviseur Flavio Briatore drongen daarop aan, vanwege het succes van McLaren en Mercedes. Mercedes zal tot ten minste 2030 motoren leveren aan Alpine.
Slechts één jaar zal Alpine ook met een Mercedes-versnellingsbak rijden. 'We zullen de versnellingsbak alleen voor het jaar 2026 gebruiken', verklaart Oakes in gesprek met Motorsport.com. 'Zo hebben we meer ruimte voor andere dingen, omdat het reglement verandert, en dan hoeven we ons daarover geen zorgen meer te maken.' De Brit geeft aan dat Alpine in 2025 en 2027 dus gewoon gebruik zal maken van haar eigen versnellingsbak.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het is wel gek dat sommige teams dat zeggen'
'Dit is puur gebaseerd op het balanceren van de mogelijkheden die we hebben. Iedereen uit ons team, de ontwerpers, de ontwikkelaars en de bouwers, hebben een geweldige versnellingsbak gemaakt. We zien dat ook aan de resultaten', zegt Oakes. Hij wil daarbij benadrukken dat Alpine 2025 niet als een tussenjaar ziet, of als een seizoen die ze moeten opofferen om in 2026 goed voor de dag te komen. Williams heeft aangegeven dat juist wel te doen.
'Ik weet niet in hoeverre je dat serieus moet nemen', zegt de Brit. 'Misschien proberen ze de druk van zichzelf af te halen. Veel teams waren in december al bezig met het kijken naar 2025. Het is dan wel gek dat de teams zulke dingen zeggen', is Oakes van mening. 'Als het aan mij ligt, doen we het goed in 2025. We stellen ons nederig op en weten dat het niet makkelijk zal worden, want we nemen veel van vorig jaar over.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Balans tussen ontwikkeling 2025-2026 is lastig
Hoe dan ook erkent Oakes dat het lastig is om de ontwikkeling, en het budget daarvoor, te balanceren tussen de aankomende twee seizoenen. Alle teams mochten vanaf 1 januari beginnen met hun 2026-projecten. Een aantal teams hebben al een windtunneldag gehad met het 2026-concept. 'We weten dat we nog meer buiten de gebaande paden moeten kijken voor de ontwikkeling, maar dat we ook middelen moeten inzetten voor 2026', wijst Oakes aan.
'Iedereen wordt beoordeeld op wat ze de komende drie jaren laten zien. Ik denk dat mensen ons zullen beoordelen op de jaren 2023, 2024, 2025, 2026 en 2027', stelt de Brit. Hij weet dat Alpine aardig wat kritiek krijgt, en dat niet alleen uit de paddock. 'Ik ben hier nieuw, maar ik vind het fascinerend dat mensen online van alles zetten zonder dat ze de context, de achtergronden en de gedachten achter deze dingen weten. De situatie waarin we zaten als team (begin 2024, red.) kwam niet alleen door die winter. Bepaalde dingen waren al eerder besloten. Ik denk dat het belangrijk is om dat ook mee te nemen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties