Terwijl de Formule 1-wereld nog aan het bijkomen is van de Italiaanse Grand Prix op het beroemde Monza-circuit, werpt de aandacht zich al op de volgende uitdaging voor de teams: de straten van Singapore. Bij Aston Martin en ook coureur Fernando Alonso overheerst een gevoel van kalmte na een enigszins teleurstellende race in Monza, maar er zijn positieve vooruitzichten voor de toekomst.
Monza, ook wel bekend als de Temple of Speed, is een circuit met lange rechte stukken en unieke eigenschappen. Alonso begrijpt dat de prestaties van zijn team op Monza enigszins geïsoleerd moeten worden beschouwd vanwege deze specifieke omstandigheden. Nu, met de overstap naar het stratencircuit van Singapore, kijken zowel Alonso als het team reikhalzend uit naar een betere positie in de strijd om het podium, aangezien Singapore totaal tegenovergestelde uitdagingen biedt. Alonso is optimistisch over de kansen van Aston Martin in Singapore, waar de wendbaarheid en het vermogen om bochten te nemen in plaats van de topsnelheid op rechte stukken centraal staan. ‘Singapore zal beter zijn dan Monza, dat is zeker. Maar we weten hoe moeilijk het is om een race te winnen, omdat Red Bull elke zondag op een ongelofelijk niveau presteert. We zullen zien of we een van de topteams in Singapore zijn’, legt de Spanjaard uit tegen Mundo Deportivo.
Hij benadrukt ook het veranderlijke karakter van de Formule 1, waarin het ene weekend sterk kan verschillen van het andere. ‘Ik weet het niet zeker, ik denk dat het elke week lijkt alsof alles een beetje verandert’, voegt hij toe, verwijzend naar de recente sterke prestaties van verschillende teams op stratencircuits zoals Monaco en Baku. Alonso kijkt echter verder dan alleen Singapore. Hij hoopt op verrassingen op andere circuits, zoals Austin of Mexico, waar hij zijn auto competitief acht. Zijn vertrouwen in het team blijkt uit zijn optimistische kijk op de toekomst en zijn bereidheid om te blijven vechten voor betere resultaten.
Een seizoen vol ups en downs
Tom McCullough, de performance director van Aston Martin, bevestigt de inspanningen van het team om te blijven verbeteren en meldt dat er ‘nieuwe onderdelen’ in Singapore zullen arriveren. Hij benadrukt dat hoewel Ferrari het team voorbij is gegaan in het constructeurskampioenschap, ze vastbesloten zijn om terug te vechten en te concurreren op het stratencircuit. Een van de belangrijkste vraagtekens rond Aston Martin is echter de prestatie van Alonso op Zandvoort en of die prestatie onder vergelijkbare omstandigheden herhaald kan worden. Alonso eindigde op een indrukwekkende tweede plaats, maar sommigen vragen zich af of het geluk of technische aanpassingen aan de auto waren die tot dit succes leidden. Alonso zelf erkent dat de kwalificatieprestaties van de auto cruciaal zullen zijn voor een podiumplaats in Singapore.
Wat wel duidelijk is, is dat de verbeteringen aan de auto de algehele rijervaring hebben verbeterd. Alonso benadrukt dat de auto gemakkelijker te besturen is. Niettemin erkent hij dat de concurrentie steeds sterker wordt en dat het een seizoen van ups en downs zal zijn. De focus van het team verschuift al naar 2024, waarin aerodynamische efficiëntie essentieel zal zijn. Monza heeft duidelijk gemaakt dat dit een zwakte is voor Aston Martin, maar het team is vastbesloten om te leren en te groeien. ‘Er zijn veel lessen die we uit deze race moeten trekken’, aldus Alonso.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties