Alpine zal snel moeten begrijpen waarom zijn A521 zo sterk was in Portugal, vindt Fernando Alonso. Het team kende twee slechte races in Bahrein en Imola, maar verraste afgelopen weekend door zevende en achtste te eindigen. Ook wil Alonso aan zijn eigen consistentie gaan werken.
De Spanjaard kwalificeerde zich op de dertiende plaats, maar was daar totaal niet tevreden mee. Hij herstelde zich vervolgens wel op zondag. 'Ik was net zo snel als Lewis Hamilton in de derde vrije training', vertelt hij in gesprek met Auto, Motor und Sport. 'Dus het moest wel aan mezelf liggen dat de kwalificatie tegenviel. De auto was goed en ik had het geluk dat je in Portimão makkelijk kan inhalen.'
Alonso wil dus eigenlijk zijn huiswerk beter gaan doen. 'Het gaat er niet alleen om dat je het maximale uit de auto haalt. Dat deed ik tijdens alle vrije trainingen. Het is belangrijk dat ik me op cruciale momenten beter aanpas aan de omstandigheden. De grip op de baan, de temperaturen, de voorbereiding van de banden, enzovoorts.'
De auto begrijpen
In Portugal maakte Alpine eigenlijk een ommekeer vergeleken met de Grands Prix in Imola en Bahrein. Het team had 'kleine aanpassingen' gedaan aan onder andere de vloer en dat bleek plotseling goed te zijn voor een grote boost in prestaties. 'Nu moeten we snel begrijpen waarom we zo goed waren', zegt Alonso. 'Was dat een trendbreuk of lag het meer aan het circuit en de omstandigheden?'
De woorden doen lijken alsof de prestaties uit het niets zijn gekomen, maar dat is niet helemaal waar. 'We keerden elke steen, hadden eindeloze vergaderingen en deden veel simulatorsessies.' Uit de analyse bleek dat de auto vanuit het oogpunt van de coureurs beter voelde dan aan het begin van het seizoen, maar dat die qua snelheid nog achterbleef op de concurrentie. Volgens Marcin Budkowski, uitvoerend directeur van Alpine, kwam de A521 'overal' tekort.
'We hadden een paar problemen in onze windtunnel tijdens de winter', vertelt Budkowski. 'Enerzijds veroorzaakt door de nieuwe reglementen, anderzijds door de hardware. Dat kostte ons windtunneltijd, en dat is moeilijk in te halen. De anderen wachten niet op ons. Onze strategische beslissing om min of meer met de motor van vorig jaar te rijden kost ons ook rondetijd.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties