Formule 2 in 2024 | Verschoor bijt zich vast in titelstrijd en moet 'nieuwe Verstappen' Antonelli verslaan F2 & F3
F2 & F3

Formule 2 in 2024 | Verschoor bijt zich vast in titelstrijd en moet 'nieuwe Verstappen' Antonelli verslaan

Formule 2 in 2024 | Verschoor bijt zich vast in titelstrijd en moet 'nieuwe Verstappen' Antonelli verslaan

In het eerste weekend van maart zal het racegeweld na een lange winterstop dan echt weer los gaan barsten. De Formule 2 staat zoals gebruikelijk in het voorprogramma van de Formule 1, en de rijders van de opstapklasse hebben de testdagen al achter de rug. Richard Verschoor gaat zijn vierde Formule 2-seizoen in en wil voor de titel gaan, maar meerderen azen op de titel, waaronder toptalent Andrea Kimi Antonelli.

Na een zinderend 2023-seizoen waarbij Sauber-junior Théo Pourchaire de allergrootste bokaal mee naar huis mocht nemen, is er wel het één en het ander veranderd binnen de opstapklasse naar de Formule 1. Zo zullen de coureurs het aankomende seizoen gaan rijden met de nieuwe generatie Formule 2-bolide, en ziet het design er behoorlijk anders uit dan in 2023. Tijdens het raceweekend in Monza vorig jaar werd de nieuwe Formule 2-auto onthuld, waardoor de fans en de coureurs alvast een voorproefje kregen van het nieuwe strijdwapen.

Naast de auto's zijn er ook wat nieuwe gezichten in de Formule 2-paddock dit jaar, waaronder Mercedes-junior Antonelli. De jonge Italiaan is een veelbesproken onderwerp, aangezien hij nog maar zeventien jaar oud is en de Formule 3 heeft overgeslagen. Er wordt gezegd dat hij de 'nieuwe Max Verstappen is' en ook ontzettend goede tijden liet noteren. Het is aan hem om dat dan ook te bewijzen, en daar kan hij volgend weekend al mee beginnen, als het seizoen echt van start gaat. Terwijl er nieuwe coureurs het F2-veld komen uitdagen, keren er twaalf coureurs terug die de paddock op hun broekzak kennen.

De next gen F2-auto onder de loep

Het Formule 2-veld streek eind februari al neer in Bahrein voor de testdagen, die werden verreden van 29 februari tot en met 2 maart. Na een succesvolle shakedown, was dit het eerste moment van 2024 dat de nieuwe Formule 2-bolide de baan op zou gaan. Daarnaast is het ook voor het eerst sinds 2018 dat het ontwerp van de Dallara Formule 2-auto volledig is veranderd. De filosofie van de auto is gericht op het bieden van de beste voorbereiding aan jonge talenten die streven om door te stromen naar de Formule 1. Het huidige ontwerp zal dus dit jaar, in 2025 en in 2026 worden gebruikt.

Tekst gaat verder onder de foto.

Formule 2 in 2024 | Verschoor bijt zich vast in titelstrijd en moet 'nieuwe Verstappen' Antonelli verslaan
De vernieuwde Formule 2-bolide voor de aankomende drie seizoenen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Op het eerste oog is direct al te zien dat de auto's er heel anders uitzien dan vorig seizoen. Met name de voor- en achtervleugel vallen direct op. Die delen van de auto, en de vloer, hebben een make-over gekregen om het wheel to wheel racing te bevorderen, en de FIA hoopt dat het zal leiden tot meer spannende gevechten op de baan. De F2-bolide wordt aangedreven door een 3.4 liter van turbolader voorziene Mecachrome-motor, en bevat enkele nieuwe kenmerken om de synthetische, duurzame brandstof te accomoderen die in 2025 zal worden geïntroduceerd. In 2024 zal de F2-auto blijven rijden op de duurzame, voor 55 procent uit biologische bron geproduceerde brandstof, geleverd door oliegigant Aramco.

De transformatie van de auto is volledig gericht op het verkleinen van het gat tussen de Formule 1 en de Formule 2. De coureurs die overstapten naar de koningsklasse vonden de verschillen erg groot, en dat is meegenomen in het nieuwe design van de Formule 2-bolide. 'Het is altijd ons doel geweest om ervoor te zorgen dat we de coureur zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op de volgende stap, namelijk de Formule 1', zegt Pierre-Alain Michot, technisch directeur van de F2, tegenover Motorsport.com. 'Een van de belangrijkste doelstellingen was om dat te volgen qua uiterlijk, qua prestaties, en het hele aerodynamische pakket. Daarom hebben we nu deze mooie auto met alle kenmerken van de F1.'

Strijd om de troonopvolging gaat beginnen

Het begin van de testdagen verliep een beetje chaotisch, aangezien een zware regenbui de paddock verraste op de eerste dag in Bahrein. De meeste coureurs hebben niet meer dan achttien à negentien rondes kunnen rijden. Antonelli was echter de enige die 24 rondes liet noteren. Net als bij de Formule 1 zijn de wintertestdagen een beetje koffiedik kijken, omdat het niet bekend is met hoeveel brandstof een coureur rijdt, en je ook niets weet over de motorstanden en de afstellingen. Op de eerste dag in Bahrein rondde Dennis Hauger de dag af als snelste. De MP Motorsport-coureur had er zeventien rondes op zitten en klokte een tijd van 1:53.175. Tijdens de tweede en derde testdag was Zane Maloney de snelste. Verschoor bevond zich in het middenveld.

Hauger, Maloney en Verschoor zijn drie van de twaalf coureurs die dit jaar terugkeren naar het Formule 2-veld, terwijl er ook maar liefst tien rookies zijn. In totaal zullen dus 22 coureurs gaan strijden om de troonopvolging. Victor Martins zal ongetwijfeld voor de titel willen gaan na zijn zeer succesvolle debuutseizoen in 2023, waarin hij als rookie uitblonk. De Italiaanse renstal Prema Racing zal het de Fransman moeilijk gaan maken, want zij aast al sinds 2021 op de titel. Prema zal dat dit jaar gaan doen met Oliver Bearman en Antonelli. Naast Antonelli maakten ook Formule 3-kampioen Gabriel Bortoleto en Formule 3-vicekampioen Zak O'Sullivan de overstap naar de Formule 2, en zullen zij moeten laten zien uit welk racehout ze zijn gesneden. Hieronder het complete F2-veld. De rookies zijn gemarkeerd met een (R) achter hun naam.

Team Coureur + racenummer Coureur + racenummer
ART Grand Prix 1. Victor Martins 2. Zak O'Sullivan (R)
Prema Racing 3. Oliver Bearman 4. Andrea Kimi Antonelli (R)
Rodin Motorsport 5. Zane Maloney 6. Ritomo Miyata (R)
DAMS Lucas Oil 7. Jak Crawford 8. Juan Manuel Correa
Invicta Racing 9. Kush Maini 10. Gabriel Bortoleto (R)
MP Motorsport 11. Dennis Hauger 12. Franco Colapinto (R)
Van Amersfoort Racing 14. Enzo Fittipaldi 15. Rafael Villagómez (R)
Hitech Pulse-Eight 16. Amaury Cordeel 17. Paul Aron (R)
Campos Racing 20. Isack Hadjar 21. Josep María Martí (R)
Trident 22. Richard Verschoor 23. Roman Staněk
PHM AIX Racing 24. Joshua Derksen (R) 25. Taylor Barnard (R)

De twee Nederlandse teams op de Formule 2-grid hebben echter geen enkele Nederlander achter het stuur dit jaar. Verschoor besloot aan het einde van het 2023-seizoen Van Amersfoort Racing te verlaten en terug te keren naar Trident. De 23-jarige coureur uit Benschop reed in 2022 ook voor de Italiaanse renstal, en dat voelde dusdanig goed dat hij besloot om weer met hen in zee te gaan. Verschoor wil dit jaar echt voor de titel gaan, en denkt er dan ook niet aan om een plan B te hebben. 'Ik had na 2022 zo'n goed gevoel (bij Trident, red.) en ik denk dat als ik nu weer met dat gevoel het seizoen in ga, dat we dan echt voor de titel kunnen gaan', verklaarde Verschoor in Nederland Autosportland.

Van Amersfoort Racing heeft dit jaar dus een compleet ander rijdersduo, dat bestaat uit Enzo Fittipaldi en Rafael Villagómez. De kleinzoon van tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi gaat zijn derde Formule 2-seizoen in. Villagómez reed in de Formule 3 al voor Van Amersfoort, en zal dus ook zijn Formule 2-debuut bij het Nederlandse team gaan maken. MP Motorsport heeft slechts één stoeltje gewijzigd, aangezien Hauger vorig jaar ook voor het team reed. De Noor zal Franco Colapinto als teamgenoot hebben. De Williams-junior stroomt dit jaar op vanuit de Formule 3, waar hij ook al onderdeel was van MP Motorsport.

Alle ogen zijn gericht op Antonelli

Vorig jaar maakte Mercedes bekend dat haar junior, de 17-jarige Antonelli, de Formule 3 over zou slaan omdat hij zulke indrukwekkende dingen liet zien in het Formula Regional Championship (FRECA). Dit seizoen zal de Italiaan dus zijn debuut maken in de opstapklasse en dat bij Prema Racing, een team dat al vele successen heeft geboekt in de autosport. Antonelli won in 2022 en 2023 vier kampioenschappen: de Italiaanse Formule 4, de ADAC Formula 4 Germany, het FRECA-kampioenschap, en het Formula Regional Middle East Championship. Kortom, er liggen hoge verwachtingen klaar betreffende de prestaties van Antonelli.

Tekst gaat verder onder de foto.

kimiantonelli mercedes 2023
De 17-jarige Antonelli staat voorafgaand aan zijn debuutseizoen al in de spotlights. (Foto: ProShots)

Sky Sports-analist en voormalig Formule 1-coureur Karun Chandhok was ook al enthousiast over de 17-jarige. Op X liet hij weten dat de Formule 3-engineers zeiden dat Antonelli de beste coureur in een Formule 3-bolide was sinds Verstappen. Vanwege zijn connectie met Mercedes wordt de jonge Italiaan ook al gelinkt aan een stoeltje bij de Duitse renstal vanaf 2025, aangezien Lewis Hamilton na dit seizoen vertrekt. Anderen denken dat hij eerst een jaartje bij Williams zal vertoeven. Om direct na zijn eerste F2-jaar een F1-stoeltje te bemachtigen, moet Antonelli dus heel wat laten zien en waarschijnlijk het kampioenschap direct moeten winnen. Verschoor is er in ieder geval klaar voor om het tegen Antonelli op te nemen. 'Hij mag het gaan bewijzen', aldus de Nederlander.

Red Bull ondersteunt Hadjar en Martí

Voorafgaand aan het 2024-seizoen lieten Fittipaldi en Hauger weten niet langer onderdeel te zijn van de Red Bull-junioren, en daardoor blijven er nog maar twee coureurs over die dit jaar zullen worden gesteund door de Oostenrijkse renstal. Hadjar, die vorig jaar ook wat trainingen mocht rijden in de Formule 1-auto, zal dit jaar ook een Red Bull-junior zijn. Martí zal dit jaar zijn eerste Formule 2-seizoen verrijden en kan dus ook rekenen op de support van Red Bull.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws