De Vries viert 29ste verjaardag, F1-avontuur krijgt ongewenst staartje Algemeen
Algemeen

De Vries viert 29ste verjaardag, F1-avontuur krijgt ongewenst staartje

De Vries viert 29ste verjaardag, F1-avontuur krijgt ongewenst staartje

Nyck de Vries is dinsdag weer een jaartje ouder geworden en mag 29 kaarsjes uitblazen. De coureur uit Uitwellingerga heeft een turbulent jaar achter de rug. Niet alleen veranderde zijn Formule 1-droom al snel in een nachtmerrie, maar enkele dagen voor zijn verjaardag kreeg De Vries nog meer slecht nieuws. Hij verloor namelijk de bodemprocedure, die door zijn voormalige sponsor Jeroen Schothorst was aangespannen.

In zijn jonge jaren maakte De Vries indruk in karting en McLaren was er in 2010 als de kippen bij om de getalenteerde coureur aan haar talentenprogramma toe te voegen. Een mooie toekomst lag in het verschiet voor de toen pas 15-jarige coureur, maar een F1-kans bleef echter uit. De Vries deed vervolgens vooral simulatorwerk voor het Britse team, maar in 2019 zouden de wegen van De Vries en McLaren definitief scheiden.

De kans om zijn Formule 1-wens in vervulling te zien gaan, werd daarop steeds kleiner en de Friese coureur, inmiddels 24, werd er ook niet jonger op. Steeds meer coureurs maakten immers in deze periode al op jonge leeftijd hun debuut in de koningsklasse van de autosport. Max Verstappen, die in 2015 op 17-jarige leeftijd debuteerde, is daarvan zonder meer het meest sprekende voorbeeld, maar ook Charles Leclerc en George Russell volgden al snel. De twee laatst genoemde coureurs maakten in 2018 en 2019 hun F1-debuut direct nadat ze de titel in de Formule 2 wisten te grijpen. Maar voor De Vries, die in 2019 het F2-kampioenschap op zijn schreef, bleef een concrete aanbieding van een F1-team echter uit. Toch zou hij drie jaar later zijn droom alsnog uit zien komen.

Mercedes-banden cruciaal voor De Vries

Na zijn F2-titel tekende De Vries een verbintenis met Mercedes, waarvoor hij in het seizoen 2019-2020 debuteerde in de Formule E, de elektrische tegenhanger van de F1. De Friese coureur maakte direct indruk en wist in zijn eerste seizoen meteen de wereldtitel te pakken. De Formule 1-afdeling van Mercedes beloonde hem vervolgens door hem in december 2020 tijdens de Young Driver Test in Abu Dhabi zijn eerste officiële F1-kilometers te gunnen. In het daaropvolgende seizoen was hij als officiële reservecoureur verbonden aan het Duitse team.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

De Vries viert 29ste verjaardag, F1-avontuur krijgt ongewenst staartje
Bij Mercedes mocht De Vries zijn eerste officiële kilometers in de F1-bolide maken. (Foto: Mercedes AMG F1) 

Die rol vervulde De Vries ook in 2022, maar nu kreeg hij ook de kans om zijn kunsten tijdens officiële vrije trainingen te vertonen. En niet alleen voor Mercedes, maar ook voor enkele andere teams die gebruikmaakten van een krachtbron van het Duitse merk. Daarnaast was hij ook de reservecoureur voor een aantal van deze teams, waaronder Williams. En juist bij deze renstal zag hij in september 2022 zijn lang gekoesterde F1-wens in vervulling gaan.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Italië reed Alexander Abon nog 'gewoon' de eerste twee vrije trainingen voor Williams, maar op de zaterdagochtend kreeg de Britse Thai een acute blindedarmontsteking. Daarop werd De Vries opgeroepen als zijn vervanger en zo kreeg de Friese coureur onverwachts alsnog zijn kans in de Formule 1. Deze zou hij met beide handen aangrijpen. Niet alleen wist hij op zaterdag meteen zijn teamgenoot Nicolas Latifi te verslaan, maar een dag later zou hij zichzelf en Williams een enorme dienst bewijzen door twee belangrijke punten te scoren. Maar dit succes zou echter ook een keerzijde hebben.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

De Vries viert 29ste verjaardag, F1-avontuur krijgt ongewenst staartje
In 2022 kwam in Italië eindelijk zijn F1-droom uit. De Vries zou deze kans ten volle benutten. (Foto: Williams F1 Media)

F1-droom wordt nachtmerrie

Zijn verrassend sterke optreden op het circuit van Monza leverde hem niet alleen zijn F1-debuut, maar ook een vast contract voor het volgende seizoen op. Bij Red Bull Racing was men namelijk onder de indruk van het Italiaanse optreden van de coureur uit Uitwellingerga en mede dankzij een goed woordje van Verstappen, kreeg De Vries een contract voor 2023 aangeboden bij AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull. Daarna begon de ellende echter pas.

Terwijl De Vries zich druk aan het voorbereiden was op zijn eerste volledige seizoen in de koningsklasse van de autosport werd in januari 2023 bekend dat Schothorst een kort geding tegen hem had aangespannen. De vastgoedmiljonair had de Nederlandse coureur in 2018 een lening verstrekt zodat deze zijn F1-droom kon blijven najagen. De afspraak was dat De Vries het geleende bedrag van een kwart miljoen euro, plus drie procent rente aan Schothorst zou terugbetalen als hij uiterlijk in 2022 als coureur op de F1-grid zou staan. Zo niet, dan zou de lening worden kwijtgescholden. De Vries was van mening dat hij tot en met 2022 alleen als testcoureur in F1 werkte, Schothorst oordeelde door zijn optreden in de Italiaanse GP van 2022 en het daaropvolgende contract bij AlphaTauri voor 2023 echter anders. Begin februari werd de Vries in het gelijkgesteld, maar Schothorst zou het er niet bij laten zitten en startte een bodemprocedure.

Na de uitspraak van de rechter hoopte De Vries dat de 'wind nu zou gaan liggen', maar deze zou al snel weer de kop opsteken. Zijn prestaties bij AlphaTauri waren zwaar onder de maat en Helmut Marko begon steeds vaker openlijk kritiek te leveren op de Nederlander. En na de Grand Prix van Groot-Brittannië was de maat vol. De Vries werd ontslagen en na slechts tien races zat zijn avontuur bij AlphaTauri er alweer op. Wat volgde was een lange stilte, maar aan het einde van het jaar kwam er toch ook wat positief nieuws voor De Vries.

Tekst gaat na de afbeelding verder.

De Vries viert 29ste verjaardag, F1-avontuur krijgt ongewenst staartje
De Vries en Marko in betere tijden. Wegens tegenvallende prestaties zou het huwelijk van korte duur zijn. (Foto: Red Bull Content Pool Getty Images)

Nieuwe racekansen en financiële tegenslag

Na zijn ontslag bij AlphaTauri besloot De Vries het racen even op een laag pitje te zetten en hij richtte zich op een cursus Negotiation and Leadership aan de Universiteit van Harvard. Lang duurde het echter niet voordat De Vries zijn racecarrière nieuw leven in zou blazen. Aan het einde van september tekende hij een contract bij het Formule E-team van Mahindra en twee maanden later werd hij ook bevestigd als één van de vaste coureurs van Toyota in het WEC (World Endurance Championship).

Zijn terugkeer in de Formule E loopt echter nog niet over van het succes. Na drie races staat de teller van De Vries nog altijd op nul punten. De Friese coureur hoopte zich ongetwijfeld volledig te kunnen richten op het boeken van progressie met Mahindra, maar daar stak de rechtbank van Amsterdam afgelopen week een stokje voor. De rechtbank stelde Schothorst in de door hem aangespannen bodemprocedure in het gelijk en dus moet De Vries alsnog het afgesproken bedrag, plus rente terugbetalen. Via zijn management maakte de Nederlander bekend dat hij zich nog beraadt op de vervolgstappen. De Vries had ongetwijfeld op beter nieuws gehoopt, zo kort voor zijn verjaardag.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws